דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכון וולקני

חקלאות / ביקורת חריפה על הקיצוץ במכון וולקני: "המטרה היא לייבש ולסגור"

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב: "ברור מה תהיינה ההשלכות אם הקיצוץ ייצא לפועל, אך יש כאן עוד נושא - ההתנכרות של המשרד למכון" | נציגת ועד החוקרים: "מאז נכנס השר אורי אריאל לתפקיד הוא שם אותנו על הכוונת"

מכון וולקני (צילום באדיבות מכון וולקני).
מכון וולקני (צילום באדיבות מכון וולקני).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חברי ועדת המדע וטכנולוגיה תקפו היום (שני) בחריפות את הכוונה לקצץ 22% מתקציב מכון וולקני, ותבעו קיום דיון משותף בנושא עם ועדת הכספים. יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תקף את נציגת משרד החקלאות: "לא הכנתם מסמך שיסביר מאיפה ניתן לקצץ רבע מתקציב מכון וולקני".

"קיצוץ של 22% זה לא קיצוץ שגרתי. מדובר בקיצוץ שהמטרה שלו זה לייבש ולסגור את מכון וולקני", אמר ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת). חנין התייחס גם לכוונת שר החקלאות אורי אריאל להעביר את פעילות המכון, בניגוד לחוות דעת המומחים, לצפון: "חוקרי מכון וולקני יצאו נגד העתקת המכון והתנהלו בצורה לגיטימית נגדו וזה לא מקרה שאחרי מאבקם להעתקת המכון בא הקיצוץ הזה וגם זו סוגיה שצריכה מאוד להטריד אותנו".

מכון וולקני (צילום באדיבות מכון וולקני).
מכון וולקני (צילום באדיבות מכון וולקני).

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) טען כי "מעולם לא עמדנו בפני מציאות כל כך מדאיגה שמתוך משרד החקלאות יוצאת גזירה של קיצוץ בתקציב המחקר והפיתוח". לדבריו, "אם היה צריך להצביע על אי אמון במשרד החקלאות, היא הייתה מתקבלת ברוב גדול כאן בבניין. הממשלה מקצצת במכון וולקני ובחקלאות המתקדמת בעולם כדי לממן את הבתים בנתיב האבות – בתים שמראש לא היו צריכים להיות שם".

סיון ינקוביץ, מנהלת תחום תקציבים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, השיבה בדיון בשם הנהלת המשרד. "הממשלה היא שהחליטה שמשרד החקלאות יספוג קיצוץ רוחבי" טענה, "הקיצוץ בכל משרד החקלאות הוא 10%, 170 מיליון שקלים. המשרד רואה חשיבות מאוד גדולה במחקר החקלאי והוא דוחה כל האשמה שיש כאן כוונה לפעול לסגירתו".

מנגד, טענה ד"ר נירית ברנשטיין מוועד החוקרים של המכון, כי "מאז נכנס השר אורי אריאל לתפקיד הוא שם אותנו על הכוונת, מצד אחד הוא מתהדר בהישגי המכון ומצד שני הוא פועל לחיסול וסיכול המכון". לדבריה, "כשאנחנו תחת מטרה אז השר אריאל גם פועל בניגוד לכל ההמלצות המקצועיות שקבעו שאין להעתיק את המכון. בנוסף לכך, אנו חווים גזירות בשרשרת מהמשרד: התקבלה הוראה שלא ייעשה שיפוץ או בנייה במכון של דבר שלא ניתן להעתיקו, נקבע שיש להודיע לכל עובד חדש שעבודתו יכולה להיות בכל הארץ ועוד". מנהל המכון, פרופ' אלי פיינרמן אמר בדיון כי הוא קיבל את המידע על הקיצוץ המתוכנן בהפתעה, ובלא כל התייעצות, וכי משמעותו – פגיעה אנושה בפעילות המחקר עד כדי עצירתה המוחלטת.

את הדיון חתם יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, שאמר כי "ברור מה תהיינה ההשלכות אם הקיצוץ האמור ייצא לפועל, אך יש כאן עוד נושא והוא ההתנכרות של המשרד למכון. ראינו את זה גם בהיעדרות של הנציגים הבכירים מהדיון. הוועדה דורשת את התערבות המשרד בנושא למניעת הקיצוץ במכון וולקני. בנוסף, אביא לכך שיתקיים דיון דחוף של ועדת המדע וועדת הכספים ביחד טרם יאושר תקציב משרד החקלאות".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!