דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הפנים

קרקס תקשורתי / צפו: חקירות, הדלפות ואמון הציבור - דיון סוער בכנסת בהשתתפות מפכ"ל המשטרה

רב ניצב רוני אלשיך התייצב אתמול (ג') לדיון בוועדת הפנים בנושא התנהלות המשטרה כשברקע הראיון אותו העניק המפכ"ל בתכנית "עובדה" | המפכ"ל זכה בעיקר להתקפות מצד חברי הכנסת בקואליציה וחיבוק מצד חברי הכנסת באופוזיציה

ח"כ יואב קיש יו"ר ועדת הפנים ומפכ"ל המשטרה אלשייך (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ח"כ יואב קיש יו"ר ועדת הפנים ומפכ"ל המשטרה אלשייך (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

תחת צלן הכבד של חקירות נתניהו, התייצב הבוקר מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, לדיון בוועדת הפנים של הכנסת. הדיון זומן עוד בשבוע שעבר, ערב לפני פרסום המלצות המשטרה להעמיד לדין את ראש הממשלה נתניהו. בתחילה נועד הדיון לבחון את התנהלות המשטרה מול חקירות נתניהו ובהמשך הוצג בצורה עדינה יותר – על בחירת הראיון אותו העניק אלשיך לתכנית "עובדה", בו עסק בין היתר גם בחקירות נתניהו.

בדיון הושמעו טענות קשות מצדם של חברי כנסת מהקואליציה, שהאשימו את אלשיך על כך שהתראיין ל"עובדה" על נושא רגיש כמו חקירות רה"מ, והתייחסו לדברים נקודתיים אותם אמר המפכ"ל בראיון. בין היתר, נשאל המפכ"ל על טענתו לפיה חוקרים פרטיים נשלחו לחקור את חוקרי המשטרה שעסקו בחקירות נתניהו ואת בני משפחותיהם. על כך אמר חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר כי "מי שחושב שמנהלים אחריו מעקבים ורודפים אותו לא יכול להתנהל בצורה אובייקטיבית". חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "המפכ"ל אמר שפעלו חוקרים שנשכרו לחקור את החוקרים. אם זה נכון, למה המשטרה לא חקרה את זה? כאשר יש אמירה כזאת חמורה, למה לא הייתה חקירה בעניין? האם באמת הייתה חקירה ואם לא, מדוע. אם הדברים לא נכונים, למה המפכ"ל אמר את זה? לא מבין את זה לא בין אם זה נכון ובין אם זה לא נכון. בין אם נכון או לא – למה המפכל אמר את זה לציבור? לאיזה צורך?".

ח"כ ציפי לבני: באתי לומר לך המפכ"ל, יש לנו אמון במשטרה. אנחנו גאים במה שהמשטרה עושה למען אזרחי ישראל כולם, כולל ניקוי השחיתות הציבורית שנעשית למען אזרחי ישראל כולם. אני יודעת שאתם פועלים ללא מורא וללא משוא פנים

חבר הכנסת דוד אמסלם (הליכוד) דיבר גם הוא על הטענה לפיה נשלחו חוקרים פרטיים מטעם ראש הממשלה, ואמר כי סוגייה זו הנה חמורה מאוד. בהמשך התייחס אמסלם לטענה הנוגעת לניצב רוני ריטמן, המואשם בהטרדה מינית כלפי קצינה. "פורסם בתקשורת שמסביבת ראש הממשלה הפעילו את הקצינה. אם לשיטתו זה קורה איך הוא יכול להיות ראש החקירה? הוא אומר שראש הממשלה תופר לו תיק, אז איך הוא יכול לחקור אותו?". אמסלם טען כי כיום המשטרה מתעלמת מביקורת המופנית כלפיה. "יש לי תחושה שהכלבים נובחים והשיירה עוברת, וגם אם עושים ביקורת כזאת או אחרת – תמיד ההודעה מטעם המשטרה היא – אנחנו לא נחשוש לחקור את האמת. תקשיבו קצת. תעשו קצת בדק בית. 70% מהציבור הימני חושב כיום שתופרים תיק לרה"מ".

