דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיק 4000

תיק ההפתעות / חמש נקודות שלא כדאי לפספס בתוך הבלאגן של תיקי נתניהו

נאום נתניהו, לאחר פרסום המלצות המשטרה, 12 בפברואר 2018 (צילום מסך)
נאום נתניהו, לאחר פרסום המלצות המשטרה, 12 בפברואר 2018 (צילום מסך)

למרות הכל - החשדות מבוססים | מערומיה של מערכת המשפט - הפשפשים והקשרים נחשפים רק כשמדובר בחשודים סלב | החשדות בפרשת בזק: מיליארד שקלים | למה הוארך מעצרו של חפץ? | וראש הממשלה בדרך לתיק שלישי

ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בימים האחרונים זכה תיק 4000 לשעות ארוכות של דיונים משפטיים, בהם הוזכר גם תיק 1270 לא פעם. מרבית החשודים בפרשה שוחררו ממעצרם, אך מעצרם של החשודים שנחשבים למרכזים בפרשה לעת עתה – שאול אלוביץ', ניר חפץ, ואלי קמיר, הוארך עד לשבוע הבא. מעצרם של השלושה הוארך ביום שני בבית משפט השלום, וגם לאחר ערעורם של אלוביץ' וחפץ למחוזי – ההארכה נותרה על כנה. בתוך סבך הדיונים, מהן הנקודות החשובות הראויות לתשומת הלב של הישראליות והישראלים?

למרות הכל – חשדות מבוססים

ראשית יש לומר כי פרשת ההתכתבויות האסורות, על אף תשומת הלב הרבה שגררה, לא מבטלת את החשדות החמורים העולים בתיק 4000. ההתכתבויות בין השופטת ותובע הרשות לניירות ערך, שדנו בתיק 4000 אכן מעלות חשד בנוגע להתנהלותם התקינה של השניים בתיק זה, כפי שקבע אמש השופט ריבלין. אולם, נקודת המחלוקת הינה בין סנגורי החשודים – שטענו כי החקירה זוהמה בכללותה וכי יש לשחרר את החשודים באופן מיידי, לבין התביעה שטענה כי אמנם קיים חשד לפגם, אך דבר זה לא מבטל את העובדה כי בתיק קיימים חשדות מבוססים נגד החשודים. מסקנה זו חיזק גם השופט החדש בתיק, עלאא מסארווה, כאשר האריך את מעצרם ב-7 ימים נוספים, ואמר "מדובר בחקירה מורכבת וסבוכה. קשה להמעיט בחומרת הפרשה. ניתן לומר בביטחון מלא כי רמת החשד הסביר לגבי מעורבותם של החשודים שלפני – הלכה והתחזקה עם הזמן. בסופו של יום, גם כאשר נפלו פגמים בהליך המשפטי יש לבחון את הדברים לגופם. התיק איננו סובל את שחרור החשודים בשלב זה".

מיליארד ש"ח וסיכום החשדות

עורכת הדין יהודית תירוש, הפרקליטה המלווה את חקירת תיק 4000, ייצגה אתמול את התביעה בדיון הערר. תירוש, החשופה לחומרי החקירה במלואם, התייחסה בדיון לעיקרי החשדות הקיימים בתיק, ואמרה כי "אנו מדברים על פרשה חמורה מאוד. מתן שוחד. מתן סיקור אוהד – סיקור אוהד זו מלה עדינה. רתימת אתר מוביל לצורך סיקור מיטיב, תמורת הטבות רגולטוריות מטעם משרד התקשורת, שר התקשורת, ומנכ"ל משרד התקשורת ששוויין עבור יורוקום (חברה בבעלות אלוביץ') עד כמיליארד ש"ח, כולל תמורות מותנות". לגבי הצורך בהארכת מעצרם של אלוביץ' וחפץ אמרה תירוש כי "מדובר בחשד ממשי לפרשיות שיבוש לחקירה ממושכת על ידי שני החשודים. ולכן אני חושבת שכשכל הדברים האלה היו לעיני בית המשפט – בית המשפט העביר את המסר הנכון". אמירות אלה, יחד עם העובדה כי הוחלט להאריך את מעצרם של שלושת החשודים המרכזיים בפרשה למשך ימים לא מעטים, מצביעה על כך שתיק 4000 ככל הנראה אינו ריק מראיות. אנו אומנם לא חשופים לכלל חומרי החקירה, אך כל מי שכן נחשף אליהם, משתמש מיד באותן מילים: "פרשה חמורה", "חשד סביר למעורבותם של החשודים", ודברים דומים. לנו, נותר רק לחכות לחשיפת מידע נוסף.

