דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

יום חיות הבר / קרנף זקן מזן נדיר עומד במרכז ויכוח על מאמצי שימור הקרנפים בעולם

סודן בן ה-45 הוא הזכר האחרון מזן הקרנף רחב השפה הצפוני. חיות איתו עוד שתי נקבות, גם הן האחרונות בעולם | מאמצים להזריע ולגדל באופן מלאכותי עוברים מהזן העומד להיכחד מעלים שאלות קשות אודות סדרי עדיפויות וסיכויי הצלחה

פאטו, אחת משתי הקרנפיות רחבות השפה (מהזן הצפוני) האחרונות שנותרו בעולם עם המטפל שלה בשמורה בקניה. מרץ 2018 (AP Photo/Sunday Alamba)
פאטו, אחת משתי הקרנפיות רחבות השפה (מהזן הצפוני) האחרונות שנותרו בעולם עם המטפל שלה בשמורה בקניה. מרץ 2018 (AP Photo/Sunday Alamba)

זקן וחולה, הזכר האחרון מהזן הצפוני של הקרנף רחב השפה, המכונה גם קרנף לבן צפוני, הפתיע את מטפליו כשקם והתחיל להסתובב ברחבי השמורה בה הוא חי בקניה. הקרנף בן ה-45 העונה לשם סודן זז במהלך הלילה והחליט לעשות לעצמו אמבטיית בוץ בשלולית שנוצרה בעקבות גשמים שהיו מיוחלים מזה זמן מה, כך נמסר בחשבון הטוויטר של השמורה "אול פג'טה" (Ol Pejeta).

מפעילי החשבון טרחו לציין כי ה-3 במרץ הוא יום חיות הבר של האו"ם וכי הם קיבלו המון הודעות המביעות דאגה לסודן החולה שעלול לעבור המתת חסד באם לא ישתפר מצב הזיהום ברגלו האחורית. "כעת הוא נח שוב וייבדק על-ידי הצוות הרפואי והמטפלים שלו לאורך היום", נמסר מדוברות השמורה בה חיות גם פאטו ונאג'ין, שתי נקבות מזן הקרנף רחב השפה הצפוני, ביתו ונכדתו של סודן, שתיהן האחרונות מסוגן.

בשעה שהזן הקרנפי הספציפי נמצא ממש על סף הכחדה בשל ציד בלתי חוקי של סוחרי שנהב, מדענים מקווים להחזירו באמצעות שימוש בקרנפיות רחבות-שפה דרומיות כפונדקאיות שיישאו ברחמן עוברים של קרנפים רחבי-שפה צפוניים. הללו יופרו מזרעים שנשמרו בעבר ומאופסנים בברלין ומהביציות של שתי הקרנפיות האחרונות שעוד בחיים.

כמה מדענים העוסקים בשימור זנים סבורים שלפרויקט הזה אין סיכויי הצלחה בבניית אוכלוסייה ברת קיימא של קרנפים רחבי-שפה צפוניים וכי מוטב להפנות את המימון והמשאבים להצלת זנים אחרים שנמצאים בסכנת הכחדה ושיש עוד סיכוי להציל. הם מתייחסים לקרנפים האסיאתיים ובהם קרנף סומטרה וקרנף ג'אווה שמכל אחד מהמינים נותרו פחות מ-100 פרטים.

ישנם כ-20 אלף קרנפים רחבי-שפה דרומיים באפריקה כשרק לפני כמאה שנה גם מספרם של אלה ירד אל מתחת ל-100 אולם מאמצי שיקום כבירים שנעשו על-ידי המדען הדרום אפריקאי איאן פלאייר במחצית המאה ה-20 שינתה את המציאות. ובכל זאת, קרנפים אלה, כמו גם הקרנפים השחורים, נמצאים במצוקה קשה בשל רדיפתם של סוחרי השנהב הנמכר בשווקים הבלתי חוקיים ברחבי אסיה.

הקרנפים רחבי השפה הצפוניים שוטטו בעבר ברחבי צ'ד, סודן, אוגנדה, קונגו וברפובליקה המרכז-אפריקאית והיו פגיעים במיוחד לציד הבלתי-חוקי בשל הקרבות והעימותים שהתחוללו באזור לאורך העשורים. "היה להם מזל רע לחיות באזור קרבות", אמר ג'ו שאו, מומחה קרנפים מארגון הקרן העולמית לשימור חיות הבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!