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד), ביקש מאלשיך להתייחס לא רק לראיון שהעניק, אלא להתנהלות התקשורתית של המשטרה כיום ואמר כי "ההתנהלות המשטרתית בנושא התקשורת צריכה לשנות דיסקט. הדבר הזה חייב להשתנות. אני מבקש להתייחס לעניין הזה. אני מבקש להתייחס גם לנושא של החלטת בג"צ אליה התייחסת בראיון ודברי ריטמן, האם גם ריטמן חשש מגורמים רבי דרג נגדו?".

ח"כ יואב קיש: ההתנהלות המשטרתית בנושא התקשורת צריכה לשנות דיסקט. הדבר הזה חייב להשתנות

דוד אמסלם והמפכ"ל רוני אלשיך, אוקטובר 2017 (יונתן זינדל / פלאש90)
דוד אמסלם והמפכ"ל רוני אלשיך, אוקטובר 2017 (יונתן זינדל / פלאש90)

המפכ"ל הגיב לדברים: "אקדים ואומר שאני מניח שכל חברי הכנסת מן הסתם מודים למשטרת ישראל על כל מה שהיא עושה. הדברים שהעלו בדיון הזה לא מייצגים אפילו לא פרומיל מעבודת המשטרה. אני חושב שראוי שהציבור ישמע מה עושה משטרת ישראל בשבילו בתחומי היום יום. איך עוצרים התדרדרות של נוער לפשיעה למשל. ככל שאנו מתאמצים להנגיש את עבודת המשטרה לציבור כל מה שאנו שומעים הוא חקירות ראש הממשלה". בנוגע לראיון אותו העניק לעובדה, אמר אלשיך כי "התראיינתי כי הסבירו לי שאין לי פריבליגיה לא לדבר. אני מצטער שנחתכו מהראיון הדברים שקשורים לעניינים אחרים", אך הבהיר כי כל הדברים שאמר בראיון נאמרו על ידו או מטעם המשטרה עוד לפניו, וכי הוא עומד מאחורי הדברים שאמר בראיון. "מי שהקשיב לראיון יודע שלא נאמרה שם ולו מילה אחת על חקירות ראש הממשלה".

עוד אמר המפכ"ל כי "היות ומשטרת ישראל מואשמת בהדלפות ובאופן ניהול החקירות, זאת במה לתת שיעור קצר בחקירות ולהסביר מה עושה ומה לא עושה המשטרה. חקירות רגישות מתנהלות באופן סמוי במשך שנה לפעמים, ואף אחד לא שומע עליהן מילה. מרגע שיש חקירה של הנחקר הראשון, הנחקרים משוחחים אחד עם השני באמצעות התקשורת. אסור להם לדבר אחד עם השני, אז בתקשורת. עורכי הדין מתפרסמים באמצעות החקירות האלה, לאו דווקא באופן שמסייע ללקוח".

לגבי האשמת המשטרה בהדלפות מתוך החקירות, הפנה אלשיך את האשמה אל עבר הנחקרים עצמם ש"לא נעים" להם לומר על מה הם נחקרים, אז הם מגחיכים את הנושא עליו הם נחקרים כדאי לא להיפגע ציבורית. עוד אמר אלשיך כי כיום מנהלת המשטרה מלחמה קשה בהדלפות מתוכה. "ניתקנו את קציני המשטרה מקשר ישיר עם התקשורת, זה קורה ב-100%. מעולם לא פגשתי איש תקשורת בארבע עיניים כשלא עומד לידי דובר. קיים אצלנו איסור יחוד עם עיתונאי. זה שומר על כולנו ועל טוהר המשטרה. הנהגנו מבדקים ממוחשבים על הדלפות. כל שוטר היום שנכנס למשטרה, כל קציני המשטרה כבר עברו את זה – על מנת שנדע שנשמרות הנורמות. אין שום ארגון במערכת אכיפת החוק שעשה יותר מאיתנו להגן מפני הדלפות. כתבי המשטרה לא מקבלים את מה שמקבלים כתבים אחרים – לצערם ולשמחתי".

