דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראל פולין

בעולם / הודעות סותרות מבשרות התקדמות אפשרית בהקפאת ה"חוק הפולני"

יתכן כי החוק לא ייכנס לתוקף השבוע, עד לדיון בנושא בבית הדין לחוקה | הנזק כבר נעשה - הממשל הנוכחי בפולין נותן רוח גבית לשנאת זרים בכלל ולאנטישמיות בפרט | בתנאים כאלו קשה לקיים דיון מורכב על היסטוריה כואבת

חייל פולני חוצה את המסילה העוברת בשטחי מחנה אושוויץ (צילום: AP Photo/Alik Keplicz, FILE).
חייל פולני חוצה את המסילה העוברת בשטחי מחנה אושוויץ (צילום: AP Photo/Alik Keplicz, FILE).
מרים הולצמן

ה"חוק הפולני" הוקפא ולא ייושם בשלב זה, כך על פי הודעת משרד החוץ. החוק אמור היה להיכנס לתוקפו בראשון במרץ וכעת לא ברור מתי ואם הוא יאושר. החוק כזכור אוסר על התייחסות למחנות הריכוז וההשמדה הגרמניים שעל אדמת פולין כ"מחנות פולניים", אמת היסטורית פשוטה, ואוסר על האשמת האומה הפולנית בשותפות לפשעים הנאציים, שזו כבר אינה אמת היסטורית, ובטח לא פשוטה. ההקפאה תימשך עד שבית הדין החוקתי יכריע בנושא.

ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי בביקור במוזיאון חסידי אומות העולם הפולנים (צילום: AP Photo/Alik Keplicz).
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי בביקור במוזיאון חסידי אומות העולם הפולנים (צילום: AP Photo/Alik Keplicz).

שר המשפטים הפולני, ביגנייב זיוברו, המשמש גם כתובע הכללי במדינה, התראיין ביום שישי האחרון לסוכנות הידיעות הפולנית PAP ומדבריו ניתן להבין כי החוק לא ייושם בשלב הזה, עד שבית הדין החוקתי יכריע לגבי החוק (דברי שר המשפטים והתובע הכללי מחייבים את המערכת המשפטית). עם זאת דוברת ממשלת פולין, גו'אנה קופצ'ינסקה, טענה כי החוק לא יוקפא וייכנס לתוקף כמתוכנן ביום חמישי הקרוב. אמנם לדבריה "יש סיכוי גבוה לקיומו של פגישה בין צוות פולני וצוות ישראלי לדיון בנושא – אך אין עדיין תאריך לכך".

שר המשפטים הסביר בראיון כי החוק לא שולל התייחסות לפשעים של פולנים כבודדים וכקבוצות ומוסיף שהוא לא יחול על ניצולי שואה, עיתונאים ואקדמאיים, אך החוק גוזר 3 שנות מאסר וקנסות על אנשים ה"פוגעים ישירות בשמם הטוב של המדינה הפולנית והאומה הפולנית", כך בהנמקה לחוק.

לרוב בפולין נהוג ליישם חוקים גם כשהם מופנים לבית הדין החוקתי וכעת שר המשפטים הודיע כי למעשה החוק לא ייושם עד שבית הדין יגיד את דברו, ובכך בעצם מגולמת ההתקדמות בנטרול החוק. מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם: "מדובר בהישג משמעותי שמגיע לאחר שיח מתמשך. נמשיך בהידברות במטרה להגיע להבנות בנושא".

סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה למאבק באנישטמיות,יעקב חגואל אמר: "אני מברך את שר החוץ הפולני זביגנייב זיוברו על החלטת להקפיא את החוק השואה שפוגע בהיסטוריה הקשה של יהדות אירופה. אני מחזק את ראש הממשלה ושר החוץ נתניהו שפועל נחרצות באמצעות משרדו בכדי להעביר את הסתייגויותיו ולהגיע להבנה לפני חקיקת החוק".

התקדמות זו מגיעה לאחר לחצים כבדים שהופנו מכיוון משרד החוץ הישראלי, יהדות צפון אמריקה, ואף הממשל האמריקאי. קרן רודמן ועמותות יהודיות נוספות אף פירסמו סרטון קצר בו נראים יהודים בגילאים שונים מצהירים שהם מוכנים ללכת לכלא על זכותם להגיד כי הייתה "שואה פולנית". הסרטון הורד לאחר שהקהילה היהודית בפולין טענה כי הסרטון יוצר איומים כלפיהם.

כתובות אנטישמיות בבית קברות יהודי בפולין. ארכיון. (AP Photo/ Foundation for the Preservation of Jewish Heritage in Poland)
כתובות אנטישמיות בבית קברות יהודי בפולין. ארכיון. (AP Photo/ Foundation for the Preservation of Jewish Heritage in Poland)

חשש זה של הקהילה היהודית הוא שיקוף עמוק של המציאות המתוארת על ידי רבים בפולין. חוק זה מהווה חלק משלל מהלכים שנותנים רוח גבית לשנאת זרים בכלל ואנטישמיות בפרט, בגיבוי או העלמת עין של המשטר. מכאן גם הסכנה האמתית שבחוק, והסיבה שבגללה ישנם לא מעט פולנים שמתנגדים לו. לטענתם הדבר מגביר את רוחות הלאומנות שהמשטר הנוכחי בראשות מפלגת 'החוק והצדק' מפיץ במדינה בשלל דרכים ואמצעים. היהודים, כרגיל, הם כלי נוח לכך.

"גרמנים רצחו מיליוני פולנים והשמידה את פולין – גרמנים אתם צריכים לשלם על זה!" אישה פולניה חולפת על פני שלט חוצות בוורשה, פולין. אוגוסט 2017. (AP Photo/Alik Keplicz)
"גרמנים רצחו מיליוני פולנים והשמידה את פולין – גרמנים אתם צריכים לשלם על זה!" אישה פולניה חולפת על פני שלט חוצות בוורשה, פולין. אוגוסט 2017. (AP Photo/Alik Keplicz)

העובדה כי הפולנים לא אשמים יותר מעמים ומדינות רבות אחרות ברחבי אירופה, צפון אפריקה והבלקן, עומדת בעינה. העובדה שגם אומה זו, כקולקטיב וכיחידים וקבוצות שיתפו פעולה ואף היו נגועים באנטישמיות קשה לפני במהלך ואחרי השואה, היא אמת ידועה. לצערנו הם לא היו היחידים. העובדה כי היו גרועים מהם, גם היא ידועה, ביחס לרצח העם והכיבוש הקשה שידעה האומה הפולנית תחת הכיבוש הגרמני. הפולנים גאים, ובצדק, בכך שמעולם לא הקימו ממשלה ששיתפה פעולה באופן רשמי עם הנאצים כפי שקרה במדינות רבות, הידועה בהן היא צרפת. ישנה גם אמת בטענה, כפי שלא מעט גורמים בפולין טוענים, כי גרמניה קנתה את סליחת העולם על ידי תשלומיי פיצויים רחבים ועל ידי התמקמות כמדינה מכריעה בזמן המלחמה הקרה. אך דיון מורכב שכזה לא יכול להתקיים באקלים הקשה של המשטר הנוכחי בפולין וברק של חקיקת החוק הנ"ל.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!