דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החוק הפולין

סערת החוק הפולני / ישראל ופולין החלו שיחות רשמיות על "החוק הפולני"

סגן שר החוץ הפולני: "אנחנו פתוחים ומוכנים לענות על כל השאלות וההבהרות הנוגעות לחוק" | ביום שבת הודיע משרד החוץ הפולני כי החוק הוקפא לעת עתה

מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם וסגן שר החוץ הפולני ברטוש צ'יחוצקי בפגישה בנושא 'החוק הפולני' 1 במרץ  (AP Photo/Sebastian Scheiner)
מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם וסגן שר החוץ הפולני ברטוש צ'יחוצקי בפגישה בנושא 'החוק הפולני' 1 במרץ (AP Photo/Sebastian Scheiner)
שי ניר

שיחות רשמיות בין ישראל לפולין החלו אחה"צ (חמישי) בניסיון לפתור את המשבר הדיפלומטי שנוצר בעקבות חקיקת החוק הפולני האוסר להטיל אחריות על העם הפולני על חלקו בפשעים נגד האנושות אותן ביצעה גרמניה במלחמת העולם השנייה.

"סוגיית החוק הפולני ביחס לשואה מעוררת דאגה בישראל ובקרב העם היהודי ברחבי העולם" אמר בפתח הפגישה מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם לסגן שר החוץ הפולני ברטוש צ'יחוצקי העומד בראש המשלחת הפולנית והוסיף, "אנחנו צריכים להבטיח שהאמת ההיסטורית תשמר ושלא תהיה כל מגבלה על חופש המחקר והדיבור וכי החשש מענישה פלילית בהקשר זה יידון וייפתר". רותם בדבריו הדגיש כי לישראל ופולין "יחסים מדיניים בילטרלים איתן" אך הוסיף בהמשך כי, "שימור זיכרון השואה הוא נושא בעל משמעות מעבר ליחסים הבילטרליים בין ישראל לפולין, מדובר בנושא ליבה הנוגע למהותו של העם היהודי".

סגן שר החוץ הפולני צ'יחוצקי ברך בפתח הפגישה על ההזדמנות לקיים דו-שיח היסטורי עם ישראל על השואה ונושאים נוספים. "אנו מחויבים להצטרף במאמצינו יחד עם הצד הישראלי כדי להילחם בכל גילויים של אנטישמיות או לאומיות" אמר צ'חוצקי והוסיף הפולנים מחוייבים גם "לקדם את האמת בנוגע לשואה אל מאות השנים של יחסים הין העם הפולני לעם היהודי". ביחס למפגש המשלחות הטעון אמר צ'יחוצקי, "אנחנו כאן, פתוחים ומוכנים לענות על כל השאלות וההבהרות הנוגעות לחוק", שנחקק בפולין.

על פי החוק החדש העוברים עליו יעמדו בפני עונש של עד שלוש שנות מאסר בגין רמיזה כי לפולין אחריות לעוולות המלחמה. בין היתר, אוסר החוק לכנות את מחנות ההשמדה שהוקמו בשטחי פולין "פולניים", ואף מגדיר את הכחשת הרצח של מאה אלף פולנים בידי מיליציה אוקראינית בלתי חוקית. פעילות אמנותית או מדעית יוחרגו מהחוק.

המשלחת הפולנית נחתה אתמול בישראל. יחד עם שר החוץ הפולני, נמנים על המשלחת גם, היסטוריונים, נציגי לשכת ראש ממשלת פולין, נציגי משרד המשפטים הפולני, אנשי השירות הדיפלומטי הפולני ושגריר פולין בישראל. במשלחת הישראלית בראשות מנכ"ל משרד החוץ רותם משתתפים אנשי מוזיאון השואה יד ושם, היסטוריונים, משפטנים ודיפלומטים.

מוקדם יותר השבוע קיימה ועדת החוץ והביטחון דיון על החוק הפולני. יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) אמר, "כוועדה לא נרפה מהסיפור הזה, לא מהממשלה ולא ממשרד החוץ ולא ניתן לחוק הזה לעבור. נעשה הכל כדי שהפשע הזה ימוגר, זו חובתנו כאזרחים ישראלים יהודים, וזה אחד ההבדלים הכי משמעותיים בין להיות יהודים בלי או עם מדינה. הפולנים יכולים לחוקק חוקים אבל לא יוכלו לחוקק חוק שישכיח את השואה וההיסטוריה שלנו, את זה לא ניתן".

במוצאי שבת האחרונה הודיע משרד החוץ כי ה"חוק הפולני" הוקפא ולא ייושם בשלב זה. החוק אמור היה להיכנס לתוקפו בראשון במרץ וכעת לא ברור מתי ואם הוא יאושר. החוק כזכור אוסר על התייחסות למחנות הריכוז וההשמדה הגרמניים שעל אדמת פולין כ"מחנות פולניים", ואוסר על האשמת האומה הפולנית בשותפות לפשעים הנאציים. ההקפאה תימשך עד שבית הדין החוקתי יכריע בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!