דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוון

אירופה / האם שר האוצר החדש של גרמניה ישחרר את יוון מהצנע שנכפה עליה?

בעקבות ההסכם הקואליציוני שנחתם בין מפלגת הימין בראשות מרקל ובין המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, זכתה האחרונה בתיק האוצר | כעת מקווים ביוון שהשינוי יגאל אותם מהמדיניות הכלכלית הנוקשה שנכפית עליהם ע"י גרמניה בניצוחו של השר לשעבר וולפגנג שויבלה

יווני זקן מביט לנוף כשברקע דגל יוון. צילום: רז רותם
יווני זקן מביט לנוף כשברקע דגל יוון. צילום: רז רותם
יונתן קירשנבאום

ההתפתחויות הפוליטיות בגרמניה עשוית להשפיע רבות על עתידה של אירופה בכלל, וספציפית על עתידה של יוון – המדינה שסבלה בשנים האחרונות ממשטר הצנע אותה הובילה הממשלה הימנית בגרמניה. במסגרת ההסכם הקואליציוני בין מפלגת הימין בראשות מרקל למפלגה הסוציאל-דמוקרטית במדינה ה-SPD, יעבור תיק האוצר מידיהם של הניצים הפיסקליים של מרקל למפלגה הסוציאל-דמוקרטית. ביוון מקווים כי שינוי זה יוביל להקלות במדיניות הצנע שנכפית עליהם מזה שנים על ידי שר האוצר הגרמני לשעבר, וולפגנג שויבלה. האם ישתמשו הסוציאל-דמוקרטים הגרמנים בכוחם כדי להקל על יוון?

נראה כי במערכת הפוליטית היוונית כבר מאותתים על הציפיות הגבוהות משר האוצר הסוציאל-דמוקרט, אולף שולץ. "התקשרתי לברך את שולץ ולאחל לו הצלחה בתפקיד החדש" צייץ אלקסיס ציפראס, ראש ממשלת יוון. "אנחנו מקווים שהכניסה לקואליציה תהווה נקודת מפתח בשינוי המדיניות הגרמנית באירופה בכיוון של צמיחה ולא צנע".

שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה (צילום: סוכנות AP).
שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה (צילום: סוכנות AP).

שויבלה וכיבוש כלכלי ביוון

שר האוצר הגרמני הוא אחת הדמויות בעלות ההשפעה הרבה ביותר באירופה. וולפגנג שויבלה, שכיהן מאז 2009 ועד סוף השנה שעברה, הוא מעין סמל לצנע האירופי מאז המשבר הכלכלי. בזמן כהונתו נודע בעמדותיו הניציות ביחס לצורך ביישום צעדי צנע חריפים במדינות המשבר באירופה בפרט, ובאירופה בכלל.

אך לשויבלה הייתה מערכת יחסים מיוחדת עם יוון. על פי מספר עדויות, ביניהן זו של יאניס וארופאקיס, שר האוצר היווני בזמנו, היה זה שויבלה שדחף את מרקל לדרוש צעדי צנע חריפים כל כך בתמורה לסיוע האיחוד האירופי במשבר החוב של המדינה. שויבלה ידוע כניצי בהרבה ממרקל בכל הנוגע למשבר ביוון, והוביל את התנגדותה של גרמניה לכל הקלה בתנאי החזר החוב של יוון – דבר שמונע עד היום את יציאתה של יוון ממיתון, וגובה תשלומי מחיר אנושיים כבדים.

על פי עדויות פנימיות שויבלה אף ניסה לכפות על יוון יציאה מהאיחוד האירופי בשנת 2011, בצעד "מחנך" למדינות אירופה האחרות. כאשר תכנית זו נכשלה דחף שויבלה להתעקשות גרמנית על החזר חוב מלא, ללא הסדר חוב, וליישום של צעדי צנע שהחריפו את המשבר הכלכלי במדינה. הוא הואשם בעבר ביצירת "כיבוש כלכלי" גרמני ביוון, כאשר למעשה החלטותיה של ממשלת יוון מתקבלות מתוך משרד האוצר הגרמני.

כעת מקווים ביוון כי שר האוצר מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית יאפשר שינוי ביחסי יוון-גרמניה. אולף שולץ, חבר הפרלמנט מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אשר עתיד לכהן כשר האוצר אמנם מגיע מהפלג השמרני של המפלגה, אך היוונים תולים בו תקוות רבות לשינוי המדיניות.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפרס נואם בפרלמנט 15 בינואר 2018 (AP Photo/Petros Giannakouris)
ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפרס נואם בפרלמנט 15 בינואר 2018 (AP Photo/Petros Giannakouris)

שולץ כיהן כשר העבודה בעבר, ותמך ברפורמות העבודה בגרמניה, הידועות בתור "אג'נדה 2010", אשר הקלו על פיטורי עובדים והרעה את תנאי העסקתם. עם זאת, רבים צופים כי תחת לחצים מצד מפלגתו, יוביל שולץ מדיניות מרחיבה יותר מקודמו. יורג קרמר, כלכלן ראשי בבנק הגרמני "קומרצבנק" אמר כי הוא צופה "שינוי קריטי מהמדיניות של וולפגנג שויבלה".

