דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות במרצ

בחירות במרצ / היום שאחרי: המתמודדים במרצ נערכים לפריימריז חדש לגמרי

עם פרישת גלאון וגילאון, נמצאים המועמדים הבולטים, תמר זנדברג, אבי דבוש ואבי בוסקילה, לקראת שבועיים אינטנסיביים עד לקלפי | השאלות הפתוחות: האם ניסיונה של זנדנברג יעניק לה את הניצחון ולאן פניהם של תומכי גלאון-גילאון המאוכזבים?

קלפי בחירות במרצ. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש 90)
קלפי בחירות במרצ. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש 90)
שי ניר

טלטלה במרצ ובשמאל הישראלי בעקבות הודעת פרישתם של יו"ר המפלגה ח"כ זהבה גלאון ויו"ר נסיעה בכנסת ח"כ אילן גילאון מהמירוץ לבחירות המקדימות (פריימריז). השניים נחשבו למועמדים מובילים ונערכו לקרב צמוד, ופרישתם טורפת הלכה למעשה את הקלפים. במחנותיהם של ח"כ תמר זנדברג, של הפעיל החברתי אבי דבוש ושל מנכ"ל שלום עכשיו לשעבר אבי בוסקילה, בטוחים כי הכף נוטה לטובתם. תומכיהם ההמומים של גלאון וגילאון יאלצו לקבוע בקרוב למי להעניק את תמיכתם בפריימריז שיתקיימו ב-22 במרץ.

"זה לא יום שמח אך יש לנו הצעירים תחושה של אחריות ואתגר" אמר אבי דבוש, ממייסדי תנועת הפריפריות ומועמד לראשות מרצ בפתח הראיון ל'דבר ראשון' על רקע פרישתם של גלאון וגילאון והוסיף, "הצטערתי לשמוע על מצבו הבריאותי של אילן, התקשרתי אליו לחזק אותו ואיחלתי לו החלמה מלאה. הוא גם חבר וגם שותף. הודעת הפרישה של זהבה גם היא לא רק משמחת. היא מנהיגה עתירת זכויות בציבור הישראלי בתחומי החקיקה והטווית דרך".

ח"כ אילן גילאון וח"כ זהבה גלאון (צילום: פלאש 90)
ח"כ אילן גילאון וח"כ זהבה גלאון (צילום: פלאש 90)

"זהו אירוע חסר תקדים בפוליטיקה הישראלית. מתקשה לראות שמספרים 1 ו-2 במפלגה הולכים ובהפרש של 20 דקות זו מזה. זה לא פשוט. רגע משברי של מבחן למפלגה. יש מספיק חוסן ועומק היסטורי מצד אחד ומספיק אנשים טובים מן הצד השני שישאו על גבם את המשקל הישראלי על כל מה שזה אומר. הבחירות זה רק שלב קטן בדרך. האתגר הגדול יתחיל מעכשיו לקראת הבחירות הכלליות. את הבחירות הכלליות האחרונות תפסתי כמשבר שצריך לצלוח. לצערי היה במרצ ניסיון לעצום את העיניים ולשמחתנו כיוון הרוח השתנה. מה שקורה עכשיו זה רק רעשי משנה מאז הבחירות. המאבק שאני הובלתי לפתיחת הפריימריז הצליח. בטווח הארוך השינוי הוא לטובה".

כיצד פרישת השניים משפיעה על סיכוייך להיבחר?
"הסיכויים בוודאי עולים. אין שאלה. יש לנו חיבור רעיוני מאוד עמוק עם מחנה אילן. אילן ואני היחידים שיכולים להתהדר בחיבור לרעיונות הסוציאל-דמוקרטיה באופן עמוק וגם עם חיבור לפריפריה. אני רוצה ומצפה שרבים מהמחנה שלו, המצביעים שלו, יצביעו לטובתי. גם במחנה זהבה יש הרבה חברים ושותפים לדרך שאני מניח שיתמכו בי".

אבי דבוש (מתוך הפייסבוק).
אבי דבוש (מתוך הפייסבוק).

