דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפרטת משק החשמל

פרשנות / ההפרטה בחשמל: לא תחרות אלא מיקור חוץ, ומי יפקח ביום שאחרי?

בהצדקת הרפורמה בחשמל מרבים להסביר כי התחרות תוריד במחיר, אלא שבפועל נראה שמדובר בהעברת חלקים מייצור החשמל לקבלנים פרטיים בעלות דומה | והאם לרשות החשמל תהיה יכולת לפקח על משק החשמל המורכב?

קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

את ההפרטה של חלקים ממקטע הייצור בחשמל והעברתם ליזמים פרטיים מסבירים מובילי הרפורמה במונחים של תחרות וייעול, אלא שהמציאות במשק החשמל נראית אחרת. מדויק יותר מלתאר את הרפורמה כפתיחת ייצור החשמל לתחרות, יהיה להתייחס אליה כמיקור חוץ של חלק מייצור החשמל. למרות שהחשמל הוא מוצר, אופי השימוש בו (מיידי, בלתי ניתן לאגירה ובהספק קבוע) הופך אותו לדומה יותר לשירות, ואת הפרטתו נכון יותר יהיה להשוות למיקור חוץ של שירותי רווחה לעמותות, ולא להעברת חברה ממשלתית לידיים פרטיות.

אלא שבשונה מעמותות הרווחה ה"רזות", כאן מדובר במיקור חוץ בתנאים טובים במיוחד ועם ביטחון רב לעתיד, וזאת על רקע ההשקעות הגדולות שנדרשות מיזמים פרטיים בתחום. התחרות תישאר רק בשוליים. האתגר המורכב של רשות החשמל יהיה לפקח גם על המונופול שנותר וגם להסדיר תחרות מורכבת למדי. הרשות, לא בקשה עד כה תקנים חדשים אבל צפויה לתוספת משימות גדולה. ואם כל זה יוביל לעליית תעריפים לציבור יכול להיות שעוד נתגעגע למונופול של חברת החשמל.

בשונה מכל מוצר אחר, חשמל נצרך באותו הרגע שבו הוא מיוצר. בשונה מסוללות הטלפונים שלנו והמחשבים הניידים, לא מקובל לאגור חשמל בכמויות גדולות ואין עדיין דרך מדעית יעילה לבצע זאת, למרות השקעות גדולות בפיתוחים בתחום זה, שאולי יאפשרו זאת בעתיד. בינתיים הסדרה תחרותית היא מורכבת ומחייבת מעורבות גבוהה של יחידת ניהול המערכת – שיושבת כיום בחברת חשמל, והרפורמה אמורה להעביר אותה לחברה ממשלתית חדשה.

התחרות תהיה בחלק שולי מהייצור 

כל תחנות חברת החשמל, וכמעט כל התחנות בבעלות פרטית מבוססות כיום על הסדרות של הבטחת רכישה. הכנסת יצרנים פרטיים למשק החשמל, היא הפרטה אבל לא הפרטה תחרותית אלא מעבר ממנופול ציבורי למונופולים פרטיים. הפרטה מונופוליסטית. בשבוע שעבר נערכה הוועידה הלאומית לאנרגיה של המכון לאנרגיה וסביבה. בפאנל על משק החשמל, דיבר יו"ר רשות החשמל, אסף אילת, על היצרנים הפרטיים: "יש מיסקונספציה ובלבול מצד היזמים הפרטיים. הם לא הוכיחו את היכולת שלהם להתחרות", וחשף את שאיפתו "במשק אמיתי כולם מתחרים בכולם וזה לא קיים היום". כל זה לא קרה במקרה, זה קרה במדוייק על פי מה שהכתיבה רשות החשמל בשנים עברו. "היצרנים הפרטיים מוכרים במחיר מפוקח שצמוד למחיר שבו מוכרת חברת חשמל", הסביר אילת.

מנגנונים לסחר בחשמל לא קיימים בישראל, אבל גם אם יוקמו, יהיה קשה לשלב בהם תחנות כוח. ההסדרה התחרותית הראשונה שפרסמה רשות החשמל מיועדת לתחנות זעירות שבבעלות מפעלים, אשר יוכלו למכור עודפי ייצור לרשת. ייצור זעיר כזה מוסיף יעילות מקומית, כאשר הוא פשוט להכלה ברשת, בשונה מהקמת תחנות גדולות. כלל הייצור הזה במשק מסתכם בכמה מאות מגהואטים, ואילו העודפים שלהם יהיו כנראה עשרות מגהואטים. התחנות הפרטיות הגדולות – דליה אנרגיות דוראד ו-OPC הוקמו בעזרת הלוואות שמבוססות על הבטחת רכישה ותשלומים על זמינות ייצור גם כשאין ייצור. הסיכון בהן שואף לאפס, בייחוד לאחר מתווה הגז, אשר יצר פער של 10-20% לטובת היצרנים הפרטיים במחיר הגז הטבעי לעומת חוזה הגז של חברת החשמל. תחנות אלו נולדו מתוך מטרה להכניס ייצור פרטי למשק החשמל ולא מתוך מטרה ליצור חשמל אמין ובזול.

