דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / נשיא פיפ"א במסר לטהראן: אפשרו לנשים להגיע למגרשי הכדורגל

במהלך משחק דרבי שנערך בבירת אירן בשבוע שעבר נעצרו 35 נשים שניסו להיכנס לתחומי האצטדיון | ארגוני זכויות נשים פנו בנושר לנשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו, שנכח במשחק והבטיח שיפנה לשלטונות האירניים כדי לשנות את המצב בהקדם

נשים איראניות צופות במשחק כדורגל של נבחרת אירן בכדורגל, בהודו (למצולמות אין קשר לכתבה) (AP Photo/Aijaz Rahi)
נשים איראניות צופות במשחק כדורגל של נבחרת אירן בכדורגל, בהודו (למצולמות אין קשר לכתבה) (AP Photo/Aijaz Rahi)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום חמישי האחרון הגיעו 80 אלף צופים לאצטדיון אזאדי בטהרן, על-מנת לצפות במשחק הדרבי החם של עיר הבירה טהראן בין אסטגלאל לפרספוליס שהסתיים בניצחון 0:1 של המארחת. אורח הכבוד במשחק היה נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו שצפה ביחד עם שר הספורט האירני מסעוד סולטניפר במשחק הצמרת, כחלק מביקורו באירן לכבוד חגיגות 100 שנה לכדורגל באירן.

בניגוד לעשרות אלפי אוהדים אירנים שנהנו מהאווירה המצויינת ומשחק דרבי לוהט. בכניסה למגרש נעצרו 35 נשים אירניות שניסו להיכנס למשחק מבלי שיבחינו בהן ולהצטרף לחגיגת הכדורגל. לפי הרשויות המקומיות הן הוחזקו במעצר עד סיומו של המשחק ושוחררו לאחריו.

מאז המהפכה האיסלמית באירן ב-1979 חל איסור על נשים אירניות להגיע לצפות במשחקי כדורגל של גברים. בשנים האחרונות מנסות נשים מקומיות להתחפש לגברים ולהתפלח למשחקים בלי שישימו אליהן לב. זוהי בחירה מסוכנת כי אם יתפסו הן יכולות לקבל תקופת מאסר משמעותית בכלא האירני. השלטון מנסה להילחם בכל הכוח במגמה של נשים שחודרות למגרשים, אך ללא יכולת אמיתית למנוע לגמרי את התופעה.

לאחר שנודע לארגוני הנשים באירן שנשיא פיפ"א מגיע לביקור חגיגי. החליט ארגון הנשים 'OpenStadiums' שנלחמות על הזכות לצפות בכדורגל גברים לכתוב לו מכתב המבקש להתערב ולאפשר לנשים לצפות במשחקים. "הגיע הזמן שפיפ"א והתאחדות הכדורגל האסיתית ינקטו בעמדה נגד מי שפועל באופן גלוי להפלות את אוהדות הכדורגל במדינה ע" הפרה של חוקים, תקנונים וזכויות אדם. בשם כל הנשים האירניות שאוהבות כדורגל ורק רוצות לצפות במשחקי הכדורגל ולתמוך בקבוצה אותן הן אוהדות. אנו דורשות ממכם לנקוט בצעדים הנדרשים נגד התאחדות הכדורגל האירנית כדי להגן על הזכויות שלנו"

לאחר סיום ביקורו, התייחס נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו לפגיעה בזכויתיהן של אוהדות הכדורגל באירן: "אתמול הייתי בטהרן ואני יודע שהיו שם כמה תקריות עם נשים שנכלאו בגלל שהן רצו להיות נוכחות במשחק כדורגל. באירן יש 90 מיליון תושבים, 45 מיליון מהן נשים ויש להן כוח מאוד גדול ולנשים יש תשוקה גדולה מאוד לכדורגל. במהלך הבוקר היו כבר 100 אלף איש במגרש הכדורגל וחיכו לפתיחת המשחק בצהריים. באותו הזמן היו עוד אלפי נשים וגברים שהלכו ברחבי רחובות טהרן, אבל באירן ישנם חוקים שאוסרים על הנשים להיות נוכחות במגרשים במהלך המשחקים ואנחנו חייבים להתחיל לדבר על זה. זה לא קל, אבל צריך להתמודד עם הבעיה שישנם חוקים כאלו באירן". נשיא פיפ"א התייחס גם לפעולות שהוא מתכוון לנקוט בנושא: "אנחנו מנסים לשכנע את המנהיגים במדינה לשנות את החוקים. כדורגל הנשים הוא מציאות אדירה, כיום ישנן 23 אלף שחקניות רשומות. הלכתי אתמול לדבר עם נשיא אירן ובקשתי לשקול מחדש לתת לנשים גישה לצפייה באיצטדיונים. הוא הבטיח לי שזה ייעשה".

במהלך השנים האחרונות הדיון המקומי תפס תאוצה בעקבות נשים שנכנסו לאצטדיונים וצילמו את עצמן במהלך המשחקים ופרסמו על כך ברשתות החברתיות. גם שחקן העבר המעוטר ביותר של אירן, הקשר עלי כרימי, אשר שיחק בענקיות הגרמניות באיירן מינכן ושלקה 04 קרא בקיץ שעבר לסיים את האיסור על הנשים. "התנאים עכשיו מתאימים, בשביל נשים להיכנס לאצטדיונים כדי שמיליוני נשים אוהדות אשר רוצות לצפות במשחקי הכדורגל או בענפים אחרים מקרוב יוכלו לעשות זאת".

אבל למרות האמירות של נשיא פיפ"א, עלי כרימי ושל נשיא אירן על אופציה לייצר שינוי ביחס ליכולת הנשים לצפות במשחקי הכדורגל במדינה, המציאות בשנים האחרונות מוכיחה שזהו רק מס שפתים ושהממשל האירן נחוש בדעתו להמשיך את האיסור למרות הביקורת מבחוץ ובפנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!