האם ישנם איתותים לחיבורים עם המחנות? הובטחה לך תמיכה?
"אני יודע שבמחנה גילאון בקרוב יתכנסו לחשוב על זה. זה מה שאני יודע. לגבי זהבה אני מתאר ומשער שהיא לא תתמוך באף אחד מהמועמדים אבל זו רק השערה. ככה אני מבין את הפרישה שלה. המקום שלה והמבחן שלה היום, בפסק זמן אותו לקחה, הוא להעביר בצורה מסודרת את ההנהגה ולגבות, כמה שאפשר, את המעבר מהדור הוותיק לדור הצעיר והחדש".

תמר זנדברג – לא מביטה לאחור

פרישתם של גלאון וגילאון הותירה את ח"כ תמר זנדברג כמועמדת היחידה בעלת ניסיון פרלמנטרי, יתרון אותו צפוי שתנצל עד כמה שניתן לטובתה. כפוליטיקאית מחושבת ומשופשפת יותר, זנדברג, בשונה מהמועמדים המובילים האחרים, לא מיהרה להביע את רגשותיה ביחס לפרישתם של חבריה הוותיקים לסיעה, בהודעות לעיתונות שהפיצה או בראיון שהעניקה ל'דבר ראשון'. "שניהם מנהיגים רבי זכויות וענקים בשורה הראשונה של ההנהגה של מרצ ושל מדינת ישראל. אילן, אני מאחלת לו רפואה שלמה ושיחזור כמה שיותר מהר לעניינים. זהבה, אני באמת מצדיעה לה על התרומה שלה", הודתה זנדברג לעבר ופניה אל העתיד – "התפקיד שלנו כרגע זה לבנות את מרצ כתנועת שמאל עכשווית, מסתכלת קדימה, פורצת דרך ורלוונטית. יש לזה צמא אדיר בציבור הישראלי ובמחנה השמאל-מרכז. אני חושבת שאנחנו הולכים להגשים את הפוטנציאל הזה בקרוב מאוד".

כיצד את מעריכה את הסיכויים שלך עכשיו?
"הסיכויים שלי היו מאוד מאוד טובים גם קודם. כולל סיכוי טוב מאוד לנצח כבר בסיבוב הראשון ובוודאי שהם מאוד השתפרו עכשיו. אבל יש בחירות. בחירות זה בחירות צריך לעבוד ולנצח בהן".

האם יהיו חיבורים אלייך מהמחנות האחרים הכוללים הבעת תמיכה פומבית?
"אני מעריכה שכן. אני לא יכולה לפרט כרגע. זה יראה בימים הקרובים".

איך את רואה את העתיד של מרצ לאור חילופי הדורות?
"זו תעודת הכבוד של מרצ שהצמיחה תמיד מנהיגות מתוכה. אני מסתכלת על עצמי, יחד עם מיכל רוזין ועיסאווי פריג' (חברי כנסת מכהנים מסיעת מרצ, ש.נ.), שנכנסנו שלושתנו לכנסת לפני חמש שנים לאחר שנים של פעילות ציבורית במסגרות השונות, גם בתוך המפלגה וגם בשמאל ובציבור בכלל. מרצ תמיד ידעה להצמיח את המנהיגים שלה. גם זהבה ואילן נכנסו מתוך הפעילות הציבורית. אילן מהמוניציפאלי באשדוד וזהבה מהפעילות הציבורית במאבקים של דת ומדינה. זה תמיד מה שאפיין את מרצ. היא תמשיך הלאה כתנועה אידיאולוגית, ערכית, שורשית, פוליטית ומנהגותית והיא תציג שמאל פורץ דרך, חדשני, מוביל ותחזור להיות דומיננטית ובעמדות השפעה".

