דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיק 1000

חוק מילצ'ן / כל גורמי המקצוע לדורותיהם פועלים לבטל את הסעיף הזה בחוק - ונכשלים

בדיון בוועדה לביקורת המדינה נחשפה ביקורת קשה על "חוק מילצ'ן" | משה אשר: "אנחנו הולכים כעיוורים כבר עשר שנים. אנחנו לא יודעים כמה הפטור עולה, כמה אנשים קיבלו אותו, כמה עלו בעקבותיו"

משה אשר יו"ר רשות המיסים (צילום: דבר ראשון)
משה אשר יו"ר רשות המיסים (צילום: דבר ראשון)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

"ישראל הפכה למקלט מס מהגרועים שיש. הפטור מדיווח פסול מעיקרו, הגיע הזמן לתקן אותו – ויפה שעה אחת קודם" כך אמר הבוקר יו"ר רשות המיסים, משה אשר בדיון בוועדה לביקורת המדינה על חוק מילצ'ן. דבריו הקשים של אשר מגיעים על רקע פיצול תיקון החוק מחוק ההסדרים. יו"ר הועדה, ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) אמרה כי "מדובר על פרצת מס שמתאימה למדינות עולם שלישי. מכניסים לכאן הון שחור, בניגוד לכל סטדנדרט בינלאומי, והניסיון לתקן את הפרצה הזו חומק לו באורח פלא שנה אחר שנה מתחת לרדאר. כל גורמי המקצוע לדורותיהם מחזיקים בעמדה שיש לבטל את הסעיף הזה בחוק – ופעם אחר פעם הם מוותרים ולא מצליחים להעביר את ביטולו".

הדיון שעסק בתיקון 168 לחוק מס הכנסה, ידוע יותר בכינויו 'חוק מילצ'ן'. בשנת 2014 פרסם מבקר המדינה דו"ח בו כתב כי "הפטור מדיווח על הון ונכסים שנצברו מחוץ לישראל אינו עומד באמות מידה בין לאומיות של שקיפות וחילופי מידע, וכי קיים חשש שבעקבותיו יוחדרו לישראל כספים שמקורם בפשע". החוק הגיע לכותרות בזמן האחרון לאחר שפורסם, במסגרת חקירת תיק 1000, כי מילצ'ן ביקש לקדם הארכה של תוקף הפטור ממס הניתן לעולים חדשים ותושבים חוזרים עם כניסתם למדינה, מתקופה של עשר שנים לעשרים שנה.

מנהל החטיבה הכלכלית במשרד מבקר המדינה, עו"ד צחי סעד תיאר את חומרת הממצאים בדו"ח המבקר כשאמר כי "במשך השנים קיבלנו דגלון אדום מהרשויות ברמה הבינלאומית. הצבענו על כך שהפטור מדיווח לא עומד באמות המידה של השקיפות הנדרשת ומאפשר כניסת כספי פשע. בבדיקה שביצענו גילינו כי לגבי חמישה עולים התקבלו בקשות לקבלת מידע מגורמי אכיפה בחו"ל, ולגבי שניים נוספים התקבלו בקשות למידע מהמשטרה בישראל בסוגיות של סחר בנשים והלבנת הון. יש פה יותר מנורות אזהרה אדומות לפעילות בלתי חוקית". בהקשר זה יש לציין כי עיקר הביקורת בדו"ח המבקר נוגעת לפטור מדיווח על הכנסותיהם ולא לפטור מתשלום המס עליהן.

במהלך הדיון הצביע מנהל רשות המיסים משה אשר על הנזק החמור שיוצר סעיף 168 והבעייתיות שבהארכת תוקפו. אשר אמר כי הפטור מדיווח פסול מעיקרו, ואין כל סיבה לתת אותו. "אנחנו הולכים כעיוורים כבר עשר שנים. אנחנו לא יודעים כמה הפטור עולה, כמה אנשים קיבלו אותו, כמה עלו בעקבותיו, כמה הם השקיעו, מה קיבלנו ומה איבדנו. זה עשר שנים שישראל הפכה למקלט מס מהטובים, או מהגרועים, שיש בעולם, ולא מצאנו עוד אף מדינה בעולם שיש בה חוק דומה. מדובר אפוא גם על נזק תדמיתי גדול. עוד משהו שכדאי להבין הוא שהחוק מעודד השקעה בחו"ל, ולא בארץ, מכיוון שעל השקעות בארץ העולים והחוזרים משלמים מס מלא מהיום הראשון. ניסינו לבטל את החוק שנה אחר שנה. בשנת 2013-2014 זה עבר קריאה ראשונה, אבל אז פוצל החוק מחוק ההסדרים ולא קודם, וזאת בשל "שיקולים כלליים" של העברת התקציב. גם בתקציב 2019 הניסיון לבטל את סעיף 14(ד), המעניק לשר האוצר את האפשרות להאריך את הפטור בעשר שנים נוספות, פוצל מחוק ההסדרים, בטענה שהוא יקודם במסלול רגיל כהצעת חוק נפרדת. לדעתנו הגיע הזמן לתקן את החוק הזה – ויפה שעה אחת קודם".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!