דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בתי אבות סיעודיים

בריאות ורווחה / החוק להתקנת מצלמות בבתי אבות סיעודיים יעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה

החוק בו מתגאה ליצמן, לא יפתור ככל הנראה את בעיות העומק מהן סובלים בתי האבות וביניהן מצוקת כוח האדם הנובעת ממחסור בתקנים ושכר נמוך | כמו כן, בהודעת משרד הבריאות לא הופיעה התייחסות לסוגיות הפגיעה בצנעת הפרט העולות מן החוק

מחלקה סיעודית בבית אבות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
מחלקה סיעודית בבית אבות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק לחייב בתי אבות להתקין מצלמות תעלה היום (א') לאישור בוועדת השרים לענייני חקיקה. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, יזם את הצעת החוק בכדי למנוע פגיעה במטופלים מצד מטפלים, זאת כתוצאה מפרסומים שונים של מקרי התעללות בזקנים בכלי התקשורת. 

מדובר על פניו במטרה ראויה, אך בפועל, החוק, אם יעבור, ככל הנראה לא יפתור את בעיות העומק של בתי האבות סיעודיים בהם ישנה מצוקת כוח אדם שנובעת משכר נמוך. בשנה שעברה התקיימו מספר דיונים בנושא בוועדות הכנסת השונות. בבתי האבות ישנו מחסור של כ-200 אחיות ובנוסף היקף היתרי העבודה לעובדים זרים נמוך משמעותית מהיתרי העבודה הניתנים להעסקה בבית.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

בהודעה שפרסם משרד הבריאות לא ניתנה תשובה מספקת לבעיות נוספות שעשויות לעלות, במידה והחוק יעבור. בהודעתו, לא התייחס המשרד לכך שנוכחות מצלמות בבתי האבות עשויה לגרום לפגיעה בצנעת הפרט הבעייתית מבחינת האתיקה הרפואית, לדוגמה, כאשר מטופל לא מעוניין להיות מצולם, כאשר מטופל נמצא במצב סיעודי חמור ואינו מודע למתרחש סביבו, או כאשר בני משפחתו של מטופל מתנגדים להצבת המצלמות. כמו כן, לא התייחס משרד הבריאות בהודעתו לדרכי ההתמודדות, אם בכלל ישנם כאלה, במקרה בו החומר המצולם ידלוף החוצה. חרף זאת, ליצמן המעוניין שהחוק יעבור במושב הזה, דאג להעלותו לוועדת שרים. 

ממשרד הבריאות נמסר כי ההערכה היא כי בתוך כמה חודשים ירושתו כל המוסדות במצלמות מעקב על חשבון המדינה. בנוסף, מוסד שיסרב להתקין מצלמות – ישלל רישיונו ומוסד חדש שיסרב להתקין מצלמות לא יקבל רישיון הפעלה. על פי החוק, במוסדות יותקנו שלטים בולטים לעין המכריזים כי בשטחם פועלות מצלמות; המצלמות יהיו גלויות לעין ויותקנו בכל האזורים בהם נמצאים המאושפזים. הן יתעדו את הנעשה 24 שעות ביממה, כולל בחדרי הקשישים, בשירותים ובמקלחות שלהם. המצלמות ינפיקו תמונות מטושטשות אך ברורות מספיק כדי שיוכלו לשמש במקרה של חקירה משטרתית והעמדה לדין; הצילומים יתבצעו ללא סאונד, מחשש לעבירה על חוק האזנות הסתר, ויועברו למוניטור שאליו תהיה גישה למורשים בלבד – שייקבעו על ידי ההנהלה; המצלמות וכל מחשב או התקן עליו ישמרו הקלטות הצילומים לא יהיו מחוברות לאינטרנט או לקו טלפון, מחשש לזליגת התמונות; צילומים ייבדקו רק כשיתעורר חשד להתעללות או במקרה של קבלת תלונה, והם יושמדו לאחר 90 יום; כל אירוע חריג ידווח לרשויות הסוציאליות או למשטרה וכן למשרד הבריאות.

סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן התייחס לחוק ואמר כי ״מדובר בצעד ערכי וחשוב כדי להגן על הסיעודיים ולמנוע מקרים כמו אלה שראינו והזדעזענו. חברה מתוקנת אינה יכולה לאפשר פגיעה בחסרי ישע כקשישים שזקוקים להגנה ולטיפול מסור מצד הצוותים הרפואיים והסיעודיים. מוסד סיעודי שלא יהיו בו מצלמות בהתאם לחוק לא יקבל רישיון וייסגר. אנחנו נדאג יחד עם משרדי הממשלה השונים לתקצוב דחוף של הנושא. זוהי חובתנו המוסרית להגנה על הסיעודיים מפני פגיעה וכך נבטיח את הביטחון של הסבים והסבתות שלנו״.

קשישים בבית אבות, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90).
קשישים בבית אבות, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90).

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף: ״הבטחנו וקיימנו. המצלמות מהוות נדבך חשוב בהגנה על הקשישים חסרי הישע באותם המקומות. מקץ שנה מאז שפורסמו בתקשורת המראות המזעזעים אנחנו משפרים את אמצעי ההרתעה שלנו בבתי האבות".

מאיגוד בתי האבות נמסר כי הוא "מברך את סגן שר הבריאות ליצמן על קידום חוק המצלמת בבתי האבות. האיגוד סבור שכדי להשיג שקיפות ופיקוח הדוקים יותר חשוב שיוקם במקביל חדר בקרה במשרד הבריאות אליו יוזרמו כל הצילומים מהמצלמות בבתי האבות ברחבי הארץ, כך שהפיקוח של משרד הבריאות יתנהל במקביל לפיקוח שיתבצע בבתים עצמם. מדובר במהלך דרמטי, מורכב טכנולוגית ויקר, וכדי להבטיח שיתבצע ביעילות תפעולית וכלכלית חשוב שמשרד הבריאות ינהל במרוכז את המכרז, כפי שנוהגים במשרדי הממשלה. כך יוזלו העלויות למדינה תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים ואחידים. ההצלחה תלויה גם בפרטים הקטנים של חיי היומיום, ואנו קוראים למשרד הבריאות להוביל את הפרויקט תוף שיתוף פעולה מלא של בתי האבות".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!