דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

ההפקרות נמשכת / עובד נהרג באתר בנייה של חברת פנורמה צפון, בבעלות יעקב בורשטיין

בסאם קאסם עת'אמלה בן 56 מהכפר ריינה שבצפון נפצע באורח אנוש מפגיעת חפץ כבד שנפל ככל הנראה מגובה באתר בנייה בעיר | עת'אמלה הוא ההרוג ה-11 בתאונות באתרי בנייה ותשתיות מתחילת השנה | שני עובדים נפצעו באורח קשה בשתי תאונות נוספות

בסאם קאסם עת'אמלה בן 56 מהכפר ריינה שבצפון, הפועל שנהרג היום באתר בנייה פתח תקווה (הפורום למניעת תאונות עבודה)
בסאם קאסם עת'אמלה בן 56 מהכפר ריינה שבצפון, הפועל שנהרג היום באתר בנייה פתח תקווה (הפורום למניעת תאונות עבודה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בתאונה שארעה אתמול (ג') באתר בנייה בפתח תקווה נהרג עובד הבניין בסאם קאסם עת'אמלה בן 56 מהכפר ריינה שבצפון. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו לאתר הבנייה ברחוב מבצע דקל בפתח תקווה, נאלצו לקבוע את מותו. עת'אמלה סבל מפגיעה רב מערכתית, אחרי שנפגע, ככל הנראה, מחפץ כבד שנפל מגובה באתר הבנייה. ממשטרת ישראל נמסר כי נפתחה חקירה ונסיבות המקרה נבדקות. משרד העבודה ציין שהגיע מפקח למקום. מדובר בפרויקט 'נחלת דן' לבניית 27 קומות למגורים של הקבלנית והיזמית פנורמה צפון חברה לבנייה בע"מ, שבבעלות יעקב בורשטיין. בתוך כך, בשתי תאונות נוספות היום נפצעו שני עובדים באורח קשה.

אלן מלכה, חובש ביחידת האופנועים של איחוד הצלה, סיפר כי "כשהגעתי לזירה נתקלתי בפועל ללא הכרה וללא דופק ונשימה לאחר שנפלה עליו פלטת ברזל (ייתכן מגובה) תוך כדי עבודתו באתר בניה. למרבה הצער נקבע מותו בזירת האירוע עקב אופי הפציעות הקשות מהן סבל".

אתר הבנייה בפתח תקווה, בו נהרג עובד לאחר שנפל עליו חפץ כבד, 27 בפברואר 2018. (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
אתר הבנייה בפתח תקווה, בו נהרג עובד לאחר שנפל עליו חפץ כבד, 27 בפברואר 2018. (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

חובש רפואת חירום במד"א, אלעזר רובינשטיין, סיפר כי "כשהגענו למקום ראינו פועל כבן 40 מחוסר הכרה עם חבלה קשה בראש ובגפיים. הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו במקום".

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר כי "היום קוברים את הפועל העשירי שנהרג מתחילת שנת 2018 (הרוגה נוספת הייתה עוברת אורח שנפגעה ממנוף שקרס – נ.צ.כ.),אנו עדים להפקרות מתמשכת בענף הבנייה ולאוזלת היד של מקבלי ההחלטות בכל הנוגע לטיפול אפקטיבי בתאונות הבניין. ניכר כי מקבלי ההחלטות ובראשם שר העבודה והרווחה חיים כץ, שאחראי על תחום הבטיחות, הפקירו את הפועלים השקופים שמתים על מזבח בנייני היוקרה וקולם לא נשמע – לא בחייהם ולא במותם".

הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).
הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).

בן שמעון הוסיף כי על השר כץ להכריז על מצב חירום בענף הבנייה ולהכריז על רפורמות מידיות ובהן : הגדלת כמות המפקחים , הגבלת שימוש בציוד ישן לרבות מנופים שגילם פחות מ 15 שנה , סגירת אתרי בנייה שבהן התרחשה תאונות עבודה למשך 21 יום ,הטלת אחריות אישית על מנכ"לי חברות ובהן נושאי משרה, ביטול ההנחות על קנסות בטיחות ויצירת מאזן אימה "כך שהקבלנים והיזמים יהיו חייבים להשקיע בבטיחות ויבינו שמי שאצלו התרחשה תאונה ישלם מחיר כלכלי ואישי כואב"

עו"ד הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניין פרסמה בדף הפייסבוק שלה כי מדובר באתר לבניית פרויקט נחלת דן של היזמית "פנורמה צפון חברה לבנייה בע"מ" בו נבנה בניין בן 27 קומות. "מתחילת החודש נהרגו 8 אנשים באתרי הבנייה, המספר הגבוה ביותר של הרוגים באתרי הבנייה בחודש מזה למעלה משנה. מתחילת השנה נהרגו 11 אנשים באתרי הבנייה – 10 עובדים ועוברת אורח אחת. מספר מחריד זה של הרוגים מתחילת השנה משקף נסיגה חמורה ממגמת הפחתה במספר הנפגעים באתרים שהסתמנה בשנה שעברה".

עוד הוסיפה תגרי כי ממשלת ישראל נמנעת בשיטתיות מלפעול כנדרש כדי להבטיח את בטיחות העובדים באתרי הבנייה – להקצות מפקחי בטיחות במשרד העבודה והרווחה במספרים הולמים, להקים במשטרת ישראל יחידת חקירות לחקירת התאונות הקטלניות והקשות ולהגיש באמצעות הפרקליטות כתבי אישום בגין רשלנות שגרמה לפגיעה קשה בעובדים, ולפעול באמצעות רשם הקבלנים במשרד השיכון כנגד חברות קבלניות שמזלזלות בבטיחות העובדים. "בכל זאת החליטה הממשלה לפני שבועיים להתיר את הבאתם של עוד 6000 עובדים זרים לעבודה באתרי הבנייה המסוכנים. פניית הקבוצה למאבק בתאונות בניין למניעת יישומה של החלטה זו מונחת על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה ואנו ממתינים לתשובתו, ונשיאות הכנסת החליטה לפני שבועיים לקיים דיון דחוף בהחלטה זו בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת במועד שייקבע בימים הקרובים, וזאת לבקשתם של חברי הכנסת דב חנין, מוסי רז ואיציק שמולי".

כשעה לפני התאונה הקטלנית בפתח תקווה, סמוך לשעה 13:00, התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב גלבוע על נפילה מגובה בנצרת. צוותי מד"א פינו לבית החולים רמב"ם צעיר כבן 19, כשהוא מורדם ומונשם, אחרי שנפל מגובה של כשישה מטרים. מצבו הוגדר קשה, והוא סובל מחבלת ראש.

בשעה 11:25 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב ירקון על פועל
שנפגע מחפץ כבד שנפל מגובה באתר בניה בטירה. צוותי מד"א פינו את הפצוע, גבר כבן 23 לבית החולים מאיר. מצבו הוגדר כקשה, והוא סובל מבלת ראש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!