דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המרכז הלאומי להשתלות

לקיים עולם מלא / רבני הציונות הדתית בקריאה לציבור: הצילו חיים וחיתמו על כרטיס אדי

לאחר שנים של חוסר הסכמה, נעתרו רבני הציונות הדתית מהזרמים השוים ללחצים - והסכימו לקבוע כי זו מצווה לתרום איברים | "כולם כאיש אחד ובלב אחד, מורים לציבור על חובת מצוות - 'לא תעמוד על דם רעיך' מצוות תרומת איברים", אומר חבר הכנסת לשעבר עתניאל שנלר

הרב הראשי לצה"ל לשעבר אביחי רונצקי (משמאל) חותם על כרטיס אד"י עם נתן אש קצין רפואה ראשי בצה"ל,
 2009 (צילםו: דו"צ)
הרב הראשי לצה"ל לשעבר אביחי רונצקי (משמאל) חותם על כרטיס אד"י עם נתן אש קצין רפואה ראשי בצה"ל, 2009 (צילםו: דו"צ)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לראשונה, רבנים מובילים בציונות הדתית קוראים לתרומת איברים ואומרים כי זו מצווה על פי ההלכה המצילה חיי אדם. בעקבות ההסכמות החדשות שהתקבלו, קוראים הרבנים לחתימה על כרטיס אדי, ומצפים שהציבור הדתי המסורתי יתגייס לטובת הסוגיה.

ועדת היגוי משותפת של נציגי 'המרכז להשתלות', משרד הבריאות ונציגי הממסד ההלכתי הגיעו להסכמות הנותנות מענה לחסמים שמנעו עד כה מרבנים ומורי הלכה מובילים לתמוך בתרומות אברים, ומהציבור הדתי המסורתי להצטרף למעגל התורמים. בהתאם לכך, גובש נוסח חדש של כרטיס התורם אדי, העונה על דרישות הרבנות הראשית לישראל שזכה לתמיכת רבנים וגדולי תורה.

כרטיס אד"י – עכשיו גם בהסכמת הממסד הרבני (קרדיט: המרכז הלאומי להשתלות)
כרטיס אד"י – עכשיו גם בהסכמת הממסד הרבני (קרדיט: המרכז הלאומי להשתלות)

בהתאם להסכמות שהתקבלו, ולקראת קמפיין שיעודד את הציבור הדתי מסורתי להתגייס למטרה הזו, הוכשרו עשרות רבנים על ידי הרבנות הראשית לישראל והמרכז הלאומי להשתלות, בכל הסוגיות ההלכתיות והאחרות הקשורות להסבר על קביעת מוות מוחי נשימתי וליווי משפחות. הרבנים יכולים לקבל לידם על פי החוק את הרשומות הרפואיות וכל המידע הנדרש על פרוצדורת  קביעת המוות וחשיבות תרומת איברים. מתאמות ההשתלה של המרכז הלאומי להשתלות, הנמצאות בכל מרכז רפואי והמלוות את המשפחות המתבקשות לתרום את איברי יקיריהן, פועלות לצד הרבנים המלווים את המשפחות המבקשות  לווי של רבנים  בתהליך קבלת ההחלטה על תרומת איברי יקיריהן.

תחת הסיסמה "תרומת איברים חובת הלבבות" מדגישים הרבנים המובילים את ההיבטים ההלכתיים והרפואיים הנהוגים בבתי החולים בארץ ואת העובדה שחוק "מוות מוחי -נשימתי" והתנאים המעשיים שנוספו אליו, תואמים את דרישות ההלכה.

"זו הפעם הראשונה שכל ראשי רבני הציונות הדתית קובעים פה אחד ובלי הסתייגויות כי מצווה לתרום אברים מהנפטר לצורך הצלת נפשות. במסר זה אנו יוצאים לציבור הציוני דתי שידו האחת אוחזת בשולחן הערוך של הלכה היהודית ובידו השנייה בטכנולוגיה המודרנית המאפשרת הצלת חיים על ידי השתלה", אומר חבר הכנסת לשעבר מקדימה עתניאל שנלר, שחוקק את חוק 'מוות מוחי-נשימתי" בשנת 2008, הקובע כי מועד קביעת מותו של אדם הוא מועד קביעת מוות מוחי-נשימתי או מועד קביעת מוות לבבי נשימתי, "העברת מסר ברור וחד של הרבנים פוסקי ההלכה, מסר החוצה מתחים וגישות בין רבניים, המחבר אידיאולוגיה לימודית והשקפות עולם שונות שבין בתי מדרשות, כל אלה מצביעים  כי למשימת  הצלת נפשות "כל המציל נפש אחת…"  נרתמים כולם כאיש אחד ובלב אחד,  להורות לציבור על חובת מצוות – 'לא תעמוד על דם רעיך' מצוות תרומת איברים".

בין הרבנים המצטרפים לקריאה, הרב שמואל אליהו – רב העיר צפת וחבר הרבנות הראשית, הרב יעקב אריאל – רבה של רמת גן, ונשיאם של ישיבת ההסדר רמת-גן ושל ארגון חותם. הרב מנחם בורנשטין – ראש מכון פוע"ה לפוריות ורפואה על פי ההלכה בירושלים ורב בישיבת "מרכז הרב", הרב  אבי גיסר – רב ההתנחלות עפרה, ויו"ר המועצה לחינוך ממלכתי דתי, הרב חיים דרוקמן – ראש ישיבת אור עציון, רב היישוב מרכז שפירא, יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא. הרב צפניה דרורי- רב העיר קריית שמונה וראש ישיבת ההסדר בעיר, דב ליאור- רבה של קרית ארבע, וממנהיגי הזרם ה"חרדי לאומי". הרב אליעזר מלמד- רב היישוב הר ברכה וראש ישיבת ההסדר בישוב, הרב דוד סתיו – רב הישוב שוהם, ויו"ר רבני צוהר, הרב  רפי פוירשטין – רב קהילה בשכונת הר נוף בירושלים, מראשי ארגון צהר. הרב יהושע צוקרמן- מראשי ישיבת הר המור, הרב נחום רבינוביץ- ראש ישיבת מעלה אדומים, הרב תא"ל (מיל.) אביחי רונצקי- הרב הצבאי לשעבר, ראש ישיבת ההסדר באיתמר, הרב אריה שטרן- רב העיר ירושלים, הרב יובל שרלו – ראש ישיבת אורות שאול וחבר רבני צהר ואחרים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!