תמר זנדברג. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
תמר זנדברג. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)

אבי בוסקילה – "יש לפוליטיקה את הדרך שלה"

"אתמול בערב אמרתי למטה 'תשאירו את מחר (רביעי) פנוי לחלוטין. אני אחרי שלושה שבועות מטורפים. מחר אני רוצה שלא יהיה אירוע. שאשב בבית עם הבן זוג ועם בקבוק יין. זה לא ימוטט את הקמפיין'. הבוקר התעוררתי לתוך מלחמה", תיאר אבי בוסקילה, מנכ"ל שלום עכשיו לשעבר ומועמד לתפקיד יו"ר המפלגה את ההפתעה מהודעות הפרישה והוסיף, "יש לפוליטיקה את הדרך שלה".

למרות שפרישתם של גלאון וגילאון מהמירוץ הפכה את מועמדותו לריאלית אמר בוסקילה כי הרגיש כאב על הודעתם. "האמת הרגשתי שזה קצת כואב בין אם אתה מתחבר לתפישות עולם או לא, מדובר בשני אנשים שעשו מסע ארוך בפוליטיקה הישראלית. יש להם הרבה זכויות. לשמוע שהם פורשים זה לא היה תענוג גדול". על אף הודעתו של גילאון כי הוא פורש מסיבות רפואיות, אמר בוסקילה כי יש בהחלטתם של גלאון וגילאון מן הרוח החדשה שצריכה להתפתח במרצ. "אני חושב שאפשר להבין מהפרישה שלהם ומהלך הרוח בציבור שהמפלגה מתחננת להשתנות". הוא הוסיף כי "המפלגה מרגישה שמיצתה את הארסנל שלה והיא חייבת שינוי. אחרת תיעלם. ההוכחה שלי היא שיש לי מפקד של מעל 4,000 איש בחודש. זה כל מה שהיה לי לגיוס אנשים".

אבי בוסקילה (צילום: גילי יערי / פלאש 90).
אבי בוסקילה (צילום: גילי יערי / פלאש 90).

איך אתה רואה את הסיכויים שלך לנצח?
"הסיכויים שלי טובים מאוד. הקצף לא שקע עדיין מהודעות הפרישה אבל אנחנו נגלה שיש נתחים ממחנה גילאון וגלאון שמתחברים אלי, תומכים בי ומאמינים בדרך שלי. אני מקבל אינדיקציות רבות מאנשים מהמחנות שפונים אלי אם אני צריך עזרה ושהמשחק השתנה. זה הדבר. אני מאוד מקווה שזו האנרגיה שאליה המפלגה הולכת – שינוי והתחדשות".

"אני חושב שבכל מקרה מרצ יזכו במנהיג או מנהיגה שלא הובילו עד עכשיו. היתרון של תמי הוא היותה חברת כנסת המכירה את המערכת הפרלמנטרית. היתרון שלי שאני מביא שיח חדש למרצ שלא הייתה נגישות אליו. העובדה שאני גיי ממעמד ביניים נשחק מאפשר לי לדבר על זכויות אדם ממקום שלי אין זכויות. ממקום בו המשפחה שלי נאבקת במצב הכלכלי. הציבור מבין את זה ומדבר את השפה הזו. זה היתרון שלי. אנשי מרצ יצטרכו לבחור בין קול חדש ושונה לבין הניסיון של תמי בפרלמנט. על זה הבחירות בסופו של עניין".

צעירי מרצ בהפגנה, אוגוסט 2016 (תומר ניוברד / פלאש90)
צעירי מרצ בהפגנה, אוגוסט 2016 (תומר ניוברד / פלאש90)

קולות הפעילים – הלם, אכזבה ושקילת הצעדים הבאים

"יכול היה להיות יותר טוב. אין לי מה להרחיב. מבואס. מאוד מאכזב" אמר עומר שכטר, חבר מועצת עיר בראש העין ופעיל במחנה האדומים במרצ שתמכו במועמדותו של גילאון, כשנשאל לתחושותיו על הודעת הפרישה של גילאון. לצד זאת, חיזק שכטר את החלטתו של גילאון לפרוש מהמירוץ בשל מצבו הבריאותי. "הדבר שמאפיין את הקבוצה שלנו והמחנה סביב אילן זה שהוא באמת שם לעצמו את האנשים כמטרה. המוטו שלנו זה אנשים תחילה. כשקורה משהו כזה מאוכזבים ומקבלים בהבנה. כשזה מגיע לעניין הבריאותי קדושת החיים מעל הכל. לכן אנחנו נאבקים למען מדינת רווחה ומציאות בה אנשים יכולים להרגיש שהם בחברה סולידרית. מאכזב, אך יחד עם זאת אני חושב שיש לנו דרך ארוכה ויש עוד זירות רבות להתמודד בהן ולנצח".

