דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלה עולמית / הודעת טראמפ על הטלת מכסים מעוררת דאגה בקרב תעשיית הרכב הגרמנית

מדובר ביוזמה להטיל מיסים על ייבוא פלדה ומוצרי אלומיניום | אנליסטים מעריכים כי במידה והאיום ימומש הדבר יוביל לירידה של כ-10% ברווחי יצרניות הרכב בגרמניה | האיחוד האירופי: נטיל בחזרה מיסים על מוצרים אמריקאים

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

הודעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כי הוא מתכוון להטיל מכסים גבוהים על ייבוא פלדה ומוצרי אלומיניום לארה"ב עוררה זעם לא רק באיחוד האירופי ובמדינות העולם, שאיימו להגיב במיסים משלהם על מוצרים אמריקאיים, אלא גרמה גם לדאגה עצומה בתעשיית הרכב הגרמנית – הנחשבת לגדולה ולחזקה בעולם. על פי אנליסטים וראשי תעשיית הרכב בגרמניה, אם טראמפ אכן יממש את איומו ויטיל מס בסך 25 אחוזים על ייבוא פלדה ומס בסך 10 אחוזים על ייבוא מוצרי אלומיניום, הדבר יוביל לירידה של לפחות 10 אחוזים ברווחי יצרניות הרכב מגרמניה.

פרדיננד דודנהופר, יו"ר המרכז לחקר התחבורה וכלי רכב בגרמניה, אמר כי הצעד של טראמפ עלול להוביל דווקא לפגיעה בתעשיית הרכב האמריקאית ולחיזוק הקשים של תעשיית הרכב האירופית, בעיקר הגרמנית, דווקא עם סין. "מחסומי הסחר שמציב טראמפ יגרמו להתדרדרות משמעותית בברית המסחר בין האיחוד האירופי לארה"ב. הרצון של טראמפ להעניש דווקא את שותפי הסחר העיקריים של וושינגטון באירופה, תוביל בסופו של דבר להיפרדות בטונים צורמים, שיזיקו יותר ליצרני המכוניות בארה"ב" אמר דודנהופר לרשת התקשורת הגרמנית 'דויטשה ולה'.

הציוץ של טראמפ על כוונתו להטיל מס על ייבוא פלדה ומוצרי אלומיניום לארה"ב עורר זעם בקרב ראשי האיחוד האירופי שמיהרו לאיים בתגובה בהטלת מיסים על ייבוא מוצרים אמריקאיים ליבשת. "אם האמריקאים יטילו מס על ייבוא מוצרי פלדה ואלומיניום, אנו צריכים לטפל במוצרים האמריקאים באותה צורה. זו לא יכולה להיות פעולה חד צדדית על ידי האמריקאים, אנו חייבים להראות שגם אנו יכולים לנקוט באותה פעולה. אנו נטיל מיסים על ייבוא של הארלי דייוידסון, על בורבון ועל ג'ינסים של ליווייס" אמר נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר. אלא שהדברים דווקא גרמו לטראמפ להחריף את האיומים כלפי האיחוד האירופי – "אם האיחוד האירופי רוצה להגדיל עוד יותר את התעריפים המסיביים שלהם על חברות אמריקאיות המבצעות עסקים שם, אנו פשוט נטיל מס על המכוניות שלהם אשר זורמות באופן חופשי אל תוך ארה"ב", צייץ טראמפ בתגובה. הוא הוסיף כי "מדיניות האיחוד האירופי הפכה את מכירת המכוניות האמריקאיות באירופה לבלתי אפשרית, דבר אשר מדגיש את חוסר איזון הסחר הגדול" כדבריו.

איגוד תעשיית הרכב הגרמני פירסם הצהרה בה הביע "דאגה וחששות עמוקים" מהצהרת טראמפ. נשיא האיגוד, ברנהרד מאטס, סיפר כי "בשנת 2017 ייצאו יצרניות הרכב הגרמניות חצי מיליון כלי רכב לארה"ב, אך במקביל גם הגדילו את התפוקה במפעלים בארה"ב לכדי ייצור 800 אלף כלי רכב בשנה. אנו גם מעסיקים 36,500 עובדים במפעלים שלנו בארה"ב. הטלת חובות עונשין אינה יכולה להיות הפתרון. חובה להימנע ממלחמת סחר, כי היא מותירה רק מפסידים בכל הצדדים" אמר מאטס. בשנה שעברה נמכרו בארה"ב 17.2 מיליון כלי רכב חדשים, כאשר שליש מהם היו מיובאים ממדינות אחרות.

