דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / אל תקפחו את הילדים עם קשיי התפתחות

היחידות להתפתחות הילד, שכפופות למשרד הבריאות, סובלות מחוסר תקציבי של עשרות מיליוני שקלים | עשר תחנות כבר נסגרו, אחרות פועלות באופן חלקי | המצב, לא במפתיע אולי, קשה יותר בפריפריה | את הבעיה הזו חייבים לפתור, ומהר

מורה נעזרת בלוח חכם במהלך שיעור בירושלים. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: קובי גדעון / פלאש90).
מורה נעזרת בלוח חכם במהלך שיעור בירושלים. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: קובי גדעון / פלאש90).
אבי ביצור
אבי ביצור
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

במהלך דיון בוועדת הכספים, גילה ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) את הפער העצום בתקציבי היחידות להתפתחות הילד, שכפופות למשרד הבריאות. היחידות מטפלות, בפריסה ארצית, בילדים עם קשיים וליקויי התפתחות והשירות ניתן לנוער לאחר הפניית רופא משפחה או מומחה שבוחנים את בעיות התפתחות והתפקוד.

לפי הערכות, ליחידות חסר סכום של כ-70 מיליון שקלים לתפקוד מקצועי ראוי בשנים 2019-2018. כתוצאה מהגרעון המתמשך, גם משנים קודמות, נסגרו כבר עשר תחנות, ואחרות מתפקדות באופן חלקי בלבד.

סמוטריץ' הבהיר כי "המדינה החליטה להעניק את השירות מכוח החוק, והתחנות נשענות בחלקן הגדול על תרומות והשתתפות הרשויות". יש שתי בעיות מרכזיות בפעולה הנוכחית של היחידות הללו: הראשונה נוגעת לתעריף הטיפול, שעומד על 214 שקלים ולא עודכן כשבע שנים. אבל אפילו סכום זה לא משולם על ידי קופות החולים. עבור ילדים בת"א או בירושלים, ישלמו קופות החולים עד 140 שקלים, ועבור טיפול לילד ביישוב ערבי ישלמו הקופות 60 שקל בלבד. המרכזים בישובים הערביים נחשבים לחלשים והקופות יכולות לקבוע תשלום כרצונן.

סמוטריץ' העלה בעיה שנייה: אלפי ילדים שממתינים בתור לטיפול המיוחל שמתאחר, והצורך לעדכן תקציב לטיפול ולייצר רגולציה שתוודא כי הקופות משלמות את מלוא תעריף הטיפול.

מסתבר, לדברי ראש עיריית ראש העין שלום בן משה , שבעיות התשלום מעיקות על המרכז בראש העין וחלק מאנשיו התפטרו לנוכח מצבו הכספי הקשה. גם במעלה אדומים מתלוננים על תורים של שנה מראש לטיפול ראשון, בנוסף לבעיות תקציביות קשות. שיר גור, מהפורום הארצי של היחידות להתפתחות הילד בגיל הרך, טוענת ש-20 אלף ילדים ממתינים כיום לתורים. גור מעריכה שהתור יגדל, כיוון שחלק מהיחידות נסגרות או עוברות צמצום, מה שוודאי לא תורם לצמצום התורים. כל המומחים להתפתחות הילד מסכימים שעיכוב בטיפול גורם להחמרת מצב הילדים, וטיפול מאוחר לא משיג את היעילות והמטרות שהיו מושגות עם מתן טיפול במועדו.

בקרן רש"י, שמפעילה שבעה מרכזים להתפתחות ילדים, מודעים לחשיבות הנושא בשל חשיבות התמיכה בילדים עם בעיות התפתחות בשנותיהם הראשונות. באתר האינטרנט שלהם, מציינים אנשי הקרן כי "הצורך בתוכניות כאלה בולט במיוחד בפריפריה, בה לעיתים קרובות קיים חוסר במענים  מקיפים בעוד גורמי הסיכון נפוצים ביותר".

הפריפריה הייתה מאז ומתמיד זירה מוזנחת מבחינה תקציבית לטיפולים בילדים עם בעיות התפתחות. לא משנה אם מדובר בישובים ערביים בישראל או ישובים יהודיים מעבר לקו הירוק.

כיוון שמדובר בתקציב מיידי של 70 מיליון שקלים שאמור להגיע לתחנות הטיפול, כיוון שהכסף כבר תוקצב בין משרדי האוצר לבריאות, צריך לפעול להעברתו באופן מיידי. הרגולטור, משרד הבריאות, חייב לבחון את תקציב הפריפריה, לדאוג שהקיפוח התקציבי יפסק. ילד שלא מתפתח כראוי מהווה נטל נפשי וכלכלי על משפחתו וגם על המדינה שתצטרך בעתיד לתקצב משמעותית יותר את הטיפול בו כמבוגר. הדבר בולט יותר בפריפריה שם לא קיימים אמצעי טיפול פרטיים רבים והיכולת הכספית קטנה מהמרכז. מדובר כאן בקיפוח פריפריאלי מיותר ואכזרי.


ד"ר אבי ביצור הוא מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים-מל"א, ומעורב אישית בנושא התפתחות נוער

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!