המפכ"ל רוני אלשיך: היות ומשטרת ישראל מואשמת בהדלפות ובאופן ניהול החקירות, זאת במה לתת שיעור קצר בחקירות ולהסביר מה עושה ומה לא עושה המשטרה. חקירות רגישות מתנהלות באופן סמוי במשך שנה לפעמים, ואף אחד לא שומע עליהן מילה

אלשיך חזר והבהיר כי פרסום המלצות המשטרה לגבי תיקים 1000 ו-2000 נעשו בתיאום מוחלט עם היועמ"ש והפרקליטות. "הסיכום שהופץ לציבור עבר את עינם של היועמ"ש ופרקליט המדינה, ורק אחרי שאושר על ידם הופץ על ידנו". לגבי טענותיו על חוקרים פרטיים אמר כי "אני יצאתי לתקשורת לפני שנה, ובראיון ל'עובדה' עכשיו אמרתי בדיוק מה שאמרתי לפני שנה. אמרתי שיש גורמים שרחרחו סביב חוקרים שחקרו את התיקים. מבחינתי זה היה לא לגיטימי. הדבר החשוב ביותר באותה נקודת זמן היה למנוע את זה. לכן יצאתי ציבורית לומר שזה לא לגיטימי מתוך גיבוי לחוקרים. כאשר קורה משהו כזה אני צריך לאפשר שהלחץ הזה יפסק. לכן זה נעצר. משטרת ישראל לא נוהגת לעדכן לא על חקירות מתנהלות, לא על חקירות סמויות, לא על חקירות שמחכות בתור. חוסר הלגיטימיות שלי להתייחס לשאלה האם חוקרים את זה הוא כמו חוסר הלגיטימיות להתייחס לחקירת המשטרה".

על החשש לפיו חקירות נתניהו לא ינוהלו בצורה נקייה אמר כי "אין חקירה שמתנהלת עם יותר איזונים ובלמים מחקירה של איש ציבור. את החקירה רואים החוקרים, בכירי המשטרה, פרקליטה מלווה והצוות שלה, פרקליט המדינה והיועמ"ש. אלה חקירות שמתנהלות בזהירות המקסימלית ובצדק רב. הסכנה שחקירה כזו תזדהם בגלל גחמה של מן דהוא אינה קיימת. הכל מתנהל בדיונים בשולחנות הגבוהים ביותר, לכן השערות כאלה מקומן לא איתנו. אנו נמצאים במערכת שעובדת בצורה מאוד מאוזנת. כל פעולה נבחנת בשיקול דעת של כל הגורמים. בצורה כזו היכולת לזהם חקירה או להשפיע על דעתם של החוקרים קטנה מאוד".

לגבי הצורך לגבות את עדותו של נתניהו בתיק 3000 (פרשת הצוללות) אמר אלשיך כי: "לא יכול להיות מצב בתיק כמו תיק הצוללות בו לא שומעים את דברם של כל המעורבים. לכן כשנשאלנו לפני מספר חודשים האם ראש הממשלה ייתן עדות, אמרנו שבוודאי. על גבי זה עוד נעשו מניפולציות בעיתונים. כמובן שיש הבדל בין נתינת עדות ובין חקירה באזהרה".

ח"כ אמיר אוחנה: איך אפשר לבקש מהציבור להאמין שחקירה שהתנהלה תחת האמונה של ראשיה, שהנחקר שלח חוקרים פרטיים אליהם או אל בני משפחותיהם. כולל אחת הגרסאות לפיה מישהי התלוננה תלונת שווא נגד מי מהקצינים. איך אפשר להאמין שחקירה לא תזדהם כך?