כיצד אתה רואה את עתיד המפלגה לאחר פרישתם של גלאון וגילאון?
"אני חושב שאי אפשר לקשור בין הפרישות. זה שזה יצא באותו זמן זה צירוף מקרים לא מוצלח והסיבות לפרישה הן סיבות שונות. אילן היה מנצח מבחינת כל הנתונים והמשתנים. לצערי נבצר ממנו להמשיך מסיבות בריאותיות. זהבה קיבלה החלטה ממניעים אחרים. אני מרגיש החמצה מאוד גדולה. היה לשמאל הסוציאל-דמוקרטי מועמד שהיה באמת עם סיכוי רציני לנצח. עכשיו אנחנו נשארים בסיטואציה מורכבת ובעייתית".

יש מחשבות במי יתמוך המחנה של גילאון?
"אני חושב שמוקדם מדי להגיד. בימים הקרובים 'האדומים' נקיים פגישות עם המועמדים. נראה מי יסכים לאמץ חלקים מהמתווה של הדרך שלנו. נשקול את הצעדים בהתאם לזה. אין ספק שמבחינת ההרגשה שלי, מרצ והשמאל הישראלי פספסו הזדמנות להעמיד מועמד סוציאל-דמוקרטי בראשות מפלגת שמאל. אני חושב שזו אכזבה מאוד גדולה. לגבי השיקולים לתמיכה, בסופו של דבר נחליט עליו כקבוצת האדומים".

שחר, פעילה במרצ ובקמפיין זהבה גלאון אמרה בנוגע לפרישתם המפתיעה של גלאון וגילאון – "מטורף" והוסיפה, "זו הפתעה מאוד גדולה. שני עמודי תווך של השמאל בישראל שהחליטו שכבר לא יהיו חלק ממירוץ ההנהגה. זה תפס את כולנו בהפתעה, כל מי שלא היה במעגל הכי קרוב של שניהם. זה הכה הרבה אנשים בהלם".

"ההפתעה הגדולה דווקא הייתה שזהבה הסירה את המועמדות. הייתה לנו תחושה במחנה שגדלנו מאוד בזכות המהלך שלה לפתוח את המפלגה לפריימריז. היא הצליחה לפתוח את מרצ בצורה שאף אחד לא הצליח לפתוח, תוך התנגדויות של ח"כים אחרים בהם גילאון. לכן זה היה כל כך מפתיע לשמוע שהיא פורשת. זה מצער נורא. היא טענה בהודעה שאנשים רוצים לראות הנהגה חדשה וזה מצער שמחפשים את החדש והנוצץ לעומת מנהיגות יציבה ואידאולוגית".

עד כמה הפתח שנפתח להנהגה הצעירה ישפר את המצב של מרצ?
"ימים יגידו. עשינו מהלך שאף מפלגה לא עשתה. זמן אכשרה במפלגה דמוקרטית שעומד על חודש זה חסר תקדים. אני חושבת שמוכרחים לקצר את הזמן הזה בעתיד. אני רואה שבאופן עקבי מספר המתפקדים הוא כמעט תמיד שמינית או תשיעית ממספר המצביעים בפועל בבחירות הכלליות. אם המגמה תימשך מרצ תקבל פי תשעה מצביעים ממתפקדים והיא יכולה להגיע ל-9-8 מנדטים. היא תוכל לבנות שמאל חזק ובועט ושותף להנהגה שיביא לשינוי מהאווירה חסרת החזון והמושחתת שקיימת היום. רק אחרי הבחירות הכלליות נדע מה מצבנו, ולא נבואות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!