דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דלק קידוחים

עסקת ענק לתשובה / דלק קידוחים תמכור גז לדולפינוס המצרית ב-15 מיליארד דולר

בכירים בענף האנרגיה טוענים כי ההסכם שנחתם לתקופה של 10 שנים מוכיח לכאורה שמתנגדי מתווה הגז טעו | למרות שהעסקה צפויה לצאת לפועל רק ב-2019, מניות הגז הגיבו להודעה בזינוק של 20%

אסדות קידוח במאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
אסדות קידוח במאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת 'דלק' הודיעה על הסכם גדול למכירת גז טבעי לחברת 'דולפינוס' המצרית בהיקף שעשוי להגיע ל-15 מיליארד דולר. ההסכם מבוסס על התחייבות לרכישת גז ממאגרי "תמר" ו"לוויתן", 64BCM  בסך הכל, בחלוקה שווה בין שני המאגרים. על פי ההסכם, נשקלות מספר אפשרויות לגבי שינוע הגז והצנרת דרכה הוא יעבור למצרים. גורם בכיר בענף האנרגיה אמר היום ל"דבר ראשון" כי ההסכם מוכיח עד כמה מתנגדי מתווה הגז טעו לכאורה, וכי "חנויות כובעים שלמות צריכות להיאכל היום".

חתימת ההסכם למכירת גז טבעי בין דלק קידוחים לדולפינוס. (צילום: יח"צ)
חתימת ההסכם למכירת גז טבעי בין דלק קידוחים לדולפינוס. (צילום: יח"צ)

 ההסכם משדרג הסכמות ומגעים קודמים בין חברת 'דולפינוס' המצרית, ומרחיב אותם באופן משמעותי מבחינת הכמות. כלפי מאגר 'לוויתן' מדובר בהסכם שאם יתממש, הוא עשוי לשמש כ"חתיכה החסרה" בהתחייבויות הרכש מהמאגר. כלומר היתרה הנדרשת למימון פיתוחו. כלפי מאגר 'תמר', מדובר במצב שונה – המאגר כבר פעיל ובצינור שלו אין קיבולת פנויה, לפיכך, ההסכם מבוסס על האפשרות שייפתחו הסכמים קיימים, ומספר צרכנים משמעותיים יעבור לרכשו גז ממאגר אחר, באופן שיפנה קיבולת בצינור, אשר תתמלא בקלות ע"י 'דולפינוס'.

בכך מובטחת לכאורה האספקה הרציפה ממאגר "תמר" במלוא הקיבולת.

מאין ייוצא הגז?

בהודעה לבורסה מודה 'דלק' כי אין הסכמה על צינור פעיל שיכול להעביר את הגז למצרים. הצדדים שוקלים להשמיש מחדש את הצינור של חברת EMG, אשר הושבת בשנת 2011 בעקבות התקפות טרור בשטח המצרי שכללו סדרת פיצוצים בצינור. עוד נשקלים שימוש בצינור שנתג"ז מניחה כעת ומוביל לירדן. צינור זה עשוי לשמש להזרמת הגז למצרים דרך ירדן. אפשרות נוספת היא הנחת צינור גז נוסף בנגב באמצעות נתג"ז. 

מפת דרכי יצוא אפשריות. צילום יח"צ
מפת דרכי יצוא אפשריות. צילום יח"צ

 

לאן מכוון משק הגז הישראלי

במשרד האנרגיה השקיעו מאמצים רבים בשני כיוונים שעד כה לא גרמו לתוצאות משמעותיות – הגברת הביקוש לגז טבעי בישראל, וסלילת היצוא לאירופה, באמצעות הנחת צינור הגז הארוך בעולם. כעת, הולך ומתברר שהפונציאל הגדול ביותר למשק הגז הישראלי הוא דווקא שכנותינו הקרובות – ירדן ומצרים, ובנסיבות מסוימות גם הפלסטינים. ההסכמים המדוברים תקפים לכ-10 שנים כל אחד, 2020-2030, כלומר בערך 3.2BCM  בכל שנה מכל מאגר. כלל הצריכה הישראלית מתקרבת ל-9 BCM בשנה, ולכן מדובר בהיקפים משמעותיים של צריכת גז.

ב'דלק' מתגאים בארבעה הסכמי יצוא – מפעלי ים המלח הירדנים, חברת החשמל הירדנית, וכעת שני הסכמי יצוא למצרים. בעת הזו, רק מפעלי ים המלח הירדנים מקבלים בפועל גז טבעי ממאגר ישראלי.

