דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ביום שאחרי / מישהו אמר בחירות? נפתלי בנט משנה אסטרטגיה ומאמץ דימוי ממלכתי

יו"ר הבית היהודי עשה מאמצים כבירים להתייצב כסמן הימני בממשלת נתניהו, אך בתקופה האחרונה ניכר שינוי, לפחות כלפי חוץ | יתכן שבנט מאמין שדרכו ללשכת ראש הממשלה עוברת במרכז הפוליטי של ישראל

ראש הממשלה נפתלי בנט (מימין) וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד (יוסי זמיר/פלאש90)
ראש הממשלה נפתלי בנט (מימין) וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד (יוסי זמיר/פלאש90)
שי ניר

כל מי שעוקב אחר פעילותו של נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, לא יכול להתעלם מכמה אמירות ופעולות חריגות של האיש, שכבר הכריז כי הוא רואה עצמו מתמודד על ראשות הממשלה, לאחר עידן נתניהו. הנה הנקודות ואחר כך ננסה למתוח ביניהן את הקוים.

בתחילת השבוע שעבר דיווח בנט בהתרגשות על השיחה שקיים עם דוד גרוסמן, בה הודיע לו על זכייתו בפרס ישראל. עצם הענקת הפרס נראית אולי מתבקשת, וגם נעשית על ידי ועדה ולא על ידי השר, אך ההדגשה של בנט "הוא לא סופר של השמאל ואני לא שר החינוך של הימין", היא המשמעותית כאן.

בהמשך אותו שבוע היה בנט לבכיר היחיד בקואליציה שהגיב בביקורתיות כלפי העובדות העולות מסיכום חקירת המשטרה. "קבלת מתנות בהיקף כה רחב לאורך כ"כ הרבה זמן איננה עומדת בציפייה של אזרחי ישראל", אמר בנט ואף יצא להגנת המשטרה לנוכח המתקפות עליה מצד ראש הממשלה ומקורביו.

לקראת סוף השבוע עלה בנט לעמק הירדן, סמוך לכנרת. קשה להתעלם מהסמליות של הביקור, ומהניסיון של בנט לדבר ולהתחבר עם יושבי חבל הארץ שהוא ערש לידתה של תנועת העבודה. אם זה בדבריו ביום עיון לזכר יגאל אלון – אחד המנהיגים הבולטים של תנועת העבודה לדורותיה, או בביקור הפתע שערך בתיכון בית ירח. אך סמלית מכל הייתה הושטת היד שלו לאורנה שמעוני, ממנהיגות תנועת "4 אמהות", אשר שכלה את בנה בלבנון והייתה ממובילות התנועה ליציאה מלבנון.

בנט ביקר ב"בית איל" שהקימה שמעוני בקיבוצה, אשדות יעקב מאוחד, לזכר בנה ולאחר מכן כתב בחשבון הטוויטר שלו שבחים למקום ולפעילותו והוסיף: "כששרתתי כמפקד פלוגה בלבנון זעמתי על "4 אמהות". סברתי שזה פוגע בחיילים ומחזק את רוח אויבינו. אורנה בינתיים איבדה את בנה איל ז״ל שנפל במוצב ״ריחן״ המסוכן. החיים בארץ שלנו מורכבים".

נקודה בולטת נוספת שאליה ניתן למתוח קו היא הפוסט יוצא הדופן של בנט, שפורסם גם כמאמר באתר כיפה – יוצא דופן מבחינת אורכו ותוכנו – על חבריו מההייטק שחשים מותקפים על ידי הימין והזדהות עמם.

אז מה קורה כאן? רבים הזכירו לבנט לאחר מאמרו על חבריו מההייטק שהוא עצמו לא בחל בהתקפות על "שמאלנים" (ההשוואה של ח"כ יוסי יונה מהמחנה הציוני לאיש חמאס במהלך קמפיין הבחירות האחרונות כדוגמא בולטת). האם על רקע התערערות מעמדו של נתניהו בנט החליט לפזול למרכז? האם בנט מעריך שיתמודד על ראשות הממשלה אל מול יאיר לפיד, ולכן כדאי לו פוליטית לנסות לפנות אל הבסיס הפוליטי של "יש עתיד"?

"יש פה ניסיון של בנט להראות ממלכתי"

"בהנחה שכל הצעדים הללו הם חלק מאיזשהי אסטרטגיה, יש פה ניסיון של בנט להראות ממלכתי", כך אמר רוני רימון יועץ אסטרטגי שותף במשרד רימון כהן ושות' בראיון לדבר ראשון בתשובה לשאלה מה ניתן ללמוד מהמסרים של בנט מהתקופה אחרונה והוסיף, "כל הצעדים המתוארים יחד וכל אחד מהם לחוד, תומכים בתיזה הזו. בעוד נתניהו, למחשבתו ולתפיסתו של בנט, הוא לא תמיד ממלכתי, עם כל הפרשיות האחרונות, אז הוא, בנט, הממלכתי בהא הידיעה. הוא לא רק אומר את זה אלא מגבה את זה בצעדים".

