דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפלג הירושלמי

בארץ / רבבות בהלוויית הרב אוירבך: "אנחנו במלחמת שמד"

רחובות מרכזיים בירושלים נחסמו לתנועה בשעת הלווייתו של מנהיג הפלג הירושלמי, שהלך לעולמו בסוף השבוע בגיל 86 | הרב צבי פרידמן קרא לחסידים לא לפחד מהמשטרה ו"להיכנס לכלא בשמחה"

הלווית הרב שמואל אוירבך (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
הלווית הרב שמואל אוירבך (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

אלפי בני אדם השתתפו אתמול (ראשון) בהלווייתו של הרב שמואל אוירבך בירושלים, שהלך לעולמו אתמול, בגיל 86. מסע ההלוויה יצא בשעה 11:00 מישיבת מעלות התורה בשכונת שערי חסד שבירושלים אל הר המנוחות שם ייטמן הרב.

בעקבות מסע ההלוויה נרשמו שיבושי תנועה ברחבי העיר, ועומסים כבדים בצירים המרכזיים בירושלים ובדרכים המובילות לה – כביש 1 וכביש 443. אחיו של הרב, רבי אברהם דב אוירבך אמר עם צאת מסע ההלוויה לדרכו כי הוא היה "אדם עניו ושקט, והיה לו את כוח האמת ללא חשבונות". הוא הוסיף כי "לא הבנו איך האדם השקט הזה מסוגל לכאלה כוחות. היו שחשבו שהוא לא מבין, אבל הוא היה מרדכי שידע את כל אשר נעשה".

הלווית הרב שמואל אוירבך בירושלים, 25 בפברואר 2018. (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
הלווית הרב שמואל אוירבך בירושלים, 25 בפברואר 2018. (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

הרב צבי פרידמן, מהרבנים הבולטים בפלג הירושלמי, הזכיר בדבריו במסע ההלוויה את מאבקיו הציבוריים של הרב אוירבך. "אנחנו במלחמת שמד. שאף בחור לא יתייצב בלשכת הגיוס, שלא יפחד מהמשטרה, שייכנס לבית הסוהר בשמחה", קרא. "הם יכולים למלא את כל בתי הסוהר. לא יעזור להם. הוא ניהל את המאבק הזה לבדו מול לעג של אחרים".

לדבריו, "כשהתחילה לאחרונה הבעיה עם גיוס בנות הוא נשבר כבר. שכל השונאים לא ישלו את עצמם שהמערכה אבדה. היא תימשך בכל תוקף. נמשיך ברוחו הכבירה להילחם ולהיאבק בכל עוז. כל הפטפוטים של הפוליטיקאים הכל שטויות. הוא מסר את נפשו כפשוטו. הנה אנחנו רואים את זה. וכל ההתערבות שלהם בחינוך – גזלנים. הם לוקחים מסים מכולם? אז הם צריכים להתחלק שווה. שוויון בנטל. שיתנו לחרדים לנהל את החינוך שלהם. האויב רוצה לטרוף את העילויים של מחר, פוניבז', חברון. עד שלא יטרוף את כולם הוא ישאר רעב".

אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי, הלך לעולמו ביום שבת לפנות בוקר בגיל 86. אוירבך מת כתוצאה מדום לב. לביתו של הרב הוזעקו אמש כוחות ההצלה, לאחר שנקראו על ידי תלמידי הישיבה הממוקמת בסמוך. לאחר מאמצי החייאה פונה הרב לבית החולים שערי צדק בעיר, שם נקבע מותו לפנות בוקר. מסע ההלוויה של הרב  יתקיים מחר בבוקר בשכונת שערי חסד בירושלים – לבית העלמין 'הר המנוחות'.

רבי שמואל אוירבך, 2016 (יעקב לדרמן / פלאש90)
רבי שמואל אוירבך, 2016 (יעקב לדרמן / פלאש90)

עם צאת השבת התאספו המונים מחסידיו בישיבת "מעלות התורה" שאותה ניהל ונמצאת בקרבת ביתו בשכונת שערי חסד בירושלים. חלק מחסידיו של הרב אוירבך המנוח, שהגיעו עם צאת השבת לסעודה בישיבה, התבשרו על מותו. רבים מהם קרעו את חולצותיהם לאות אבל ומיררו בבכי. מותו של אוירבך הכה בהלם את הציבור החרדי-ליטאי, שכן בפלג הירושלמי לא התכוננו לדמות שתירש את מקומו בבוא העת.

מחאת הפלג הירושלמי בירושלים, 23 באוקטובר 2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
מחאת הפלג הירושלמי בירושלים, 23 באוקטובר 2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

הרב אוירבך, בנו של הרב שלמה זלמן אוירבך, נולד בשנת 1931 בירושלים. כבר בגיל צעיר הוא החל בפעילות האנטי ציונית, כשקרא שלא להניף את דגל ישראל. עם השנים היה מקורב למפלגות החרדיות וב-2003 צורף למועצת חכמי התורה.

בשנים האחרונות בידל עצמו הרב אוירבך מהזרם החרדי המרכזי בעיקר באמצעות מאבק קנאי חסר פשרות ב"חוק הגיוס". לקראת הבחירות האחרונות לכנסת הוא קרא לחרדים שלא להצביע, בניגוד למערכות בחירות קודמות.

הוא התנגד לכל משא ומתן בין נציגי המגזר ל"ועדת שקד" לשוויון בנטל, התנגד לגישתם הפרגמטית, והורה לתלמידי הישיבות שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס – אף לא לשם דחיית שירות. בעקבות כך נעצרו כמה מהם, וב"פלג הירושלמי" ערכו הפגנות מחאה סוערות בכל הארץ.

חרדים מהפלג הירושלמי מפגינים בירושלים, 3/4/17 (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
חרדים מהפלג הירושלמי מפגינים בירושלים, 3/4/17 (צילום: יונתן זינדל פלאש90)

בין התבטאויותיו החריפות של הרב אוירבך נגד הגיוס לצה"ל, קרא האחרון ב-2014 לחסידיו "למסור את הנפש ממש" במאבק נגד הגיוס. אוירבך, שמנהיגותו היוותה אופוזיציה לגישתו הפרגמטית-יחסית של בכיר הרבנים הליטאים, אהרון לייב שטיינמן ז"ל. 

"זכות הקיום היחידה של מדינת ישראל הייתה מכוח זה שהיא תמכה בלומדי התורה והחזיקה אותם", אמר הרב אוירבך. "כעת אנחנו חרדים להמשך קיומה. נילחם וניאבק על כלות הנפש ממש". הוא קרא לאיחוד כוחות בציבור החרדי כולו, ובפרט הליטאי, לקראת המשך המאבק – "למרות המחלוקות הקשות".

הפלג הליטאי-הירושלמי הוא קבוצה המשתייכת לזרם המרכזי החרדי. היא אינה מיוצגת בכנסת, אבל מחזיקה בכוח ציבורי. אנשיו של אוירבך מנהלים את עיתון "הפלס", שהוקם לפני חמש שנים לאחר שהודחו מהעיתון המרכזי "יתד נאמן". "הפלס" עלה לכותרות כש-17 מאנשיו נעצרו בחשד שהטרידו בכירים במשק בטענה שהם מפרסמים בעיתון המתחרה אך נמנעים בשל לחצים לפרסם ב"הפלס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!