דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הביטוח הלאומי

חוק ההסדרים 2019 / ועד עובדי 'הביטוח הלאומי' נגד משרד האוצר - "פיגוע חברתי כפול"

העובדים נגד סעיף בחוק ההסדרים, הקובע כי מעסיקים יחויבו לבטח את העובדים גם בביטוח פרטי | "אנחנו רואים את הלבן בעיניים של הנפגעים ויודעים בדיוק מה יקרה להם אם האוצר יחליט למשוך מתחת לרגליהם גם את רשת הביטחון הסוציאלי הממלכתי שמספק הביטוח הלאומי" אמר יו"ר ועד העובדים ירון צרפתי

מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי המוסד לביטוח לאומי הצטרפו היום לאלו המתנגדים לסעיף בחוק ההסדרים המבקש לחייב מעסיקים ברכישת ביטוחים נוספים כנגד תאונות עבודה מלבד התשלום לביטוח הלאומי. העובדים הכריזו על סכסוך עבודה, שיאפשר להם לנקוט שביתה או עיצומים במידה ולא יוסר מהחוק.

חוק ההסדרים כולל סעיף, אותו יזם האוצר, הקובע כי על המעסיקים בישראל תחול השתתפות עצמית במימון הגמלאות לנפגעי עבודה בשיעור של 65% למשך חמש שנים, עליה יוכלו לרכוש ביטוחים בחברות הביטוח הפרטיות, שהפרמיה עליהן תשתנה בהתאם לסכנה בענף התעסוקה והיסטוריית התאונות של המעסיק.

"כוונת האוצר להפריט את ביטוח תאונות העבודה – פיגוע חברתי כפול וארוך טווח", מסר יו"ר ועד העובדים במוסד לביטוח לאומי ירון צרפתי. בדבריו הצטרף למעשה לעמדתו הרשמית של המוסד, אשר הוצגה אמש גם לוועדת העבודה והרווחה בכנסת. "אומנם באוצר מדברים גבוהה על הגברת השקעה של המעסיקים בבטיחות, אבל זה נכון רק בתיאוריות. בפועל מה שיקרה זה שמעבר לפגיעה הפיזית, המועסקים – ובעיקר המוחלשים שבהם, יהיו תחת לחץ של מעסיקם שלא לתבוע את הביטוח הפרטי – כדי שלא להעלות את הפרמיה למעסיק" מציין צרפתי ומדגיש "כשבאוצר רואים תיאוריות ואקסלים, אנחנו, העובדים יום יום בחזית החברתית של מדינת ישראל, רואים את הלבן בעיניים של הנפגעים ויודעים בדיוק מה יקרה להם אם האוצר יחליט למשוך מתחת לרגליהם גם את רשת הביטחון הסוציאלי הממלכתי שמספק הביטוח הלאומי".

לצד השפעת הרפורמה המוצעת על נפגעי תאונות העבודה, טוענים בוועד העובדים גם כי חוסנו האקטוארי של המוסד לביטוח לאומי צפוי להפגע בשל ההפרטה. בדבריו הזכיר צרפתי כי מבקר המדינה כבר התריע שחברות הביטוח הפרטיות אינן ממהרות לשלם לביטוח הלאומי את נזקיו בגין חובת השיבוב, וכל הרחבה של ההפרטה רק תגביר את  הפער שבין תשלום כספי הציבור לנפגעים לבין התקבולים מחברות הביטוח הפרטיות. על פי הצעת החוק ימשיכו העובדים הנפגעים לקבל פיצוייהם מהביטוח הלאומי עצמו – אולם זה יצטרך להתחשבן בגינם מול המעסיקים וחברות הביטוח שלהם.

ירון צרפתי ציין כי הכרזת סכסוך העבודה אינה בגין דרישה יוניוניסטית (דרישה הקשורה לזכויות העובדים בלבד) של העובדים להטבות כלשהן, אלא כל כולה מתוך דאגה לציבור אותו פוגשים עובדי הביטוח הלאומי בסניפי המוסד בכל רחבי הארץ ובמיוחד בקרב עובדי הכפיים בעשירונים הנמוכים יותר. עם זאת, יש לציין כי זכות השביתה בישראל מוגבלת על פי רוב בפסיקה לסוגיות הנוגעות לפגיעה בתנאי עובדי השירות עצמם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!