רוני רימון. "האסטרטגיה שאפיינה את בנט עד כה היא להיות ימינה מנתניהו. להבנתי זו הייתה אסטרטגיה נכונה ולכן לא כדאי לסטות ממנה". (צלם: ישראל הדרי)
רוני רימון. "האסטרטגיה שאפיינה את בנט עד כה היא להיות ימינה מנתניהו. להבנתי זו הייתה אסטרטגיה נכונה ולכן לא כדאי לסטות ממנה". (צלם: ישראל הדרי)

רימון, מי שניהל את קמפיין הבחירות של מפלגת העבודה (תחת עמיר פרץ) בשנת 2006 ושל הליכוד (תחת נתניהו) בשנת 2009, סבור שהמסרים של בנט קשורים בנתניהו. "בנט מנסה ליצר בידול מנתניהו כדי לא להראות כמי שתמך בנתניהו בפן החקירתי והפן הציבורי שעולה מהפן החקירתי. הוא חושב לעצמו שביום מסוים תשאל השאלה 'ואיפה אתה היית ביום ההוא כשידעת שנתניהו חשוד בכל כך הרבה דברים? למה לא אמרת משהו למה לא עשית משהו?' לפחות לקטע של 'האמרת' תהיה לו תשובה".

האם זו אסטרטגיה נכונה, לנסות להגיע אל המרכז הישראלי?
"אני בתחושה שזו לא אסטרטגיה נכונה. היא סותרת את האסטרטגיה שאיפיינה את בנט במהלך הקדנציה הנוכחית והקודמת – להיות ימינה מנתניהו. להבנתי זו הייתה אסטרטגיה נכונה ולכן לא כדאי לו לסטוט ממנה".

"בקמפיין הבחירות הקודמות", מעלה רימון נשכחות מ-2015, "קמפיין ההיפסטר, קרץ למרכז, אולי אפילו לחלקים מסוימים בשמאל. הקמפיין הזה לא הוכיח את עצמו. מדגדג לבנט להיות דמות לאומית ולא רק ימנית. אני בדעה שלא משנים אסטרטגיה באמצע הדרך אלא אם חל איזשהו אירוע חיצוני סופר דרמטי שמחייב אותך לעשות חשיבה חדשה".

"כאשר אתה יותר ימני מנתניהו אתה לא נותן פרס לדוד גרוסמן ולא מרומם את 4 אימהות ולא מדבר בזכות הערבים במדינת ישראל. אני לא משוכנע שיציאה לסיטואציה הנוכחית נגד מנהיג הימין היא דבר שמתקבל בברכה, בקרב בסיס בכוח של הימין. לאור מערכות היחסים בין נתניהו לבנט אני לא מסיר מכלל אפשרות שבנט פשוט לא יכול היה להתאפק. נהנה לעקוץ אותו בקטנה".

בהירה ברדוגו היא יועצת פוליטית ותיקה ובעלת משרד ללובי פוליטי; ברדוגו דווקא סבורה שבנט נוקט באסטרטגיה הנכונה – עבורו, ויתכן שעבור החברה הישראלית.

בהירה ברדוגו. "סימסתי לו שהניתוח שלו נכון אבל הוא יושב בממשלה שמטרתה לעורר מדנים. בנט השיב לי "לא בהכרח" ו"צריך לעבוד על זה"".  (תמונה באדיבות המצולמת)
בהירה ברדוגו. "סימסתי לו שהניתוח שלו נכון אבל הוא יושב בממשלה שמטרתה לעורר מדנים. בנט השיב לי "לא בהכרח" ו"צריך לעבוד על זה"".  (תמונה באדיבות המצולמת)

"כאשת מקצוע אגיד לך שהוא עושה נכון", אמרה ברדוגו. אחד הדברים למשל שביבי טוען שהוא סובל מהם הוא העוינות האיומה של השמאל נגדו, והוא צודק. אני חושבת שבנט, אם הוא מתכוון להתמודד לראשות הממשלה, הוא לא רוצה את העוינות הזאת. הוא רוצה יותר את ההדברות. בעיני זה דבר יותר נכון".

עם זאת, ברדוגו איננה סבורה שההתמרכזות של בנט (ההתמקמות במרכז) מורידה מהימניות שלו.  "כאשר אתה נותן פרס לסופר כמו גרוסמן, אז ויתרת על ישראל השלמה? כאשר אתה שומע את שמעוני מ-"4 אימהות" אז החלטת להחזיר גבעות? מה העניין? מה הדיכוטומיה הזו בחיים האלה שלנו?"

"הוא עשה ניתוח מאוד נכון של מה שקורה היום בחברה הישראלית" אמרה ברדוגו. "סימסתי לו אחרי הפוסט שהעלה על חבריו מההייטק ואמרתי לו שהניתוח נכון אלא שהוא יושב בממשלה שמטרתה הראשית היא לעורר מדנים וסכסוכים בין פלגי האוכלוסייה. הוא ענה לי 'לא בהכרח' ו-'צריך לעבוד על זה'. בעיני זה מאפיין מנהיג".

ברדוגו מייחסת חשיבות גדולה גם לביקורת של בנטל כלפי נתניהו למחרת הגשת סיכום החקירה המשטרתית. "בנט היה הצדיק היחיד בסדום שהציב קו ערכי להתנהגות הזאת, רף שהוא לא רק פלילי".

 

יתכן שההישג של בנט הוא בכך שדברים אלו נאמרים כתמיכה בדבריו ובצעדיו, בעוד שרק לא מזמן נחשב בנט לאחד מאלו שמלהיטים את השיח הציבורי ומעוררים את מתח בין חלקי החברה. לא מיותר גם להעלות על הדעת אפשרות נוספת, והיא שבנט חש על בשרו את האחריות שבתפקיד שר החינוך ו"דברים שרואים מכאן לא רואים משם", ובחר מתוך אחריות לנקוט בגישה שונה. אפשר לפחות לקוות.

בנט ואנשי לשכתו העדיפו שלא להתראיין או להגיב לכתבה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!