דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החקלאות

מי בעד תוצרת הארץ? / החקלאים: "לעצור את הייבוא הפרוע של ירקות לקראת הפסח"

כמידי שנה לקראת פסח, הודיע משרד החקלאות על הורדת מכסים לייבוא ירקות, לטענתם כדי להוזיל את המחיר | לטענת החקלאים, פתיחת המכסים לא תביא לירידה במחיר ורק תפגע בהם ובמפעלי הירקות הקפואים

שוק מחנה יהודה  (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
שוק מחנה יהודה (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

החקלאים יוצאים למאבק בהחלטת הממשלה לפתוח מכסות יבוא של ירקות ופירות ללא מכס. ח"כ איתן ברושי פנה ליו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ יחימוביץ בדרישה לדיון דחוף בנושא. במקביל הוציאו ראשי הארגונים החקלאיים מכתב חריף לשר החקלאות בו הם דורשים ״לעצור באופן מידי את היבוא הפרוע – הן של הירקות הקפואים והן של הטריים״.

מחאתם של החקלאים מגיעה כשבוע לאחר שמשרד החקלאות פרסם מכסה לייבוא של ירקות טריים ביניהם מלפפון, עגבנייה, חסה, פלפל כרוב ופטרוזיליה. המכסה שתפתח ב-15 במרץ ותיסגר ב-3 באפריל נועדה לתת מענה לביקוש המוגבר לקראת חג הפסח. בנוסף מתכננים במשרד החקלאות פתיחה של מכסות לייבוא ירקות קפואים.

החקלאים טוענים כי הייבוא של תוצרת חקלאית המיוצרת בישראל בתקופה שאין מחסור והמחירים נמצאים ברמות נמוכות לא תביא לירידה במחיר לצרכנים אבל תפגע מאוד בחקלאים ובמפעלי הירקות הקפואים.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, פנה הבוקר לשר החקלאות בקריאה "לעצור באופן מידי את הייבוא הן של ירקות הקפואים והן של הטריים. בארץ קיימים עודפים של ירקות ולא יכול להיות מצב בו החקלאים שלנו אשר מתפרנסים מגידול ירקות, בעיקר בתקופת החגים, יאלצו לזרוק את הירקות שגידלו בזיעת אפם לטובת ירקות מחו"ל וזה בשביל שמישהו יגרוף רווחים על חשבון החקלאים שלנו. זאת לצד פגיעה אנושה במפעלים הנמצאים בפריפריה ומוכרים את עיקר תוצרתם דווקא בתקופת החגים. אנו לא מקבלים את זה בשום תנאי".

ברק אומגה, מגדל פלפלים ממושב פארן ואחד מהפעילים המרכזיים במאבק החקלאים, פנה לשר החקלאות אורי אריאל בקריאה "במקום לעזור, אתה נותן יד להרס החקלאים במדינת ישראל, פוגע בבריאות התושבים ומאפשר לכמה טייקונים להתעשר עוד יותר. המחירים לא יירדו!" עוד טען אומגה כי "לאחרונה משרד האוצר החליט לבטל את הורדת המכסים על הדגים מכיוון שהוכח שהורדת המכס בעצם לא הועילה ולא הורידה בפועל את המחיר לצרכן. אנו דורשים ממשרד החקלאות, לפני שהוא פותח את הייבוא בצורה חפוזה ופופוליסטית, שיוציא דוח שיראה כמה משקל היה לייבוא על המחיר הסופי לצרכן? האם משרד החקלאות עשה סקר, או בדק מה מצב החקלאות ומהם המלאים הקיימים במשק?"

נפגע נוסף מפתיחת המכסים הוא אושיק אפרים, מנכ"ל פרי גליל שנאבק במדיניות היבוא של הממשלה כבר זמן רב. אתמול איים אפרים כי אם אכן יפתחו מכסות הייבוא  על ירקות קפואים יעמוד מפעל פרי גליל בסכנת סגירה כשאמר "אם המכסים יופחתו או יוסרו גם השנה – לא נחכה. עם החתימה על היתר היבוא הראשון, נסגור את המפעל. ששר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן ידאגו לעובדים". עוד אמר אפרים כי "אם נבין שזו הכוונה, כבר ביום שלישי, יחד עם חקלאי הגליל, נחסום את כביש 90 ונצא להפגין בצומת חצור. מי שמחפש קולות לקראת הבחירות בגלל שהמפלגה שלו במצב לא טוב, שיחפש אותם במקום אחר. זו הצגה אחת גדולה שלא תורגש בקרב הציבור".

בניגוד להורדות מכסים קודמות שהוכרזו בחגיגיות על ידי שר האוצר ושר החקלאות, הפעם ההכרזה על פתיחת מכסות ייבוא ללא מכס בוצעה בשקט וללא הודעות לתקשורת. במשרד האוצר טוענים כי מדובר בהחלטה של משרד החקלאות.

ממשרד החקלאות נמסר כי: "משרד החקלאות לא מכיר שום השמדת תוצרת של חקלאים. בנוסף, מתחילת השנה לא נכנסה ולו עגבנייה אחת לישראל מאירופה. זאת ועוד, מחיר העגבנייה בשוק הסיטוני עומד היום על 2.7 שקלים. מחיר זה אינו כדאי ליבוא עגבניות מחו"ל, ולכן שום יבואן לא יביא לישראל עגבניות בשביל להפסיד. גם לעניין הבריאות, אין אחיזה במציאות, משרד הבריאות מפקח על בריאות התוצרת שנכנסת לישראל, ואף פסל והעביר להשמדה משלוחים שלא עמדו בדרישות הבריאות".

עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)

 מדי שנה, לקראת החגים, המשרד מודיע ליבואנים שניתן לייבא מוצרי חקלאות בפטור ממכס, אך כאמור, בהעדר מחסור, היבואנים לא מייבאים דבר. לא נולד היבואן שיבחר להפסיד כסף מרצון. מעבר לכך, סוגיית היבוא רחבה בהרבה, יבוא זניח של ירקות לישראל מהרשות הפלשתינאית בהיקף שנתי של 8 מיליון ₪ בלבד, מאפשר לחקלאי ישראל לייצא פירות בהיקף של פי 25(!!) מדי שנה, בהיקף של 200 מיליון ₪. אם הייבוא ייסגר, אזי לא יהיה ייצוא ותהיה השמדה של תוצרת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!