לטענת דודנהופר, יו"ר המרכז לחקר התחבורה וכלי רכב בגרמניה, הצעד של טראמפ יהווה למעשה "גול עצמי" מאחר ובשנים האחרונות הגבירה תעשיית הרכב האמריקאית את הייצור במפעלים מחוץ לארה"ב, בעיקר במקסיקו וקנדה, וחלק מיצרניות הרכב האמריקאיות מייבאות את כלי הרכב מהמפעלים שלהן בחו"ל. "פיאט קרייזלר מייבאת יותר מ-45 אחוזים מכלי הרכב שלה שנמכרו בשנת 2017, בעוד ג'נרל מוטורס מייבאת 25 אחוזים מהרכבים שלהם שנמכרו בשנה שעברה. הצרכנים האמריקאים יכעסו אם מחיר המכוניות שלהם יעלה ב-10 עד 20 אחוזים" אמר דודנהופר.

החשש בקרב תעשיית הרכב הגרמנית, הגדולה בעולם לפני סין וארה"ב, הוא כי הטלת המיסים של טראמפ תפגע בעיקר ביצרניות הרכבים היוקרתיים המייצאות מדי שנה מאות אלפי מכוניות לשוק האמריקאי. לטענת דודנהופר, מי שייפגעו בצורה הקשה ביותר הן חברות כמו אאודי, פורשה, ב.מ.וו ומרצדס. "במקרה של ב.מ.וו ומרצדס, הרווחים של שתי החברות האלו בארה"ב עלולים לצנוח עד 50 אחוזים" אמר דודנהופר.

גם ארנדט אלינהגהורסט, ראש אגף מחקר הרכב העולמי בחברת הייעוץ הכלכלי 'Evercore', אמר כי הטלת המיסים על ייבוא מוצרי פלדה ואלומיניום תגרום לפגיעה קשה במיוחד בתעשיית הרכב הגרמנית. "זה יהיה מצב קשה במיוחד אם נעמוד בפני מיסים נוספים על משלוח מכוניות לארה"ב. הגרמנים יהיו חשופים לכך בעיקר. חברת ב.מ.וו לדוגמא, מוכרת מדי שנה 350 אלף כלי רכב חדשים בארה"ב, כאשר לפחות 70 אחוזים מהם מגיעים מאירופה. מדובר במחזור של 8 עד 9 מיליארד דולר. אם תוסיף לכך תוספת של 5 עד 10 אחוזים, זה יגרור תוספת של 400 עד 800 מיליון דולר. חלק מזה ייספג על ידי החברה, אבל חלק מזה יצטרך ליפול על הלקוח בארה"ב" אמר אלינגהורסט לרשת CNBC. עם זאת, גם הוא הודה כי כיום מוטלים מיסים בגובה שונה על ייבוא מכוניות מאירופה לארה"ב ובדרך ההפוכה. "מכוניות שנשלחות מארה"ב לאירופה עומדות בפני מס בגובה 10 אחוזים, בעוד מכוניות שנשלחו מאירופה לארה"ב עמדו בפני מס בגובה 2.5 אחוזים בלבד. אני חושב שמה שהממשל מתכוון אליו, הוא לאזן את ההבדל הזה בתעריפים, ובכך להפוך את השטח הזה לשיוויוני יותר עבור יצרני הרכב בארה"ב ובאירופה" הוסיף אלינגהורסט.

בשנת 2016 עמד הייצוא של מכוניות מאירופה לארה"ב על אחוז גבוה במיוחד. מתוך 6 מיליון מכוניות חדשות שייצאה אירופה, מעל למיליון מכוניות נמכרו לשוק האמריקאי בלבד. בדרך ההפוכה, עמד מחזור הרכבים החדשים שייצאה ארה"ב בשנת 2016 על 53.6 מיליארד דולר, כאשר מתוכם עמד שווי המכוניות שנמכרו לשוק האירופאי על 11.8 מיליארד דולר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!