דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

ההפקרות נמשכת / נטע נהרגה כשמנוף נפל על רכבה - "בעלת זכויות רבות בהנגשה בישראל"

המנוף שנפל על רכבה של נטע רוטמן והרג אותה יוצר בשנת 1974 | מפעיל המנוף עוכב לחקירה, על גופו נמצא סם והוא נעצר בחשד לגרימת מוות ברשלנות | עיריית כפר סבא: "נושא הבטיחות באתרי בנייה הינו באחריות משרד הכלכלה"

חלק ממנוף שנפל ופגע ברכב במתחם מסחרי ברחוב הצומת פינת דרך השרון בכפר סבא. כתוצאה מכך נהרגה נטע רוטמן ז"ל (צילום: רוי אלימה / פלאש 90).
חלק ממנוף שנפל ופגע ברכב במתחם מסחרי ברחוב הצומת פינת דרך השרון בכפר סבא. כתוצאה מכך נהרגה נטע רוטמן ז"ל (צילום: רוי אלימה / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תאונות העבודה בענף הבניין בישראל גובות קורבנות בנפש גם מאזרחים שאינם פועלים באתרי הבניין. נטע רוטמן, בת 52 תושבת ת"א, נהרגה אתמול (ראשון) אחר הצהריים בכפר סבא, לאחר שחלק ממנוף שפעל באתר בנייה סמוך, נפל על הרכב בו נהגה. המנוף יוצר בשנת 1974 והוא פועל כבר מעל 40 שנה, אף כי בבדיקה קודמת הוא נמצא תקין. כשחובשי מד"א הגיעו לזירה, מרכז מסחרי ברחוב הצומת פינת השרון בדרך כפר סבא, כבר לא ניתן היה להצילה והם נאלצו לקבוע את מותה במקום. בשנת 2015, נהרג סמיון חודוש, מנופאי שעבד בחברה הקבלנית 'שובל הנדסה ובניין בע"מ', המפעילה גם אתר הבנייה המדובר.

סגן מנהל מרחב ירקון במד"א אסי דבילנסקי שהגיע מהראשונים למקום סיפר: "כשהגענו למקום ראינו את הרכב מעוך ועל הכביש את חלקי המנוף שפגעו ברכב. מחוץ לרכב שכבה אישה מחוסרת הכרה, ללא דופק וללא נשימה עם פגיעה רב מערכתית קשה. היא הייתה ללא סימני חיים ובתוך זמן קצר נקבע מותה בשטח."

רוטמן היתה פעילה מרכזית בהתארגנויות אזרחיות למען נגישות של אנשים עם מוגבלויות, ומותה הכה בתדהמה את שותפיה למפעל. "נטע הינה אדם עם מוגבלות שמעולם לא נתנה למגבלה לעצור אותה וחייה בשילוב תוך דוגמא אישית", כתבו חבריה לעמותת 'נגישות ישראל' בדף הפייסבוק.


במרץ שנה שעברה פנה מינהל הבטיחות והבריאות במשרד העבודה לרשויות המקומיות, וקרא להן לממש את אחריותן מתוקף פקודת העיריות לבטיחות אתרי הבניה בתחומן. בין היתר קרא המנהל לרשויות להתנות מתן אישורי בניה בבדיקת קיומן של תוכניות בטיחות ותסקירי בטיחות למנופים, וכן בדיווח על מינוי מנהל עבודה למינהל כנדרש בחוק. מרכז השלטון המקומי דחה את פניית המינהל בטענה כי מדובר בסעיף ערכאי בפקודת העיריות, וכי הבטיחות באתרי הבניה וסביבתם היא באחריותו הרגולטרית של המינהל בלבד.

ועד מפעילי עגורן צריח מסר בשמו ובשם המנופאים: "משתתפים בצער המשפחה של ההרוגה. לצערנו הרשלנות באתרי הבניה פגעה בעוברי עורך תמימים. אנו כוועד מפעילי עגורן צריח נמשיך לעבוד קשה כדי למגר כל תופעת ההזנחת הבטיחות באתרי הבניה.
שפוגעת לא רק בפועלים אלה לצערנו הרב גם בשלום הציבור."

דרישות הבטיחות שדורש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שיעוגנו בהיתרי הבנייה של הרשויות המקומיות (גרפיקה: אידאה).
דרישות הבטיחות שדורש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שיעוגנו בהיתרי הבנייה של הרשויות המקומיות (גרפיקה: אידאה).

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה מסר בתגובה "כמו במקרים קודמים גם הפעם הכתובת הייתה על הקיר, רק לפני שנה קרס עגורן צריח בבת ים ורשויות האכיפה ובראשן משטרת ישראל ומשרד העבודה לא פעלו למיצוי הדין עם האשמים, מדינת ישראל מובילה בכמות תאונות העבודה והמקרים המסוכנים בכמות תאונות העבודה, פי 7 מבריטניה ופי 2.5 ממדינות ה o.e.c.d ורק מתחילת שנת 2018 מצאו את מותם 7 פועלי בניין והנה הפעם מצאה את מותה עוברת אורח תמימה".

יו"ר שדולת הבטיחות בכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנ"צ): "רק בשבוע שעבר קיימנו דיון חירום והתרענו בכנסת שאסון כזה עלול לקרות במרחק של ימים. לצערי איש לא הקשיב וגם בתקציב המדינה הקרוב הממשלה לא מתייחסת לכך ברצינות. כנראה שחיי הנפגעים לא חשובים לה מספיק כדי לשנות."

תגובת שובל הנדסה: "ראשית, אנחנו המומים וכואבים את מותה של האישה ומשתתפים בצערה העמוק של משפחתה. המדובר במנוף זחל, שהופעל ע"י קבלן משנה, שנבדק ואושר עפ"י פקודת הבטיחות בעבודה ע"י בודק מוסמך בהתאם לדרישות משרד העבודה בתאריך 16.1.2018. למפעיל מנוף הזחל, יש רשיון כחוק ובתוקף ע"י משרד העבודה. לצערנו הרב, מסיבה בלתי ברורה שתיחקר כמובן לעומק המנוף התקפל והתרסק.

החברה תשתף כמובן פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים ותציג בפניהם את כל האישורים הנדרשים. אנחנו שוב מביעים צער עמוק על מותה של האישה."

תגובת עיריית כפר סבא: "נושא הבטיחות באתרי בנייה הינו באחריות משרד הכלכלה"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!