ניסיון נוסף של משרד האנרגיה הוא להחליש את המונופול של משק הגז, המאופיין בהחזקה צולבת של קבוצת 'דלק' במאגר "תמר" ו"לוויתן" כאחד, לצד חברת נובל אנרג'י האמריקאית. 'דלק' אמנם אמורה להיפרד מאחזקותיה ב"תמר" בעקבות מתווה הגז בתוך מספר שנים, אך נובל אנרג'י איננה אמורה לעשות זאת. העסקה הנוכחית בה כל מאגר מוכר כמות זהה של גז ובהערכת מחיר זהה, רק מדגישה את פעולת שני המאגרים גם יחד כמונופול, ומחלישה את פוטנציאל התחרות ביניהם.

במשרד האנרגיה בחרו לברך על ההסכם, וראו בו דווקא עדות להצלחת מתווה הגז. המשרד מסר כי " שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ: "חוזה הגז מול מצרים מהווה הוכחה נוספת לכך, שמתווה הגז עובד. חוזה הייצוא הענק, המתווסף לחוזה הגז עם ירדן, ממצב את מדינת ישראל כשחקן מרכזי במשק האנרגיה האזורי, וצפוי לחזק את היחסים בין המדינות. זוהי הפעם הראשונה מאז החתימה על הסכמי השלום במזה"ת, שנחתמות עסקאות ייצוא משמעותיות בין המדינות. הספקנים ימשיכו לקטר על מתווה הגז – ואנחנו נמשיך לקדם את משק האנרגיה הישראלי ולשמור על הנכסים האסטרטגיים החשובים שלנו".

 האותיות הקטנות

כמקובל, ההסכמים עצמם לא פורסמו. כמו כן לא פורסם שיעור ה-TOP בעסקה – כלומר כמות הגז המינימלית שחברת 'דולפינוס' מתחייבת  לרכוש, אלא רק הכמות המקסימלית בתרחיש האופטימי ביותר. כן פורסם שהמחיר יהיה צמוד למחיר חבית הנפט BRENT, ושהשלמת העסקה תלויה באישורים רגולטוריים בישראל ובמצרים.

 מחירי המניות של חברות הגז עלו היום ב-20% בתגובה לידיעה, אם כי העסקות המדוברות לא צפויות להתממש אלא רק בסוף 2019 או בשנת 2020, והן תלויות במספר תנאים.

מיהי חברת 'דולפינוס' ?

לפי הודעת 'דלק קידוחים', 'דולפינוס' היא חברה העוסקת בסחר בגז טבעי ומתעתדת לספק גז לצרכנים תעשייתיים ומסחריים גדולים במצרים. עוד צוין בהודעה כי בחודש ספטמבר האחרון שינתה מצרים את החוק המקומי באופן שמאפשר לגורמים פרטיים במשק להתקשר בהסכמים לייבוא גז, ובשבוע שעבר תוקנו התקנות הרלוונטיות ליישום חוק זה. ניתן לתהות מדוע החברה מעדיפה לחתום על התחייבות רכש לגז טבעי מישראל, ללא צינור קיים ותקין אשר מסוגל להוביל את הגז, בעוד שבמצרים מפותחים שדות גז דוגמת "זוהר", אשר צפויים להפוך את מצרים ממייבאת גז למדינה אשר יכולה להפיק יותר גז טבעי ממה שהיא צורכת.

 יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת 'דלק': ״אנו נמצאים בנקודת ציון חשובה בדרך למימוש החזון והחלום של כולנו אשר במסגרתו מדינת ישראל הופכת ליצואנית גז משמעותית למדינות האזור. ההסכם יחזק את הקשרים בין ישראל ושכנותיה ויגביר את שיתוף הפעולה הכלכלי ביניהם״.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים"זהו יום היסטורי. עסקאות היצוא מבססות את מעמדה של מצרים כמרכז אנרגטי אזורי המאפשר אספקת גז הן למשק המקומי המצרי והן למתקני הייצוא, ומאפשרות פיתוח כלכלי של המשק המצרי והישראלי. עם החתימה על ההסכמים, היקף החוזים החתומים לאספקת גז ממאגר לוויתן מתקרב לסך קיבולת ההפקה על פי שלב 1א' בתכנית הפיתוח של המאגר, ובנוסף מובטח שימור היקף המכירות מתמר לטווח הארוך. במקביל ליישום העסקאות, אנו ממשיכים לקדם הסכמים נוספים שיהוו את הבסיס לקבלת החלטת השקעה בשלב 1ב' בלוויתן, אשר תגדיל את יכולת ההפקה מהמאגר לכ-21 BCM בשנה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!