חפץ לא נחקר כלל על פרשת גרסטל

פרסום תיק 1270 בשבוע שעבר זעזע רבים, ונראה כרגע כאחד החשדות החמורים שלו עד כה בפרשיות נתניהו. במרכזו, החשד לפיו יועציו לשעבר של נתניהו, ניר חפץ ואלי קמיר, הציעו לשופטת הילה גרסטל למנותה ליועצת המשפטית לממשלה בתמורה לסגירת תיק המעונות בו חשודה שרה נתניהו. בדיון האחרון בעניינו, טען עו"ד ירון קוסטליץ, סנגורו של חפץ, כי במשך חמשת ימי המעצר בהם היה מצוי חפץ בתיק 1270, הוא לא תושאל כלל לגבי פרשה זו, ולא נשאל ולו שאלה עניינית אחת הנוגעת אליה. חפץ עצמו ביקש לדבר בפני בית המשפט בדיון בעניינו אתמול, ואמר כי "זכויותי נרמסות ב-1270 וב-4000. עקבתי אחרי בית המשפט ואין לי ביקורת לבית המשפט – מה שבית המשפט לא ידע זה שהמשטרה עבדה עליו בעינים. ב-1270, חוץ מזה שהוקראה לי השורה הזאת (אזהרה, ע.י) נשאלתי אולי 3-4 שאלות טכניות, ואילולא פרסומים בתקשורת לא הייתי יודע במה אני חשוד – עם מי נפגשתי ומה הצעתי. החשדות ב-1270 הם לפחות חמורים כמו 4000. שוחררתי לפתע כבמטה קסם מהחקירה הזאת ללא תנאים". כמובן, עצם העובדה כי חפץ לא תושאל באופן ישיר על הפרשה לא מצביעה בהכרח על כשל בהתנהלות התביעה. אנו יודעים גם כי קמיר תושאל על פרשת גרסטל. עם זאת, אם חפץ אכן לא תושאל עליה – מדוע נעצר בחשד אליה למשך חמישה ימים שלמים?

פילבר הופך לעד מדינה – נתניהו בדרכו להיחקר באזהרה

עד עתה, רה"מ נתניהו לא היה חשוד רשמי בפרשת 4000. ימים ספורים לאחר הפיכתו של משה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, לעד מדינה בתיק, אנו שומעים כי נתניהו יוזמן להחקר באזהרה בתיק בזמן הקרוב. בימים אלה נערכים נסיונות לתאם חקירה עם נתניהו , וייתכן כי זו תתרחש כבר במהלך סוף השבוע הקרוב. ראש הממשלה צפוי להיחקר על הקשר שבין סיקורו וסיקור משפחתו באתר וואלה!, ובין ההקלות הרגולטוריות מהן נהנה על פי החשד אלוביץ'. במשטרה מקווים לגבות את עדותו של ראש הממשלה לפני המראתו לארה"ב השבוע. אם נתניהו אכן ייהפך לחשוד בפרשת 4000, יהיה זה התיק השלישי בו ראש הממשלה חשוד.

לא יעזור כלום – אנחנו צריכים חשודי סלב כדי לשים לב לאופן פעולתה של מערכת המשפט

תיק 4000 מוביל אותנו פעם אחר פעם לבקר את אופן פעילותה של מערכת המשפט. פעם אחת אלו טענותיו של ניר חפץ על פשפשים שעוקצים אותו בתאי המאסר, המומרים לדיון רועש בנושא בישיבת ממשלה. פעם אחרת, אלה צילומי ההתכתבויות בין השופטת לתובע, שמובילים לכך שנציב התלונות על שופטים מוצא כשלים מערכתיים בבית משפט השלום בתל אביב, ומתייחס ליחסים הפסולים שהתקיימו באופן רחב בין תובעים לשופטים בבית המשפט. הבעיות האלה התקיימו גם לפני פרשת 4000, אבל רק עכשיו הם מוצאים מקום בשיח הציבורי וחשוב לא פחות – בביקורת של הגורמים המקצועיים המוסמכים לכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!