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה כי הגיעה לדיון על מנת לחזק את ידיו של אלשיך ולא כדי להפנות אליו שאלות. "הכנסת הזאת הייתה צריכה להיות בצד אחד – בצד של שלטון החוק. שיא הצביעות זאת האמירה שהדיון הזה לא נועד לפגוע המשטרה. הוא נועד להזכיר למשטרה שיזהרו, ואת האמת על מטרת הדיון אומר ראש הממשלה בעצמו, ואמסלם (חבר הכנסת דוד אמסלם – ע.י) – כל מי שפוגעים בצורה שיטתית בלגיטימיות של משטרת ישראל. כל אלה עושים זאת בצורה לגיטימית ומובנית כדי להרוס את מוסדות הדמוקרטיה עליה בנוייה ישראל. הראיון של המפכ"ל הוא לא הנושא כאן – המטרה היא להלך אימים על משטרת ישראל. באתי לומר לך המפכ"ל, יש לנו אמון במשטרה. אנחנו גאים במה שהמשטרה עושה למען אזרחי ישראל כולם, כולל ניקוי השחיתות הציבורית שנעשית למען אזרחי ישראל כולם. אני יודעת שאתם פועלים ללא מורא וללא משוא פנים".

חבר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) רמז בדבריו כי אלשיך זוכה לאחרונה לסיקור תקשורתי אוהד יותר מבעבר, אולי בתמורה להדלפות מטעם המשטרה. "אתה נכנסת לתפקידך בנסיבות לא פשוטות. ניצבים שנאלצו לפרוש. הגעת כמועמד חיצוני. הכרזת בסמוך לכניסתך לתפקיד שאתה תעשה סוף ליחסי התן וקח בין המשטרה לתקשורת, ואני חושב שיהיה הוגן להגדיר את השנה הראשונה לתפקידך בה היית נתון לביקורת קשה מצד התקשורת. אבל פתאום כמו במטה קסמים חלה תפנית – מגורם שהתקשורת אהבה להיכנס בו, הפכת לדמות חיובית שמקבלת סקירה אוהדת בפריים טיים, וזה מתרחש בד בבד עם שיטפון של מידע שמגיע מחדרי החקירות. יכול להיות שמתוך 80 נחקרים בתיק לא כל המידע הוא מהמשטרה. יש גם את הפרקילטות. אתה יכול לתאר לך שהציבור שואל את עצמו על התפנית הזאת". עוד ביקש אוחנה לשאול את המפכ"ל "איך אפשר לבקש מהציבור להאמין שחקירה שהתנהלה תחת האמונה של ראשיה, שהנחקר שלח חוקרים פרטיים אליהם או אל בני משפחותיהם. כולל אחת הגרסאות לפיה מישהי התלוננה תלונת שווא נגד מי מהקצינים. איך אפשר להאמין שחקירה לא תזדהם כך?".

ח"כ מיקי לוי: מפכ"ל הוא איש מקצוע, הוא לא מתייחס לרעשי הרקע. אל תגררו אותו למגרש הפוליטי. כל ההתנהלות בתקופה האחרונה זה מסע של דה לגיטימציה. כולם אשמים – חוץ מהנחקרים. תפקידה של המשטרה הוא רק אחד – לחתור לחקר האמת. זה תפקידה של המשטרה ואת זה היא עושה בענייניות

חבר הכנסת והניצב בדימוס מיקי לוי (יש עתיד) אמר כי "דברים שבחקירה אינם מעניינה של ועדת הפנים של הכנסת. הפעם הוועדה כונסה מטעמים זרים, ולראייה הכותרת הקודמת שניתנה לדיון הזה. ההשתלחויות במשטרת ישראל פרצו כל גבול. צריך לשים לזה סוף. אני רוצה להגיד לכם והפעם כאיש מקצוע לשעבר, שמפכ"ל הוא איש מקצוע, הוא לא מתייחס לרעשי הרקע. אל תגררו אותו למגרש הפוליטי. כל ההתנהלות בתקופה האחרונה זה מסע של דה לגיטימציה. כולם אשמים – חוץ מהנחקרים. תפקידה של המשטרה הוא רק אחד – לחתור לחקר האמת. זה תפקידה של המשטרה ואת זה היא עושה בענייניות. הבוס של המשטרה הם לא חברי הכנסת. הבוס שלה הוא החוק. על פי החוק היא אמורה להתנהל. ואזרחי מדינת ישראל כן מוקירים את המשטרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!