דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סוף להגבלות / סין: הנשיא שי ג'ינפינג מוביל מהלך שיאפשר לו לשלוט לכל החיים

יעביר החלטה בחודש הבא שתבטל את מגבלת הכהונות שנשיא יכול לכהן בהן ותבסס את מעמדו כ"שליט" הגדול מאז מאו דזה-דונג | ברשת כבר משווים אותו לפו הדוב, למרות שאסור, ויש פרשנים הסבורים שהוא הלך רחוק מדי

שי ג'ינפינג, 3 בדצמבר 2017 (Xinhua via AP)
שי ג'ינפינג, 3 בדצמבר 2017 (Xinhua via AP)

עבור כמה סינים, התחושה אודות התכנית להסיר את מגבלת תקופות הכהונה על מנת לאפשר לנשיא שי ג'ינפינג לשלוט ללא הגבלה מיוצגת דווקא באמצעות דוב ספרותי מפורסם: משתמשי הרשתות החברתיות במדינה שיתפו תמונה של פו הדוב כשהוא מחבק צנצנת דבש המלווה בכיתוב "תמצא את הדבר שאתה אוהב ותיצמד אליו". פו הדוב הושווה רבות לדמותו של שי כשבכל פעם הדבר עורר איסורים זמניים להשתמש בדמותו ברשת. מגיבים אחרים כתבו "זהירות, הרכב נוסע אחורנית" – הודעה אוטומטית המשמשת במערכות הכריזה של רכבי הובלות. רמז לכך שהמדינה חוזרת לעידן הרודן מאו דצה-דונג או אפילו לעידן הקיסרי.

פרשנים טועני כי המהלך של מפלגת השלטון הקומוניסטית להבטיח את שלטונו הבלתי מעורער של שי יאפשר מידה מסויימת של יציבות מצד אחד ומצד שני תחיה את "רוחות הרפאים" של הכמיהה לחזרה לימי השלטון היחיד.

רבים רואים במשרה כזאת לכל החיים אולם אני סבור כי היא תוארך בשלוש עד חמש כהונות לכל היותר. אולי אפילו הגיעו להסכם שלא פורסם, בתוך המפלגה הקומוניסטית, שהמנהיג צריך לסיים את כהונתו אחרי 3-4 כהונות

סימן לפגיעוּת המשטר ניתן לראות בהזדרזותם של הצנזורים הסיניים להסיר אתמול (שני) התבטאויות סטיריות ביחס להתפתחויות הפוליטיות האחרונות. יום לאחר שהמפלגה הודיעה על הצעה לתיקון החוקתי המבטל את הגבלת הכהונות, משתמשי האינטרנט גילו קושי להביע התנגדות ואף תמיכה על-ידי החלפת תמונות הפרופיל שלהם ברשת החברתית הסינית. מונחי מפתח כמו "כהונה נוספת" נחסמו לחיפוש.

כעת נראה די וודאי כי הקונגרס הלאומי של העם, הפרלמנט במדינה שנחשב למעין חותמת גומי, יעביר את התיקון בפגישתו השנתית שתערך בתחיל חודש מרץ. על-פי החוקה מ-1982, כהונת הנשיא מוגבלת לשתי קדנציות בנות חמש שנים אולם נראה כי שי, המנהיג העוצמתי ביותר מאז מאו, מעוניין בתקופות כהונה נוספות על מנת להשלים את מאבקו בשחיתות, ביעור העוני והפיכת סין למדינה מודרנית ומובילה בעולם לקראת מחצית המאה. או, טוענים כמה פרשנים, שהוא פשוט מעוניין להחזיק בכוח עד כמה שניתן.

"הכי סביר שזאת תהפוך למשרה לכל החיים", אומר ז'אנג מינג, חוקר פוליטי בדימוס שלימד באוניברסיטת רנמין בביג'ינג. פנסיונר של הרכבת, שהסכים להזדהות רק בשם משפחתו – ליוּ, אמר כי הוא מרוצה מתפקודו של שי בחמש שנות הכהונה הראשונות ולא הביע התנגדות לביטול הגבלת הכהונה. "כמנהיג, הוא מתפקד לא רע במה שקשור בתיקונים וצמיחה כלכלית", אמר ליוּ בן ה-67. "גם במדיניות החוץ הוא עשה עבודה יפה בכך שנקט בעמדה קשוחה מול הפרובוקציות של ארה"ב".

חיילים בפטרול לקראת הקונגרס הלאומי ה -18 בסין, 6 בנובמבר 2012 (Editorial credit: Hung Chung Chih / Shutterstock.com)
חיילים בפטרול לקראת הקונגרס הלאומי ה -18 בסין, 6 בנובמבר 2012 (Editorial credit: Hung Chung Chih / Shutterstock.com)

שי נקט במדיניות תקיפה ועמדתו הצבאית העיקשת בים הסיני הדרומי ואזורים נוספים הפכה לסימן היכר שלו ומומחים מעריכים כי ניתן להמשיך לצפות לכך. במונחי יחסי מסחר עם ארה"ב, הפערים בין הכלכלות הראשונה והשנייה בגודלן בעולם יישארו על כנם, קרוב לוודאי, כך לפי ג'יימס צימרמן, היו"ר לשעבר של לשכת הסחר האמריקנית עם סין. "ההכרזה הזאת מבשרת המשכיות, יציבות ויכולת לדעת למה לצפות מצד אחד אולם מצד שני היא אומרת עוד מאותו הדבר: עיכוב ברפורמות שוק ומגבלות על גישה לשווקים", כך צימרמן. הפרופסור והפרשן הפוליטי, הו שינגדו, אמר כי היא בספק אם שי מעוניין להיות שליט לכל החיים אולם ישנן חששות – האם סין יכולה "לגלוש למעין פאשיזם או דיקטטורה פרטית שיהיו לה השלכות חמורות"?.

