דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תקציב 2019 / יו"ר ועדת הכספים גפני: בלי "חוק הגיוס" לחרדים לא אקדם התקציב

גפני אמר עוד בפתח ישיבת ועדת הכספים אמש (ג'): "תמכנו בחוקים הזויים כי אנחנו חלק מקואליציה, לא נעשה זאת יותר" וכי "הנושא המרכזי עבורנו הוא תלמידי הישיבות" | הממשלה מעוניינת לאשר התקציב תוך שבועיים

ח״כ משה גפני, יו"ר יהדות התורה (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
ח״כ משה גפני, יו"ר יהדות התורה (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

גפני מאיים "נעצור את דיוני התקציב ביום ראשון". יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה) החליט לממש את הפוזיציה שלו ויצא לקרב נגד שרי הממשלה ופקידי האוצר. בשני דיונים שנערכו אתמול בועדת הכספים, האחד על תקציב משרד הפנים והשני על תקציב משרד החינוך, יצא גפני באיומים כי יעצור את הדיונים וההצבעות על תקציב 2019 עד שיתקבלו דרישותיו.

הדרישות שהעלה ח"כ גפני על מנת לקדם את התקציב:
הסכמה בקואליציה על חוק שיסדיר פטור מגיוס לבני ישיבות
תקצוב מוסדות חינוך חרדים בשיעור שהיה נהוג עד 2012
קידום מתווה מוסכם להעלאת גיל הפרישה לנשים

גפני ככל הנראה החליט שהגיעה העת לנצל את תפקידו כיו"ר ועדת הכספים כדי לקצור הישגים. המועד לא מקרי, דיוני תקציב 2019 נמצאים בשיאם ולממשלה נותרו שבועיים בלבד כדי לעמוד ביעד שהציבה לעצמה – לאשר את תקציב 2019 עד סוף מושב החורף באמצע מרץ. ללא אישור ועדת הכספים, הממשלה לא תוכל להמשיך ולקדם את תקציב 2019. בנוסף, ייתכן וגפני מעריך כי שעון החול אוזל עבור הממשלה ה-34 וזו ההזדמנות האחרונה לקדם את דרישותיו.

מה דורש גפני? קידום חוק עוקף בג"ץ שיאפשר את המשך הפטור לבחורי הישיבות, תוספת תקציבית למערכת החינוך החרדית וקידום הצעת החוק שהגיש להעלאת גיל הפרישה לנשים. גפני מנצל את ההזדמנות כדי ללחוץ הן את הממשלה והן את משרד האוצר.

האיום הראשון של גפני הופיע אתמול בפתח ישיבת ועדת הכספים על תקציב משרד הפנים. "נכנסו לקואליציה כאשר הנושא המרכזי הוא תלמידי הישיבות, המדינה לא יכולה להתקיים בלי תלמידים שתורתם אמונתם". אמר גפני "נכנסו לקואליציה וחוקקנו חוק שהסדיר את הנושא. בג"צ פסל בפעם הרביעית את החוק, שזה נושא שראוי לדיון, מחוקקים חוק ופעם אחר פעם בג"צ פוסל את זה".

"ביקשנו בעקבות הפסיקה לעשות אחת משתי אפשרויות", אמר גפני, "היות שבג"צ פסל כמה פעמים את החוק בניגוד לעמדת הכנסת, אמרנו שנעשה פסקת התגברות, כחלון לא הסכים אך אמר כי יתמוך בכל חוק. אמרנו נעשה חוק יסוד אך ישראל ביתנו מתנגדת. אנחנו נופלים בין 2 המקרים".

שר האוצר, משה כחלון, בכנסת בזמן ההצבעה על תקציב 2019 בקריאה ראשונה במליאת הכנסת (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
שר האוצר, משה כחלון, בכנסת בזמן ההצבעה על תקציב 2019 בקריאה ראשונה במליאת הכנסת (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).

"מעכשיו לא נצביע יותר על החוקים ההזויים שאתם מביאים" אמר גפני לאנשי הקואליציה בועדה, "הצבעתי עד עכשיו. עד היום הלכנו עם החוקים האלה כי אנחנו חלק מהקואליציה. לא אצביע יותר על חוקים הזויים. הכול יתנהל לפי הסדר. תביאו את (חוק) המואזין נצביע נגד, חוק שלא מועיל בכלום, גם היום יש חוק שאוסר לעשות רעש. נביא מחר את החוק של בן צור (הצעת החוק אשר מסדירה את הפטור מגיוס לבני ישיבות – ע. כ.), יעבור יעבור, יפול ליפול. אנחנו יותר לא משחקים בעניין הזה". בתגובה לדבריו של גפני השיב ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) "גם אנחנו לא נצביע על חוקים שלכם".

