דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מסתנני מקלט

עיר מקלט / פסיקה חדשה חושפת כי המדינה לא באמת בוחנת ברצינות בקשות מקלט

בית הדין לעררים קבע כי אריתראי שערק משירות בצבא אריתראה הוכיח כי "יש חשש מבוסס היטב לרדיפה בשל דעה פוליטית המיוחסת לו ע"י שלטונות ארצו כתוצאה מעריקתו משירות צבאי" | פסה"ד יכול להשפיע על בקשות המקלט של אריתראים רבים

צעירים אפריקאים בדרום תל-אביב. ארכיון - למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
צעירים אפריקאים בדרום תל-אביב. ארכיון - למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).

בית הדין לעררים קבע היום (חמישי) כי העורר, עריק מצבא אריתראה, הוכיח חשש כי הוא נרדף בשל דעה פוליטית בארצו ויש עילה לבקשתו למקלט כפליט. פסק הדין מהווה תקדים ביחס לבקשות מקלט של אריתראים שנדחו בעקבות חוות הדעת של רשות האוכלוסין וההגירה, שלפיהן עריקה מצבא אריתראה אינה נחשבת לעילת מקלט. למעשה, הפסיקה המדוברת מאירה באור מביך את מדיניות הממשלה בעניין וחושפת כי המדינה לא באמת בוחנת ברצינות את בקשות המקלט של מהגרים אפריקנים.

בפסק הדין שהתקבל בעקבות הליך משפטי של הקליניקה לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב קבע בית הדין לעררים כי העורר, אריתראי, שערק משירות צבאי מצבא אריתראה הוכיח כי "יש חשש מבוסס היטב לרדיפה בשל דעה פוליטית המיוחסת לו ע"י שלטונות ארצו כתוצאה מעריקתו משירות צבאי". השופט הוסיף כי "ניתן להניח שלפסק הדין השלכות על בקשות מקלט רבות של עריקים מאריתראה, אשר נדחו, רובן ככולן".

עו"ד אלעד כהנא, הפועל בקליניקה לזכויות פליטים מזה חמש שנים, ליווה את העתירה של מבקש המקלט מאריתריאה לצד ענת בן דור, אמר ל'דבר ראשון' כי בית הדין פסל למעשה את העמדה המשפטית של המדינה בנוגע ללקוח אותו ייצגו. "מבחינה משפטית, אין מחלוקת שמי שעורק מצבא אריתריאה, יאסר, ויעבור עינויים אם לא חמור מזה. הלקוח שלנו נתפס כשערק, עבר עינויים ומצבו הנפשי מדורדר."

עמדת המדינה מבוססת על חוות הדעת המשפטית של היועמ"ש של רשות האוכלוסין, דניאל סולומון, שבחרה פרשנות מקלה למונחים "רדיפה" ו"פחד מרדיפה" המופיעים כעילות לקבלת מעמד פליט, באמנה עליה חתומה מדינת ישראל, 'אמנת הפליטים'.

בית הדין קבע היום כי חוות הדעת של המדינה שגויה, לפחות במקרה של העותר, בדק את טענותיו וקבע כי העותר זכאי למעמד פליט. כהנא טוען כי כמה אלפים של בקשות מקלט של אריתריאים נדחו על בסיס חוות הדעת הזו. מרשות האוכלוסין נמסר כי הם "לומדים את פסק הדין ואת השלכותיו בטרם תתגבש החלטה לגבי דרך הפעולה בהמשך."

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) על פסיקת בית הדין לעררים בירושלים הקובע עריקה מצבא אריתראה יכולה לשמש כעילת מקלט: "הוכחה נוספת כי מערך בדיקות המקלט בישראל כושל ומוטה. מדובר בהחלטה חשובה של בית הדין לעררים אשר יותר מכל מוכיחה את שקריה של הממשלה. במשך שנים נדחו אוטומטית בקשות המקלט של הפליטים מאריתראה, בניגוד לשאר מדינות העולם אשר מכירות בהם כפליטים."

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) מסר בעניין: "ההחלטה הזו שומטת את הקרקע תחת הקביעות השקריות של הממשלה כי לא מדובר בפליטים. כעת מסתבר שאלפי בקשות למקלט של אריתראים נדחו בניגוד לפרשנות המקובלת בעולם לאמנת זכויות הפליט". לדברי חנין, "הדיקטטורה באריתראה מחייבת את כלל האוכלוסייה בשירות צבאי ללא מועד שחרור, שבמסגרתו נאלצים האזרחים לבצע עבודות כפייה בתנאי עבדות.  המתנגדים לשלטון ולשיטה באריתריאה נכלאים ללא משפט ועוברים עינויים קשים. לאור הצהרותיהם של ראש הממשלה, שר הפנים דרעי ושרת המשפטים שקד כי מי שאכן פליט לא יגורש – על הממשלה לאפשר כעת הגשה חוזרת של בקשות מקלט לכל אלה שבקשותיהם נשללו על בסיס זה כמו גם לכל מבקשי המקלט האחרים שלא הגישו כי ידעו שישראל לא מכירה בעובדת היותם נרדפים מסיבה זו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!