דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דרום אפריקה

בעולם / הבין את הרמז - המפלגה הבהירה למנהיגה החשוד בשחיתות שעליו להתפטר

ג'יקוב זומה התפטר אתמול בלילה מתפקידו כנשיא דרום אפריקה | יממה מתוחה עברה על המדינה בטרם קיבל עליו הנשיא את החלטת מפלגתו | ברקע - שורה של חשדות לשחיתות, הטבות למקורבים ועסקת נשק בעייתית

צילום מתוך ראיון מבולבל ונסער אותו נתן זומה ממנו לא ניתן היה להבין האם יכבד את החלטת מפלגתו או לא. (צילום: SABC via AP)
צילום מתוך ראיון מבולבל ונסער אותו נתן זומה ממנו לא ניתן היה להבין האם יכבד את החלטת מפלגתו או לא. (צילום: SABC via AP)
מרים הולצמן

נשיא דרום אפריקה ג'יקוב זומה התפטר מתפקידו אתמול בלילה. להתפטרות קדמה החלטה של מפלגת השלטון, ה- ANC, להצביע עם האופוזיציה על מנת להדיח את נשיאה. למרות הלחץ שהפעילה עליו מפלגתו ביומיים שקדמו להתפטרות לא היה ברור אם הנשיא יכבד את הכרעת מפלגתו. במהלך היום, בעקבות ראיון מבולבל ודו משמעי של הנשיא ובשל לחץ נגדי שהפעילו גורמים בשלטון, הדרמה והמתח בציבוריות הדרום אפריקאית הלכה וגברה. הרקע להתפטרות: שורה של שערוריות וחשד לשחיתויות, שהובילה לירידה בתמיכה הארצית במפלגה השולטת במדינה מאז סיום משטר האפרטהייד. מחליפו בתפקיד יהיה סגנו, סיריל רמפוזה.

אזרחי דרום אפריקה עוקבים במתח אחר נאום הנשיא המודח זומה בפרטוריה, דרום אפריקה. יום רביעי ה-14 לפברואר 2018 (AP Photo/Themba Hadebe)
אזרחי דרום אפריקה עוקבים במתח אחר נאום הנשיא המודח זומה בפרטוריה, דרום אפריקה. יום רביעי ה-14 לפברואר 2018 (AP Photo/Themba Hadebe)

הנשיא חשוד בשחיתות ונתון ברצף של חקירות הבוחנות קשרים בינו לבין מקורבים, שהשפיעו על החלטות ממשלתיות ועל מינויים פוליטיים. מקרה בולט הוא משפחת גופטה, משפחה ממוצא הודי (קהילה שסבלה גם היא משלטון האפרטהייד הלבן) שעל פי החשד קיבלה עזרה נשיאותית בקידום פרויקטים שונים בתחום הכרייה, הטכנולוגיה והתקשורת, בתמורה לטובות הנאה. למרות שורה ארוכה של שערוריות וחשדות לשחיתות, במשך 11 שנה מפלגת השלטון גיבתה את זומה ונשארה נאמנה לו. בחודשים האחרונים, לאור הירידה הגוברת בסקרים ולקראת הבחירות הצפויות בשנה הבאה, המפלגה מנסה לפתור את אי ההסכמות בתוכה ולהתאחד מאחורי מנהיג חדש.

ג'יקוב זומה, בן 75, נולד באזור קווה זולו שבמחוז נטאל. מדובר באזור כפרי שממנו יצאה תמיכה נרחבת למפלגת ה–ANC בעת מלחמתה באפרטהייד ועד היום. בנעוריו הצטרף לזרוע הצבאית של המפלגה ולחם באפלייה ובניצול ממנו סבלו כל הקהילות הלא לבנות בדרום אפריקה. הוא אף נכלא לעשור בכלא רובין איילנד בו גם נכלא נלסון מנדלה, נשיאה השחור הראשון של דרום אפריקה ומנהיג המפלגה.

לאחר סיום שלטון הלבנים בדרום אפריקה זומה צבר כוח והוא מנהיג המפלגה המכהנת ונשיא דרום אפריקה מאז שנת 2007. הוא זוכה לפופולריות רבה וחלק מתומכיו מריעים לבחירתו לחיות את חייו על פי צורת החיים המסורתית של שבטו. זומה נשוי ל-4 נשים מהן יש לו 20 ילדים, ובעברו פרשיות רבות הכרוכות בקשריו עם נשים, כולל חקירת אונס ממנה זוכה בסופו של דבר. עם זאת בתקרית זו ובאחרות, הוא נחשף לביקורת רבה על התנהלותו הלא אחראית במדינה מוכת האיידס. במיוחד טענתו כי "התקלח לאחר קיום יחסי מין מחוץ לנישואים" היוו לדברי מקורביו דוגמא אישית רעה למדינה המנסה ללמד את אזרחיה כיצד להגן על עצמם מפני המגיפה הקשה המשתוללת באפריקה.

בעת כהונתו דרום אפריקה סבלה מצמיחה כלכלית נמוכה, המשק תפקד בחוסר יעילות, האבטלה עודנה גבוהה והשתרש מושג חדש, 'לקיחה ממשלתית', המתאר אירועים בהם השלטון מחלק נכסים לאומיים למקורבים לנשיא. הנשיא מכחיש כי מעשיו היו לא חוקיים, אך עסקת נשק מלפני 20 שנה נפתחה לחקירה מחדש לאחר מאמץ של האופוזיציה, והיום בו התפטר החל בפשיטה משטרתית על מתחם משפחת גופטה, ממקורביו.

פשיטת יחידת עילית של משטרת דרום אפריקה על מתחם המגורים של משפחת גופטה המקושרת לנשיא זומה, בבוקר ההודעה על התפטרותו (AP Photo)
פשיטת יחידת עילית של משטרת דרום אפריקה על מתחם המגורים של משפחת גופטה המקושרת לנשיא זומה, בבוקר ההודעה על התפטרותו (AP Photo)

בדרום אפריקה, בניגוד למדינות אחרות באפריקה, סיום השלטון הלבן לא לווה בעזיבה המונית של לבנים את המדינה, וזאת כחלק מהחלטה ערכית וכלכלית שקיבל מנהיג ה-ANC, שטען כי המדינה זקוקה לניסיון הניהולי ולהון שנצבר בידי הלבנים. בהתאם, חילופי השלטון בדרום אפריקה היו יחסית רגועים ואיפשרו את חלום חברת הקשת בענן, בו לכל הגוונים יש מקום מובטח. אך כמו בחברות רבות, היו שניצלו את תקופת התערערות השלטון הישן ועליית אליטות חדשות לצבירה של נכסים והשתלטות על משאבים לאומיים, והשינויים החברתיים והכלכליים עדיין מהדהדים במדינה שמנסה להתאושש מעשרות שנים של ניצול ועושק קשה של חלק מאוכלוסייתה. זומה טען שחלק מהביקורת כלפיו כרוכה בעובדה ש"אנשים לא רגילים לראות גבר שחור ועשיר ולכן הם חושדים בשחיתות".

בעוד המדינה מלאת האתגרים מנסה לחזק את הדמוקרטיה בתוכה, ניתן להתרשם מכך שחילופי השלטון נעשו באמצעים פרלמנטריים ולא אלימים. נותר לראות כיצד הנשיא החדש סיריל רמפוזה ינווט את הגה השלטון והכלכלה בתקופה הקרובה בדרום אפריקה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!