"רבים רואים במשרה כזאת לכל החיים אולם אני סבור כי היא תוארך בשלוש עד חמש כהונות לכל היותר. אולי אפילו הגיעו להסכם שלא פורסם, בתוך המפלגה הקומוניסטית, שהמנהיג צריך לסיים את כהונתו אחרי 3-4 כהונות", אמר הו.

בטווח הארוך, הדבר יסבך עוד יותר את הבעיה הנצחית בפניה ניצבות מדינות אוטוריטריות כשהן מחפשות דרך להעביר שלטון בצורה מסודרת ורגועה

אחרים מצביעים על כך ששלטון אוטוריטרי ללא הגבלת כהונה מוביל לרוב לניצול לרעה של הכוח ומסבך את הליך בחירת היורש. בכהונה הקרובה, "המהלך הזה יכול להגביר את היציבות שכן יהיו פחות מאבקים על כח", אמר ויליאם ני, חוקר של ארגון אמנסטי הבינלאומי בסין. "אולם בטווח הארוך, הדבר יסבך עוד יותר את הבעיה הנצחית בפניה ניצבות מדינות אוטוריטריות כשהן מחפשות דרך להעביר שלטון בצורה מסודרת ורגועה".

כך או כך, כמה זמן ששי מעוניין להישאר בתפקיד, כרגע לא צפויה לו כמעט התנגדות מתוך המפלגה ואף בציבור. לשי יש כבר אחיזה חזקה כמנהיג הצבא ומזכירות המפלגה, תפקידים בהם כבר אין מגבלת כהונה, והוא חיסל בעצם את כל קוראי התיגר האפשריים על מנהיגותו. בסין אין בחירות לתפקידי הנהגה והגוף שאמון על מינויו מחדש של שי לכהונה נוספת בת חמש שנים כמו גם לתיקון שיאפשר לו כהונה לו מוגבלת בחודש הבא מאשר בדרך כלל את ההחלטות שמתקבלות במפלגה.

שי אותת על כוונותיו בכינוס הלאומי של המפלגה בשנה שעברה בכך ששבר את המוסכמה המסורתית של מינוי יורש לתפקיד ראש הפוליטביורו הכל יכול. בנוסף, שי כבר זכה בשני נצחונות משמעותיים בדרכו להיות מוכרז כ"ליבה" של מנהיגי המפלגה בדור הזה והטמעת פילוסופיית השלטון שלו לתוך חוקת המפלגה.

נשיא סין, שי ג'ינפינג בהמנון האינטרנציונל בטקס הנעילה של קונגרס המפלגה הקומוניסטית בביג׳ינג (צילום: AP Photo/Andy Wong).
נשיא סין, שי ג'ינפינג בהמנון האינטרנציונל בטקס הנעילה של קונגרס המפלגה הקומוניסטית בביג׳ינג (צילום: AP Photo/Andy Wong).

בחודשים האחרונים ראינו גם אזכורים חוזרים ונשנים של שי כ"מנהיג", תואר כבוד שהיה שמור עד כה למאו. "האנשים אוהבים את מנהיג העם", נכתב היום בהודעה באתר ערוץ השידור הרשמי של המדינה.

ובכל זאת, הארכת שלטונו תוך כדי הרחבת סמכויותיו מהווה גם סיכון אפשרי עבור שי בהפיכתו לאחראי הבלעדי בהתמודדות עם בעיות סבוכות בפניהן ניצבת המדינה כמו החוב הלאומי ההולך ותופח, דעיכת מערכת הרווחה במדינה, אבטלה במגזר הציבורי המנופח ותגובות נגד ממעצמות העולם מול נסיונותיה של סין להתמקם כמעצמה אזורית עם השפעה עולמית.

בחודשים האחרונים המבקרים הצביעו על שתי טעויות פוליטיות מרכזיות: המאמץ להפחית את זיהום האוויר בחורף על-ידי צמצום דרסטי של השימוש בפחם בוטל בסופו של דבר לאחר שמפעלים עמדו ריקים ומיליונים קפאו מקור בבתיהם. בערך באותו הזמן, מאמץ לפנות תושבים לא רשומים מבייג'ינג וערים אחרות בשם הבטיחות והסדר החברתי זכתה לביקורת מכל עבר לאור מה שהוגדר כהשלכתן של משפחות פליטים מבתיהן בשיא החורף.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

שלטונו של שי אופיין בפעולה נמרצת נגד מבקרים וקולות עצמאיים שעולים מהחברה האזרחית. דוגמא לכך היא עורכי הדין שנאסרו בהמוניהם בפעולה נגד פעילים חברתיים שהחלה בחודש יולי 2015.

עם העברת התיקון בחוקה תהיה עוד פחות סובלנות לביקורת, אומר ג'וזף צ'נג, מנתח ותיק של הפוליטיקה הסינית שפרש לא מזמן מאוניברסיטת הונג-קונג. "המשטר יחמיר עוד יותר בסוגים שונים של דיכוי", אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!