לאחר מכן שיגר גפני איום לכיוון משרד האוצר כשקבל על עצירת החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים. מדובר, כזכור, בהצעת חוק שיזם בועדת הכספים לאחר ששר האוצר נמנע מקבלת החלטה בנושא. לטענת גפני, אנשי אגף התקציבים באוצר עצרו את החוק בועדת השרים לחקיקה מאחר ועלות יישום החוק לא מתוקצבת. גפני טען כי אנשי האוצר נוהגים בחוסר הגינות.

בעניין גיוס החרדים עמדת ישראל ביתנו ברורה ושקופה. אנו נתמוך אך ורק בחקיקה שייגבש הצוות המקצועי שהוקם במשרד הביטחון….

Posted by ‎Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‎ on Monday, February 26, 2018

"שר האוצר כתב לי לקיים דיונים על העלאת גיל הפרישה לנשים" גילה גפני, "קיימתי דיונים – אחרי עבודה מאומצת כל חברי הוועדה הסכימו להעלאה בתנאים מסוימים בכיוון שאליו התכוון השר, עשינו חוק וכל חברי הוועדה חתמו עליו. ביקשתי שהחוק יגיע לקריאה טרומית. באו אלי אגף תקציבים אמרו לי שזה הרבה כסף וזה לא נכון, אמרתי תעבירו טרומית וזה יבוא לכאן לוועדה, אם נגיע למסקנה שאפשר לשנות בדרך בו אגף תקציבים מעוניין – נלך על זה".

גפני: "לא אצביע יותר על חוקים הזויים. הכול יתנהל לפי הסדר. תביאו את (חוק) המואזין נצביע נגד, חוק שלא מועיל בכלום, גם היום יש חוק שאוסר לעשות רעש".

"מאז החוק הובא פעמיים לוועדת שרים ופעמים דחו את זה, נראה כמה כסף זה עולה למדינת ישראל. אגף התקציבים רוצה ללכת בדרך הזאת, בסדר. המציאות הזו היא שאגף תקציבים טועה, אם היה בא לפה בדיון היינו פועלים לטובת כולם ומגיעים להסכמות, כנראה שהמצב שונה, אם זה ככה אולי נעשה אותו דבר בנוגע לתקציב, ונדחה אותו לקיץ" את ההקדמה לאיום של גפני ניתן היה לראות בדיון שהתקיים ביום א' על תוכנית האוצר למשיכת כספי רשות שדות התעופה. אז שלח גפני את פקידי האוצר לנסח מחדש את הצעת החוק כשהוא אומר לסגנית הממונה על התקציבים, עדי חכמון "יחס גורר יחס". כדי לוודא שהמסר ברור גפני ציין את אכזבתו מדחיית ההצבעה בוועדת השרים לחקיקה על הצעת החוק להעלאת גיל הפרישה.

האיום השלישי של גפני הגיע בצהרי אתמול (ג') בדיון על תקציב משרד החינוך. לאחר ששר החינוך הציג את התוכניות לתקציב משרד החינוך ב 2019 ביקש גפני להתייחס לתקציבי מוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי. "במקור קיבלו המוסדות האלה בין 55 ל-75 אחוז מהתקצוב לעומת החינוך הממלכתי וב-2012 קיצץ את זה שר החינוך הקודם בחצי, אני מבקש להחזיר את התקנות חזרה לתקופה שלפני 2012". על פי הערכות נציגי האוצר שנכחו בדיון, סגירת הפער עליו מדבר גפני דורשת תוספת של כ-45 מיליון שקלים. נציגי האוצר ביקשו לבדוק את הנושא לחזור לוועדה עם תשובות. גפני לא הסתפק בתשובה וזו הכריז בסוף הדיון כי "נציגי משרד האוצר ישוחחו עם הממונים באוצר, בינתיים לא יהיו הצבעות ביום שני. לא תהייה אפליה כל כך בוטה בין ילדים אני לא חתמתי ולא התכוונתי לחתום על דבר כזה. אם לא יהיה את הכסף אז אין תקציב, אני לא מביא את זה להצבעות".

לממשלה נותרו שבועיים בלבד כדי לעמוד ביעד שהציבה לעצמה – לאשר את תקציב 2019 עד סוף מושב החורף באמצע מרץ. ללא אישור ועדת הכספים, שגפני עומד בראשה, הממשלה לא תוכל להמשיך ולקדם את תקציב 2019.

ביחס להצהרותיו הלוחמניות של ח"כ משה גפני, כדאי לזכור כי שותפו לסיעה, שר הבריאות יעקב ליצמן, הצביע בעד תקציב 2019 בממשלה רק לפני חודש וחצי. האם ליצמן וגפני לא מתואמים בדרישותיהם? גפני, חבר כנסת ותיק שצבר ותק כיו"ר ועדת הכספים, ככל הנראה מזהה בעת הנוכחית שעת כושר. הממשלה לחיצה והוא נמצא כרגע עם היד על השאלטר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!