דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרשת בזק

הותר לפרסום / החשד: שוחד ליועץ של רה"מ, מתנות לבזק וסיקור חיובי בוואלה

ניר חפץ, יועצו לשעבר של רה"מ, חשוד בקבלת שוחד מבעל השליטה בבזק שאול אלוביץ' | עוד עצורים: מנכ"לית בזק סטלה הנדלר, אלוביץ' ובני משפחתו ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר | הבוקר (ג') נעצר חשוד נוסף, לוביסט ויועץ אסטרטגי בכיר

ניר חפץ, בנימין נתניהו ושאול אלוביץ׳ (גראפיקה- אידאה. תמונות: פלאש90- יונתן זינדל / מרים אלסטר / יח"צ)
ניר חפץ, בנימין נתניהו ושאול אלוביץ׳ (גראפיקה- אידאה. תמונות: פלאש90- יונתן זינדל / מרים אלסטר / יח"צ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עכשיו כבר אפשר לספר: העצורים בפרשת בזק המכונה גם "תיק 4000" הם יועצו לשעבר של ראש הממשלה ניר חפץ, בעל השליטה בקבוצת בזק ובאתר וואלה שאול אלוביץ', בנו אור ואשתו איריס המשמשים דירקטורים בחברה, מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, מנכ"לית בזק סטלה הנדלר ועמיקם שורר, בכיר בחברה.

פרטי החשדות המלאים טרם נמסרו, אך על פי התמונה המצטיירת החשד המרכזי הוא כי אלוביץ' שיחד את חפץ, בכך שהבטיח לו סיקור אוהד לראש הממשלה בנימין נתניהו ולמשפחתו באתר החדשות וואלה, שבבעלותו. בתמורה לכאורה, דאג חפץ לתווך במגעים שאיפשרו הטבות רגולטריות לאלוביץ' ולבזק. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא חשוד בפרשה נכון לשעה זו, אולם על פי הערכות הוא צפוי להידרש למסור עדות.

הבוקר (שלישי), עצרו חוקרי להב 433 חשוד נוסף בפרשה, לוביסט ויועץ אסטרטגי בכיר ששמו אסור עדיין לפרסום.

על פי דיווח הבוקר ב"כלכליסט", בית ההשקעות פסגות תובע להדיח לצמיתות את שאול אלוביץ' מראשות דירקטוריון בזק. פסגות, המחזיק כאחוז ממניות החברה, היה בזמנו הגוף שדחף למינוי דירקטור חיצוני (דח"צ) חדש מטעם בעלי מניות המיעוט, והצליח לבסוף למנות לתפקיד את מנכ"ל קופת חולים מאוחדת זאב ורמברנד.

הרשות לניירות ערך ומשטרת ישראל מסרו לבית המשפט את הראיות לכאורה בדו"חות סודיים עבי כרס, שעדיין אינם פומביים. מהדיון בהארכת מעצרם של החשודים, עולה כי בידי המשטרה התכתבויות ומסרונים בהם חומר מפליל לכאורה. המידע היחיד שנמסר אתמול לגבי 7 החשודים הם חומרת העבירות לגביהם הם נחקרים ואלו בהחלט חמורות.

כל הנחקרים מצד קבוצת בזק – משפחת אלוביץ' והבכירים שנעצרו נחשדים במתן שוחד, מקורבי נתניהו שלמה פילבר וניר חפץ חשודים בלקיחת שוחד. מכיוון שבאחרונה מסרו עדות במשטרה אילן ישועה מנכ"ל אתר וואלה, לצד ינון מגל, עורך האתר לשעבר, הסברה היא כי השוחד הוא מתן סיקור אוהד למשפחת נתניהו באתר וואלה, ואילו חפץ ופילבר פעלו לכאורה בשליחות נתניהו.

ייתכן כי מדובר בטקטיקת חקירה של המשטרה – הצגת דו"ח סודי לפיו יש חשד סביר לעבירות חמורות כמו שוחד, כאשר ימי המעצר הם הזדמנות של המשטרה ללחוץ על החשודים למסור מידע מפליל, אשר ירחיב את הראיות שיש בידי המשטרה. העובדה כי ראש הממשלה נתניהו לא נדרש למסור עדות עד כה בפרשה, גם 8 חודשים לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה החמור והחקירה הראשונית, רומזת כי עד כה לא נאספו ראיות בעלות תוקף המשפטי נגדו, או שהן אינן בעלות משקל מספיק. ביינתים, על החשודים ועורכי דינם להתמודד עם האשמות מרובות וקשות.

אך מה הקשר לנתניהו ?

