דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

גרמניה / יש קואליציה בגרמניה: מפלגת השמאל תקבל את תיק האוצר

לאחר חמישה חודשים של משא ומתן הבטיחה קנצלרית גרמניה את כהונתה הרביעית, אך שילמה על כך מחיר כבד ונאלצה להכנע למרבית הדרישות של מפלגת ה-SPD, שזכתה בתיק האוצר | דבר זה עשוי להשפיע באופן דרמטי על מדיניותה הכלכלית הימנית של המדינה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: World Economic Forum / פליקר).
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: World Economic Forum / פליקר).
יונתן קירשנבאום

לאחרי חמישה חודשים של משא ומתן הסכימה מפלגת ה-SPD הגרמנית להיכנס לקואליציה עם מפלגתה של מרקל. בכך הבטיחה ה-SPD את כהונתה הרביעית של מרקל כקנצלרית גרמניה, אך תמורת מחיר כבד – מרקל נאלצה להיכנע לרבות מדרישותיה של מפלגת השמאל. ההסכם הקואליציוני אותו הציעה מרקל בסופו של דבר עלה להצבעה אתמול בקרב צירי המפלגה, שקיבלו אותו ברוב של 66%.

מפלגת ה-SPD זכתה במספר המושבים הנמוך ביותר בבחירות האחרונות מאז סיום מלחמת העולם השנייה. גם מפלגת הימין של מרקל זכתה במספר מושבים נמוך מכדי להקים ממשלה בכוחות עצמה, ונזקקה לשותפה לקואליציה. לאחר שהשיחות עם המפלגה הירוקה והליברלית נכשלו, נכנסה מרקל לסבב שיחות עם מנהיגי ה-SPD, שטענו בתחילה כי ימנעו מישיבה בקואליציה עם מרקל.

עם זאת, התנאים אותם הציעה מרקל למפלגת ה-SPD היו משמעותיים ביותר. גולת הכותרת של ההסכם הקואליציוני בין שתי המפלגות היא תיק האוצר, שילך למפלגת השמאל. כך, כעת בידיה של ה-SPD לקבוע את המדיניות הכלכלית של גרמניה, המעצמה האירופית בעלת המדיניות הכלכלית הימנית ביותר באירופה. בנוסף הסכימו המפלגות על הרחבה תקציבית משמעותית, דבר הפורץ את מדיניותה הכלכלית של גרמניה תחת שליטתו של שר האוצר הקודם, וולפגנג שויבלה, שדגל בצמצום תקציבי ניצי במיוחד בגרמניה ובאירופה בכלל.

ההחלטה על קבלת תנאי ההסכם הקואליציוני מגיעה אחרי מאבק פנימי ממושך במפלגת ה-SPD. בעוד הנהגת המפלגה שאפה לקבל את תנאי ההסכם ולהיכנס לקואליציה, התנגד פלג משמעותי מהמפלגה לשיתוף פעולה עם מפלגת הימין של מרקל. בחודש האחרון התקיים מאבק פוליטי בקרב המפלגה לקראת הצבעת הועידה על ההסכם המוצע, במסגרתו התפטר מרטין שולץ מתפקידו כיו"ר המפלגה. זאת לאחר ששולץ תמך בכניסה לקואליציה על אף הצהרתו לאחר הבחירות כי מפלגתו תלך לאופוזיציה. היום הוכרז כי 66% מחברי המפלגה הצביעו בעד כניסה לקואליציה.

מרקל אמרה כי היא "מצפה לשיתוף פעולה לצורך קידום טובת המדינה כולה". אולף שולץ, היו"ר הזמני של מפלגת ה-SPD הצהיר: "כעת יש לנו ודאות. ה-SPD תיכנס לממשלה הבאה". כניסתה של ה-SPD לממשלה מונעת את הצורך בקיום בחירות חדשות, חשש שהיה קיים בגרמניה. מפלגתה של מרקל מיצתה את השיחות אותן קיימה עם יתר המפלגות, ובמידה וחברי ה-SPD היו מכריעים שלא להיכנס לקואליציה, לא הייתה ברירה אלא לקיים בחירות מחודשות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!