בראיון עם העיתון הגרמני "דר שפיגל" בחודש שעבר, התעקש שולץ כי גרמניה תפסיק להתערב במדיניות הפנים של מדינות אירופיות אחרות. "גרמניה לא צריכה להחליט איך לנהל מדינות אירופיות אחרות" הוא אמר, בהצהרה שנתפסה כביקורת חדה על מדיניותו של שויבלה. כשר אוצר, שולץ יהיה מסוגל ללחוץ לביטול עמדתה של גרמניה לפיה היא לא תקבל הקלה בהחזר החובות של יוון, בדומה לעמדתה של קרן המטבע הבינלאומית. כך, עשוי שולץ לאפשר ליוון דרך מילוט מנטל החוב הכבד.

התנגדות במפלגה של מרקל – "נוודא שהעבודה של שויבלה תמשיך"

דמות נוספת שעשויה לעניין את העם היווני היא אנדראה נאהלס, שצפויה לזכות בתפקיד יו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. נאהלס מגיעה מהפלג השמאלי של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ובמידה ותיבחר תהיה האישה הראשונה שמחזיקה בתפקיד מאז הקמת המפלגה ההיסטורית.

גם נאהלס כהנה כשרת העבודה בגרמניה, אך לעומת שולץ היא ידועה במדיניות המרחיבה אליה דחפה. נאהלס היא מתנגדת ותיקה לרפורמת "אג'נדה 2010", וכשרה הובילה את החקיקה שנגעה לשכר המינימום בגרמניה. בשנת 2015 חוקק הפרלמנט הגרמני חוק הקובע לראשונה שכר מינימלי במדינה, צעד שהעלה את השכר הממוצע לעובדים העניים הרבים במדינה. נאהלס גם הובילה העלאות בפנסיות הציבוריות בניגוד לרצונו של וולפגנג שויבלה, שר האוצר.

הולך רגל עובר ליד תור לחלוקת מזון באתונה. ברקע, בניין הבנק הלאומי של יוון (צילום: (AP Photo/Thanassis Stavrakis).
הולך רגל עובר ליד תור לחלוקת מזון באתונה. ברקע, בניין הבנק הלאומי של יוון (צילום: (AP Photo/Thanassis Stavrakis).

נאהלס הייתה אחד הקולות המובהקים בעד כניסתה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, והחזיקה בתפקיד מפתח בניהול המשא ומתן על ההסכם הקואליציוני. רבים בימין הגרמני מאשימים את מרקל בכניעה לדרישותיהם של הנציגים השמאליים יותר במפלגה הסוציאל-דמוקרטית. "הרבה חברי מפלגה מבולבלים – האם הסוציאל-דמוקרטים ניצחו בבחירות או אנחנו?" אמר אולב גוטינג, חבר מפלגה של מרקל. ההסכם הקואליציוני מכיל הרחבה תקציבית משמעותית, לדרישתם של הסוציאל-דמוקרטים, ובימין חוששים מפני כוח גובר של הפלג השמאלי במפלגה הס"ד, שקוראת לביטול ההתעקשות של שר האוצר לשעבר שויבלה על "אפס גרעון".

עם זאת, בימין הגרמני מכינים את הכלים לקרב נגד דרישות להרחבה תקציבית והקלה במדיניות הצנע בגרמניה ובאירופה. "אנחנו נוודא שהעבודה הטובה של שויבלה תמשיך" אמר פטר אלטמאייר, מי שמכהן כשר האוצר הזמני מטעם מפלגתה של מרקל מאז סיום תפקידו של שויבלה. אלטמאייר התייחס למיקומה של גרמניה כמובילת הצנע במדינות אירופה, ובאופן ספציפי לניהול המשבר ביוון.

כריסטיאן פון שטטן, חבר מפלגתה של מרקל אמר השבוע כי "ההסכם הקואליציוני הוא לא התנ"ך", ורמז בכך כי הפלג הימני של המפלגה ינסה למנוע את יישומם של הסעיפים המרחיבים בהסכם. "אנחנו נדאג שההסכמות, שאמנם נוסחו בכוונה טובה, אך ללא מחשבה רבה – יעצרו ויתוקנו" הוא אמר. כך, נראה שלמרות ההישג המשמעותי למפלגה הסוציאל-דמוקרטית, צפויה התנגדות קשה לשינוי מדיניות החוץ של גרמניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!