דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

סוף עונה / המשבר סביב חוק הגיוס והתקציב עשוי להוביל את ישראל לבחירות מוקדמות

כשכל שותפותיו הקואליציוניות מתבצרות בעמדות הולך וגובר הרושם כי הקדמת הבחירות היא בלתי נמנעת | בליכוד מתנים לפתע את אישור התקציב בתמיכה של כחלון ואנשיו בחוק הלאום - מה שמחזק את הרושם שנתניהו מייצר את המשבר

ישיבת הממשלה השבועית. ינואר 2017 (צילום ארכיון: עמית שעבי)
ישיבת הממשלה השבועית. ינואר 2017 (צילום ארכיון: עמית שעבי)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הסדקים בקואליציה של ראש הממשלה נתניהו ממשיכים להתרחב והמערכת הפוליטית מתחממת לקראת אישור תקציב 2019. כל כך אירוני שדווקא התקציב המוקדם, שהיה אמור לתת לנתניהו וכחלון שקט פוליטי עלול להפוך לזרז לפירוק הממשלה. הרושם שלפיו נתניהו עצמו הוא זה שמעוניין בהקדמת הבחירות הולך ומתחזק, לאחר שבליכוד הודיעו לפתע כי הם דורשים מחברי "כולנו" של כחלון לתמוך בחוק הלאום כתנאי לאישור התקציב – זאת אף שבכולנו הודיעו מראש כי הם מתנגדים לנוסח הקיים.

בשבוע האחרון הלהיט יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, את המערכת הפוליטית כשהחליט לעצור את תהליכי אישור התקציב ל-2019. גפני, שועל פוליטי וותיק, יודע שהמפתחות להמשך הישרדותה של הממשלה נמצאות כרגע בידיו והוא מנסה למצות את העמדה הזו עד תום. בדיוני הוועדה שהתקיימו בשבוע שעבר ועסקו בתקציבי משרד הפנים ומשרד החינוך, הכריז גפני כי הוא לא יביא את התקציב להצבעה אם לא ייפתר משבר חוק הגיוס ולא יעלה תקציבם של מוסדות החינוך החרדים. בנוסף קבל גפני על חוסר ההגינות של הממשלה שלא אישרה בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק שלו להעלאת גיל הפרישה לנשים.

ח״כ משה גפני בוועדת הכספים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
ח״כ משה גפני בוועדת הכספים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

ביום שלישי זימן אליו ראש הממשלה את גפני וליצמן על מנת לנסות ולפתור את המשבר לפני שהוא ממריא לארצות הברית. בינתיים הצדדים מתבצרים בעמדותיהם והסדקים בממשלה מחריפים כתוצאה מכך.

בתגובה לדבריו של גפני הכריזה חברת הכנסת מרב בן ארי (כולנו) כי אם התקציב לא יעבור עד לתאריך שעליו הוסכם, סוף מושב החורף ב-23 במרץ – הולכים לבחירות. סביר להניח שדבריה של בן ארי היו על דעת ראש המפלגה שלה, שר האוצר משה כחלון, שהחליט לעמוד גם הוא על הרגלים האחוריות ולא להיכנע ללחצים של גפני. שר הביטחון אביגדור ליברמן, שידר גם הוא קו תקיף מול דרישות גפני כשאמר הבוקר כי "אם יהיה חוק גיוס – יהיה תקציב, אם לא, נצביע נגד".

על פי ההערכות, נתניהו לא מעוניין להיענות לדרישות של גפני גם בלי הלחץ של ליברמן וכחלון שכן נתניהו מזהה את לפיד כאיום הפוליטי הגדול ביותר עליו וחושש כי התקפלות בפני החרדים תעצים את כוחה של "יש עתיד". אתמול בלילה (שבת), לפני המראתו לביקור מדיני בארה"ב, התייחס נתניהו לאפשרות של פירוק הקואליציה ואמר כי "אין סיבה שזה יקרה, ועם רצון טוב, זה גם לא יקרה. לי יש רצון טוב, אני מקווה שגם לשותפים האחרים שלנו".

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)

הבוקר המשיכו דיוני ועדת הכספים על התקציב כשגפני נשאר נאמן לעמדתו. בתשובה לחברי הכנסת ששאלו האם יש טעם בהמשך הדיונים השיב גפני כי "לגבי ההצבעות בינתיים דחיתי אותן כבר בשבוע שעבר. מה יהיה? אני אשתדל להגיד לחברי הוועדה כשאני אדע. נעשים פה מעשים לא הגונים מבחינת הקואליציה ונחכה לראות. אם זה לא יסתדר, נלך לבחירות".

בהמשך דבריו אמר גפני: "אני לא רוצה ללכת לבחירות למרות שלעומת מפלגות אחרות, אנחנו דווקא עולים בסקרים. אני יודע מה היה קורה לו היינו בקואליציה עם השמאל, בכלל לא היו מדברים על חוק הגיוס. השמאל פשוט יותר הגיוני. אבל אנחנו הולכים עם הימין וזה המצב. מעניין שכולם באים בטענות אלינו כי לא רוצים שנעשה את פסקת ההתגברות על בג"צ וליברמן כן רוצה את זה, אבל לא רוצה את חוק היסוד".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!