דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נתיב האבות

בארץ / הממשלה צפויה לאשר היום את הסדרת המאחז 'נתיב האבות'

ההחלטה מגיעה לאחר מאבק ציבורי של תושבי המאחז, הנחשב כשכונה בהתנחלות אלעזר בגוש עציון | 29 מליון שקלים יושקעו בהעתקת התושבים לשטח עליו הוסכם | ״בשם תושבי גוש עציון ונתיב האבות אני מברך על החלטת הממשלה", אמר ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן

בניית בית בגוש עציון 30 בנובמבר 2017 (גרשון אלינסון / פלאש90)
בניית בית בגוש עציון 30 בנובמבר 2017 (גרשון אלינסון / פלאש90)
שי ניר

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) את קידום תב״ע לבנייה של 350 יחידות דיור חדשות והסדרת המאחז הלא חוקי 'נתיב האבות', הנחשב כשכונה של ההתנחלות אלעזר בגוש עציון. בנוסף, תאשר הממשלה תקצוב מיידי של בניית שכונה חדשה בחלקה 91, כפתרון זמני לתושבים שבתיהם יהרסו ומתן פיצויים למשפחות.

החלטת הממשלה מגיעה לאחר מאבק ציבורי אותו קיימו תושבי השכונה, וימים ספורים לאחר הפיצוי דמות ההתנחלות עמיחי, אותו העניקה לתושבי המאחז הלא חוקי עמונה, שלפני כשנה פונו ובתיהם נהרסו. גורם נוסף שקידם את ההחלטה הוא ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, יחד עם ראש הסגל במשרד ראש הממשלה יואב הורוביץ ורונן פרץ ממזכירות הממשלה ובמתואם עם השרים כחלון, דרעי, בנט ושקד.

פינוי 'נתיב האבות' 29 נובמבר 2017 (צילום: מטה הדס פרוש/ פלאש 90)
פינוי 'נתיב האבות' 29 נובמבר 2017 (צילום: מטה הדס פרוש/ פלאש 90)

בהיבטים התקציביים החלטת הממשלה כוללת העברת תקציב ממשרד האוצר למשרד הפנים וממנו למועצה האזורית בסך של עד 29 מיליון שקלים, עבור פיתוח האתר הזמני למגורי המפונים, הקמת תשתיות, רכישת מבנים יבילים ומבני ציבור והצבתם באתר הזמני וכן עבור הקמת מבני ציבור ברחבי המועצה, פעילות חוסן והפגה וכיסוי הוצאות שוטפות אחרות. בסעיף אחר של ההחלטה, יועברו תקציבים נוספים למועצה האזורית, עד 2.25 מיליון ש"ח לטובת שכירת חדרי אירוח, ככל שיהיה צורך, לטובת התושבים ושכירתם של מבני ציבור ואחרים ופעילות קהילתית לתקופת הביניים של עד 3 חודשים ועוד 750 אש"ח לכל חודש נוסף. 24 מיליון ש"ח עבור עלות המבנים שנהרסו בהתאם לחוות דעת שמאי ו-4 מיליון ש"ח נוספים לצורך התארגנות התושבים.

״בשם תושבי גוש עציון ונתיב האבות אני מברך על החלטת הממשלה בדבר הסדרת שכונת נתיב האבות לפיה הונחו כל גופי הממשלה לפעול להקמתה המיידית של השכונה בין אלעזר לאלון שבות עבור נפגעי הפינוי ופיצוים המהיר", כך מסר נאמן לעיתונות ערב שבת. "אנו מודים לראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו ואנשי משרדו על מאמציהם לביצועה. כמו כן תודתנו נתונה לשר האוצר שר החינוך שר הפנים ושרת המשפטים שהתגייסו אישית למשימה והביאו את ההחלטה לעדיפות עליונה בסדר יומה של הממשלה. כולנו תקוה שמתוך הזעזוע מההרס הצפוי נצא לימים של בניה וצמיחה.״

נתיב האבות הוקמה בחודש פברואר שנת 2001 כשכונה בצפון מערב ההתנחלות אלעזר בגוש עציון. כיוון שהשכונה הוקמה ללא הליך תכנוני היא נחשבת למאחז בלתי חוקי. בשנת 2004, בעקבות עתירות לבג"ץ, התחייבה המדינה שצוות ממשלתי מקצועי יבחן את סוגיית הבעלות באדמות עליהן ממוקם המאחז, ויקבע אם הן אדמות פלסטיניות או קרקע שבבעלות המדינה. לאחר עיכובים רבים ודיונים בבג"צ, התקבלו בתחילת שנת  2013 תוצאות סקר קרקעות על פיהן הוכרז על חלק מהשטח כאדמות מדינה. באוגוסט 2016 הורה בג"ץ על הריסת 17 בתים הנמצאים באופן מלא או חלקי מחוץ לשטח ההכרזה על אדמות מדינה. לאחר ערעורים נוספים ודחיות הוחלט סופית כי מועד ההריסה יהיה בתאריך 6.3.2018. לפני כשלושה חודשים ביצעו כוחות הביטחון את ההריסה הראשונה, תחת צו בית המשפט ובהנחיית הדרג המדיני, של מבנה ששימש בנגריה במקום.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!