דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורגל / ראיון מיוחד: לי פלקון מסכמת עונה מרגשת בליגה האוסטרלית החזקה

לי פלקון במדי סידני וונדררס (צילום באדיבות המצולמת).
לי פלקון במדי סידני וונדררס (צילום באדיבות המצולמת).

כוכבת נבחרת ישראל בכדורגל והשחקנית היחידה שמשחקת בליגה בכירה מספרת ל'דבר ראשון' על צמיחתו של כדורגל הנשים באוסטרליה: "זאת ליגה ברמה מאוד גבוהה, ההשקעה מתחילה מהילדות ומהנערות והיא מאוד גדולה"

ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במחקר שפורסם במהלך שנת 2017 באתר 'sporting intelligence' נבדק חוסר שוויון ההזדמנויות בין גברים לנשים. לצורך המחקר נבחרו 12 הליגות בעלות ממוצע המשכורות הגבוה ביותר של גברים ושל נשים. הבדיקה כללה את עונות 2018-2017 ועסקה בעיקר בממוצע של המשכורת השנתית המשולמת לספורטאיות. בבדיקה הגיעו למסקנה שרק 0.93 אחוזים משחקני ושחקניות הכדורגל המקצועני הן נשים.

באופן מפתיע, כדורגל הנשים מככב ברשימה החשובה עם 7 מתוך 12 הליגות עם מממוצע השכר הטוב בעולם. ההפתעה מגיעה מהמדינה בעלת ליגות הנשים המקצועניות האיכותיות ביותר והיא אוסטרליה, עם לא פחות מארבע ליגות מקצועניות לנשים במדינה (ליגת הכדור-עף/קריקט/כדורגל ופוטבול אוסטרלי). הליגה האוסטרלית עברה שינוי משמעותי ב-2016 כאשר הוחלט להפוך את הליגה למקצוענית ולהשקיע תקציבים משמעוותים ב-9 הקבוצות שמרכיבות את הליגה כדי שהקבוצות יוכלו להעמיד תקציבי מינימום ותשלומי מינימום לשחקניות הסגל שיוכלו לעסוק רק בכדורגל במהלך העונה הקצרה שנערכת באוסטרליה.

בהחלטה להפוך את הליגה למקצוענית הוחלט שכל שחקנית בליגה מחויבת לקבל לפחות חוזה מינימום של 8,000 דולר ל-23 שבועות והחתמה של 18 שחקניות מינימום בסגל עם סך משכורות מינימום של 143 אלף דולר לכל אחת מתשע הקבוצות. השנה נערכה הליגה במתכונת החדשה.

דבר נוסף שקרה השנה הוא הצטרפותה של כוכבת הכדורגל הישראלית לי פלקון לליגה האוסטרלית, לקבוצת ווסטרן סידני. פלקון פתחה ב-11 מתוך 12 משחקי העונה, עלתה פעם אחת כמחליפה וכבשה שער ניצחון חשוב. למרות העונה הטובה של פלקון, קבוצתה התקשתה וסיימה את העונה במקום השמיני בלבד.

שלום לי, איך את מסכמת את העונה הראשונה שלך בליגה האוסטרלית?
"העונה הזאת עזרה לי מאוד להתקדם באופן מקצועי. כקבוצה היתה לנו התחלה יותר קשה, לאט לאט התחברנו, אבל זה היה כבר מאוחר מדי להיכנס לפלייאוף העליון.  הליגה כאן מאוד חזקה, זאת ליגה שתפסה תאוצה מאוד גדולה בשנים האחרונות והמשחקים עצמם היו באמת מעולים, בכל משחק שעלינו הייתה מלחמת עולם על הנקודות".

יש באוסטרליה בתי ספר שמתמחים רק בספורט, נותנים לתלמידות מענה לאורך כל השנה. מי שבחרה בספורט יש לה את כל האפשרויות כדי להיות הכי טובה שהיא יכולה".

"זה באמת לשחק נגד הטופ העולמי. רב השחקניות האוסטרליות הבכירות מחולקות בכל קבוצה והן מחוזקות על ידי ארבע זרות נוספות, זאת אומרת שהקבוצות היו ברמה מאוד גבוהה. כמובן שאני פחות שמחה על שלא העפלנו לפלייאוף העליון, אבל אני כן שמחה על ההזדמנות לשחק בליגה האוסטרלית. ברמה הקבוצתית, התחלנו פחות טוב, זאת ליגה שהיא מקצוענית, אבל גם מאוד קצרה. אני בטוחה שבעתיד הליגה תהיה אחת מהליגות הבכירות בעולם, בעקבות ההתקדמות וההשקעה שלהם בספורט הנשי ובעיקר בכדורגל".

במה מתבטא השוני ביחס לכדורגל הנשים?
"זה מתבטא בכל מיני היבטים, למשל לפני תחילת העונה כל שחקנית קיבלה שאלון בו נשאל 'מה אתן מעוניינות לעשות במהלך העונה מחוץ לזמן של הכדורגל' וכך עשו לנו תכניות במשך העונה, שאורכה הוא שישה חודשים. יודעים כאן שכדורגל נשים זה לא כמו של הגברים, ואנחנו לא מרוויחות מיליונים, זאת אומרת שכאשר את פורשת את צריכה לפתח את הקרירה הבאה שלך ולא לסמוך על הכסף שאת מרוויחה בקרירה הקצרה שלך כספורטאית. באוסטרליה נותנים לספורטאיות לחיות בהווה ככדורגלניות וגם לפתח את הקרירה שלהן אחרי שיסיימו את הספורט המקצועני ויצטרכו להתחיל את החלק השני בחיים".