לנתניהו עומדות מספר הגנות המקשות על השגת ראיות בעלות משמעות משפטית נגדו בחקירה. האחת היא המגעים כביכול שקיימו מקורביו, שעשויים שלא למסור שום מידע נגד נתניהו. השנייה היא הסכם ניגוד העניינים עליו חתם באמצע שנת 2016, כך שהחלטות שקיבל מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר בשלבים אלו יתקשו להיות מקושרות לנתניהו. לרעתו עומד דו"ח מבקר המדינה, אשר חשף 12 החלטות בהן היה מעורב, הנוגעות לבזק, וזאת מבלי שדיווח על קשריו עם שאול אלוביץ' ולפני שחתם על הסכם ניגוד העניינים. בחקירות הקודמות נקט מקורבו פילבר בקו הגנה כאילו כל ההחלטות שקיבל היו משיקולים מקצועיים בלבד, וקו הגנה זה משרת גם את נתניהו. הראיות לכאורה נגד פילבר, בהם העביר מסמכים לבזק דרך תיבת תואר פרטית, ויישם רגולציה לפי דרישה" מאת נציגי בזק, מסכנות דווקא את פילבר, ולא את נתניהו עצמו. כך יוצא שלמרות שהפרשה החדשה חוקרת חשדות חמורים למתן שוחד לנתניהו, איש אינו יודע בוודאות האם פרשה זו תביא אותו לידי הרשעה או אפילו לידי חקירה. בשונה מתיקי 1000 ו-2000, בהם הוגשו המלצות של משטרת ישראל לפרקליטות, החקירה בפרשה רק החלה והיא עשויה לזמן עוד הרבה מאוד אנשים למסור עדות או להיחקר באזהרה. סיום מהיר לא צפוי כאן.

ניר חפץ נעצר בחשד לביצוע עבירות של שיבוש הליכי חקירה ומשפט, לקיחת שוחד וביצוע בצוותא. בדיון להארכת מעצרו הלין עורך דינו בפני בית המשפט כי כשנחקר בסוף דצמבר ברשות לניירות ערך כלל לא הובהר לו כי הוא חשוד בפרשה, וכי הוא רואה בכך "פגם בעבודה של הרשות החוקרת". על כך השיבה השופטת רונית פוזננסקי כי חומר החקירה שהונח בפניה נותן מענה לטענה זו. מעצרו הוארך עד ליום חמישי בשעה 14:00.

שלמה פילבר, בבית המשפט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שלמה פילבר, בבית המשפט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

שאול אלוביץ' חשוד בביצוע עבירות עפ"י חוק ניירות ערך, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון ועבירות של מתן שוחד.

בדיון הערכת מעצרו אמר עורך דינו כי "החשוד כופר לחלוטין בחשדות נגדו", והוסיף כי למרות שהוא מקבל את הצעת בית המשפט להארכת מעצר עד ליום חמישי, אין בזה כדי לגרוע "מזעקת החפות שלו". עוד הוסיף כי הפרשנות של אלוביץ' לחומר חקירה הכולל הודעות ווצאפ ואסאמאסים כפי שמסר בחקירת המשטרה משנה את משמעותם בצורה דרמטית, ודרש שההקלטה תובא לבית המשפט.

איריס אלוביץ', אשתו, נעצרה בחשד לביצוע עבירות של שיבוש הליכי משפט, עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון ועבירות של מתן שוחד. בנו אור אלוביץ'  נעצר בחשד לביצוע עבירות על פי חוק ניירות ערך, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, עבירות על פי חוק איסור הון ומתן שוחד" עורך דינו אמר בדיון" הוא לא היה צריך לשבת כאן… מרשי הוא לא בשוליים, הוא לא בפריפריה, הוא בפריפריה של הפריפריה של הפרשה ככל שיש כאן פרשה… אין שמץ של ראייה שקושרת את מרשי לחשדות החמורים האלה שמייחסים לו".

מעצרם הוארך עד ליום חמישי בשעה 14:00.

סטלה הנדלר, מנכ"לית חברת בזק (צילום: משה שי / פלאש 90).
סטלה הנדלר, מנכ"לית חברת בזק (צילום: משה שי / פלאש 90).

סטלה הנדלר נעצרה בחשד לביצוע עבירות על פי חוק ניירות ערך, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, שיבוש הליכי משפט, מתן שוחד ומרמה והפרת אמונים בתאגיד. "ככל שמדובר על אתר וואלה ותכנים וגורמים באתר זה", אמר עורך דינה בדיון להערכת מעצרה, "לגברת הנדלר לא היה לא במישרין ולא בעקיפין שום קשר לדבר האלה". מפרוטוקול הדיון עולה כי בחקירתה אמרה כי אין לה שום קשר היררכי, לא במסגרת סמכותה ולא הלכה למעשה לאתר החדשות. מעצרה הוארך עד ליום רביעי בשעה 16:00

שלמה פילבר נעצר בחשד לביצוע עבירות על פי חוק ניירות ערך, עבירות של קבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, לקיחת שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט ומבצע בצוותע.

עורך דינו של שלמה פילבר טען כי "צריך נסיבות יוצאות דופן על מנת להחזיר מישהו למעצר", וכי מאחר ואין נסיבות בעניינו, אין עילה להחזיר אותו למעצר. עוד הוסיף "חברי חוקרים לכאורה קו שעובר בין שני נקודות, בין וואלה לבין מישהו שמעוניין בסיפור כזה או אחר של וואלה. ישנה אפשרות שיש יסוד סביר לחשד, מה פילבר לא מעורב בזה".

מנגד טענה התביעה כי "מדובר בפרשה נפרדת, שאולי היא תולדה של הפרשה הקודמת אבל היא פרשה חדשה עם חשדות אחרים ונוספים". השופטת האריכה את מעצרו עד ליום חמישי בשעה 14:00.

עמיקם שורר נעצר בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות על פי חוק ניירות ערך, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, עבירות על פי חוק איסור הלבנות הון ומתן שוחד. בהחלטה בעניינו אמרה השופטת: "יש מקום לאבחנה, גם אם מצומצמת" בין עניינו של החשוד זה לחשודים אחרים. מעצרו הוארך עד ליום רביעי בשעה 15:00.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!