גם תחנות החשמל הסולרי זקוקות להבטחת רכישה, אם כי הליכי המכרז החדשים של רשות החשמל יוצרים תחרות על התעריף, אשר ירד ל-19 אגורות לקוט"ש, נמוך בהרבה מהתעריף הכולל לצרכן כיום – 55 אגורות לקוט"ש, המשקף גם את עלויות הרשת, ולא רק עלויות הייצור. לפי הערכת היצרנים הפרטיים, השילוב בין התיישנות תחנות לבין הגידול בביקוש לחשמל במשק יצריכו בניית תוספת של כושר ייצור של כ-3,000 מגהואט ב-7 השנים הקרובות. כלומר, הסדרה תחרותית תוכל להקיף כ-15% של תחנות חדשות. או נוסיף לזה חלק מכושר הייצור של תחנות חברת החשמל שיימכרו ברפורמה יהיה ניתן להתקרב לטווח של 20%. ככל שיתיישנו עוד תחנות הנתח יכול לעלות, אבל מנגד, ייצור חשמל "ירוק", מאנרגיות מתחדשות, אינו מותאם להסדרה של סחר יומיומי בחשמל, שכן כושר הייצור לא מושפע מתמריץ כלכלי, אלא ממזג האוויר ומעונות השנה.

מי יפקח על השילוב בין מונופול לבין ייצור תחרותי ?

הרפורמה במשק החשמל, אם תצא לפועל, תעבור ממצב כלאיים אחד, למצב כלאיים אחר. חברת החשמל תמשיך להיות מונופול בהולכה וחלוקה של החשמל בכל הארץ. תיתכן תחרות מסויימת גם באספקת החשמל והקשר עם הלקוחות. ייצור החשמל יופרט מ-30-35% כיום לכ-60%. לפי פרופסור אשר טישלר, מומחה למשק החשמל, הניסיון שנעשה עד כה בעולם הראה שהפרטת הייצור לא גרמה להוזלת מחירים אלא לעליה שלהם, וסיבה משמעותית לכך הייתה הסדרת שוק לקויה. "מאוד קשה לפקח על מונופול, אבל הרבה יותר קשה לפקח על ייצור תחרותי של חשמל. אם עושים זאת נכון, התעריף צריך להיות כזה שיכול להשתנות עשרות ומאות פעמים ביום", אמר בשיחה עם 'דבר ראשון', והוסיף: "ההתנגדות של עובדי חברת החשמל הצילה את משק החשמל בישראל מהטעויות שעשו במדינות אחרות עם ההפרטה".

בכר מסכים באופן מסוייג לאמירה הזו, ומסביר "זה היה אולי נכון ל-1996, אבל זה כבר לא נכון היום. צריך לעבור לייצור תחרותי גם אם זה אומר להתמודד עם מי שלא רוצה בכך". בכר מקווה לשכנע את רשות החשמל בנחיצות של שינוי דרמטי בהסדרה, ולא של הכנסת תחרות ב"טפטופים". כך או אחרת, המשימות של רשות החשמל הולכות לגדול. מפיקוח על חברת החשמל בלבד, היא תפקח גם על יחידת ניהול המערכת, לצד המונופולים הפרטיים וגם על הסדרות תחרותיות שאינן אחידות (יצור זעיר, יצור מאסיבי ומכרזי אנרגיה מתחדשת). בתיאוריה, כל זה גם יכול להתממש, אבל במציאות, לא פורסמה שום תכנית מעשית לביצוע הדברים הללו. מרב האנרגיה שמושקעת כיום ברפורמה במשק החשמל קשורה לביצוע שלה, ובייחוד לאבני הדרך של מכירת התחנות של חברת החשמל וההשפעה של מהלכים אלו על הסדרי הפרישה של עובדי החברה, לצד ההיתר לבנות עוד 2 תחנות כח שיחליפו 4 יחידות ייצור פחמיות בחדרה, והייצוב הפיננסי של חברת החשמל.

האינטרס הציבורי

החישובים המורכבים של ייצור פרטי או מולאם, תחרותי או לא, לא צריכים להסתיר את המטרה הראויה למשק החשמל – אספקת חשמל אמינה במחיר סביר. למרות שבתיאוריה יש יתרונות לייצור תחרותי, במציאות עד כה הפרטות חשמל נטו להוביל לעליה במחירים וחמור מכך – לירידה באמינות האספקה. אם חשוב לממשלת ישראל להוזיל את מחיר החשמל לציבור הדרך הקלה והפשוטה לעשות זאת כלל לא קשורה למשק החשמל, אלא להחלטה בתחום אחר – מחיר הגז בישראל. חוזה הגז של חברת החשמל מול מונופול הגז "תמר" הוא החוזה היקר במשק, וממשלת ישראל לא מתכוונת להתערב בו. מבקר המדינה העריך שרק בסעיף זה ישנם 8 מיליארד ש"ח של תשלום מופקע לאורך חיי החוזה עד שנת 2028.

מחיר הגז קובע את מחיר החשמל (צילום: פלאש90, אידאה)
מחיר הגז קובע את מחיר החשמל (צילום: פלאש90, אידאה)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!