לי פלקון במדי סידני וונדררס (צילום באדיבות המצולמת).
לי פלקון במדי סידני וונדררס (צילום באדיבות המצולמת).

בשנים האחרונות כדורגל הנשים באוסטרליה במגמת עליה, לכל משחק הגיעו כמעט אלף אוהדים. מה לפי דעתך גרם לפריחה הזאת?
"אני לא יודעת בדיוק לשים את האצבע, אני חושבת שיש להם שיטה. הם התחילו את ההשקעה לפני כמה שנים ועכשיו הם מתחילים לקצור את הפירות. ההשקעה מתחילה מהילדות ומהנערות והיא מאוד גדולה. השחקניות מגיעות לגיל הבוגרות כבר די מוכנות, בצורה הכי טובה שיש וזה מה שבאמת עזר להן.

"כך כל הזמן צומחות עוד ועוד שחקניות צעירות, השחקניות מעלות את הרמה של הליגה ושל הנבחרות, זאת בעיקר השקעה של שנים, אין פה קיצורי דרך. בנוסף, יש באוסטרליה בתי ספר שמתמחים רק בספורט, נותנים לתלמידות מענה לאורך כל השנה. מי שבחרה בספורט יש לה את כל האפשרויות כדי להיות הכי טובה שהיא יכולה".

רב השחקניות הזרות באוסטרליה הן אמריקאיות. אז איך את הגעת לליגה?
"הגעתי דרך סוכן אמריקאי שיש לו קשרים באוסטרליה. בגלל שאורכה של הליגה האוסטרלית היא חצי שנה, כשהליגה האוסטרלית מסתיימת הליגה האמריקאית מתחילה. לכן היא מושלמת לאוסטרליות והאמריקאיות שעוברות מליגה אחת לשנייה ולכן יש שם גם הרבה אמריקאיות מעולות. בזכות הסוכן היה את הקשר עם הקבוצה ועם המאמן. אחרי כמה התלבטויות שלי ולאחר שלא ידעתי אם אני רוצה לחתוך את העונה האירופאית, ידעתי שאם אצא לאוסטרליה לא אוכל לשחק באירופה ולבסוף החלטתי שזה כן משהו שאני רוצה לעשות, משהו שאקח איתי להמשך הקריירה ואני חושבת שזאת הייתה החלטה טובה".

לי פלקון במדי סידני וונדררס (צילום באדיבות המצולמת).
לי פלקון במדי סידני וונדררס (צילום באדיבות המצולמת).

שיחקת גם בליגה הגרמנית, מה הרגשת שההבדל בינה לאוסטרליה?
"זאת ליגה שיותר דומה לליגה האמריקאית. זאת ליגה של מעבר מרחבה לרחבה (יותר התקפית), הם בונים יותר על האתלטיות וזה משחק פתוח מאוד. לעומת זאת בליגה הגרמנית יש המון טקטיקה והמשחק יותר סגור ופיזי. שתי הליגות הן טובות, הליגה הגרמנית היא בין הטובות בעולם וגם האוסטרלית, פשוט הסגנונות שונים לחלוטין".

יש לך כבר תכניות להמשך?
"האופציות הן כרגע לבחור בין הליגות הסקנדינביות או הליגה האמריקאית שיחלו בחודש אפריל. בכל מקרה החלטתי שאני צריכה זמן בארץ, לחזור לבסיס להתאמן ולהגיע לקבוצה הבאה בכושר הפיזי והמנטלי הטוב ביותר".

את כיום השחקנית הישראלית היחידה שעושה קרירה בחו"ל, את רואה בעתיד עוד שחקניות ישראליות שיוצאת כמוך לשחק מחוץ לישראל?
"כן, אני מאמינה שזה יקרה. אני מקווה שכמה מהשחקניות שגדלות בדור החדש בארץ, יראו שזה משהו אפשרי. כשהן יראו שחקנית ישראלית שמשחקת בחו"ל אז הן יבינו שזה דבר אפשרי. אבל הן צריכות להבין שזה כרוך בהמון השקעה וקשיים בדרך. אני מאמניה שיהיו עוד כמה שחקניות שיכולות להגיע לרמות האלו, אבל אנחנו עדיין רחוקות משאר העולם".

מה היית ממליצה לשחקנית צעירה שרוצה לצאת לשחק בחו"ל?
"מה שלי היה חסר והייתי צריכה לעשות כדי לצאת לשחק בחו"ל זה קודם כל לנסות, וברגע שאת מנסה את צריכה להבין שהרמה היא שונה ויש התמודדות גם במגרש וגם בארץ חדשה עם שפה זרה. זה דברים שצריך לקחת בחשבון ובאמת להכין את עצמך מנטלית ופיזית בעבודה קשה ולהיות ממוקדת מטרה. זה אפשרי, פשוט צריך להעז".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!