דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

סיבוב חוזר / עובדי נמל אשדוד פתחו בעיצומים, וחזרו לעבודה בהסכמה

מערכת היחסים העכורה בנמל הובילה אתמול (ד') להשבתה נוספת, ששוב הסתיימה במו"מ בחסות בית הדין | העובדים טוענים להתעלמות מסכסוך העבודה עליו הכריזו ולדרישות מופרזות מצד ההנהלה, זו מצידה מאשימה את העובדים בחוסר אחריות

אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי נמל אשדוד, שהכריזו על סכסוך עבודה במהלך חודש ינואר, הפסיקו אתמול (רביעי) את עבודת הנמל לפרקים. ארגון המובילים זעם על ההחלטה, והנהלת הנמל פנתה לבית הדין לעבודה בבקשה למתן צווי מניעה. בדיון עצמו, הגיעו הצדדים להסכמה: הידברות שוטפת ל-12 יום.

יחסי העבודה בנמל אשדוד ממשיכים להיות עכורים ביותר. הנושא החשוב שניצב ברקע הדברים הוא המשא ומתן על ההתייעלות בנמל, שאמור להכין אותו להתמודדות מול נמל המכולות החדיש ההולך ונבנה לידו. בינתיים, מחלוקות קונקרטיות נדחות על ידי ההנהלה, שהופתעה לגלות שהעובדים ממשים את סכסוך העבודה ויוצאים לשביתה.

לפי הודעת ההנהלה לבית הדין, העיצומים שהכריזו עובדי המנהל, שמפעילים את מערכות המחשוב בלעדיהן לא יכול הנמל לפעול, גרמו נזק משמעותי של עיכוב בפריקת מעל לאלף מכולות והביאו לפקק של מאות משאיות באזור הנמל. עוד נכתב כי ההנהלה מוכנה לדון בכל עילות הסכסוך  – איוש תקנים, ותוספת שכר למספר עובדים בעת משא ומתן על הסכם שכר  – למעט עילות אותן הגדירו כפיקטיביות  – כמו ביטול כוננות חירום בשבת ושינוי ארגוני שלא מתרחש בפועל.

לטענת העובדים, סכסוך העבודה הוכרז ב-30 בינואר השנה, וזכה להתעלמות למרות התרעת ההסתדרות על הכוונה לנקוט בעיצומים החל מה-27 בפברואר. "הסקטור הזה רגיל להסדיר ענייניו מול ההנהלה בנועם וללא נקיטת צעדים ארגוניים", אמרו באי כוח ההסתדרות בדיון בבית הדין לעבודה.

ריטואל חוזר

בחודשים האחרונים  נדמה שיש ריטואל שחוזר על עצמו שוב ושוב – עובדי הנמל נוקטים בעיצומים, ההנהלה פונה לבית הדין לעבודה, שקובע כי יש לשוב לעבודה סדירה ושולח את הצדדים להידברות. כל צד מפגין את כוחו, והיחסים העכורים גורמים לנזקים משמעותיים לחברות התובלה וכן ליבואנים וליצואנים שנאלצים לספוג הפסדים בשל היעדר עבודה סדירה.

בתגובה זועמת לשיבושי העבודה, הודיעה מועצת המובילים כי כבר מאתמול משאיות יחדלו מלהתייצב בנמל במשמרת ב', ואילו היום משאיות לא יפקדו את הנמל עד שתתקבל תשובה חד משמעית מגורם מוסמך שהנמל חזר לתפקוד מלא.

השבתה של מועצת המובילים תפגע לא רק בלקוחותיהם – היבואנים והיצואנים – אלא גם בהכנסות הנמל ובשכר העובדים בסקטור התפעול, שחלק נכבד משכרם תלוי בתפוקות הנמל (תשלומי הפרמיה).

ההחלטה שקיבל אתמול בית הדין, קובעת כי הצדדים יפתחו בהידברות עד ה-19 במרת, ואז ידווחו לבית הדין על ההסכמות אליהן הגיעו.

המלכודת של השר כ"ץ

סכסוכי העבודה, והשיבושים בעקבותיהם, משקפים יותר מהכל את חוסר ההסכמה בין ההנהלה הנוכחית לעובדים על עתיד הנמל.

הרבה ביקורת מימין הוטחה בשר התחבורה ישראל כ"ץ, כאילו נכנע לוועד העובדים כשהסכים להעניק להם רשת ביטחון מפיטורי צמצום בתמורה להסכמתם לבניית הנמל החדש והפרטי. בפועל, הרשת עדיין לא בתוקף, והיא מותנה בהסכמות בין הוועדים להנהלות הנמלים על תכנית התייעלות.

בשנת 2014, בהסכמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וישראל כ"ץ עם שר האוצר דאז  ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) הוחלט לבנות נמלי מכולות מודרניים, שיופעלו על ידי חבורת פרטיות מחו"ל ויתחרו בנמלים הממשלתיים, זאת כחלופה לתכנית להפריט אותם.

בנמלים אלו יפרקו, אמנם, רק מכולות (כ50% מתנועת המטענים בישראל), אך יעשו זאת באמצעות מנופים בעלי רמת אוטומציה גבוהה וציוד חדיש, ובכך יזכו לנקודת פתיחה עדיפה על הנמלים הוותיקים.

בית הדין לעבודה מנע מעובדי הנמל לפתוח בשביתה על רקע זה, ורק אחרי שלוש שנים של גרירת רגליים, התיר אותה. "מתיחת עצבים" זו גרמה לפגיעה באמון בין העובדים לבין עצמם, כאשר חלק מחברי הוועד ניסו להכניס את ההסתדרות הלאומית לנמל אשדוד, כמחליפה של ההסתדרות הכללית, פעולה שנבלמה בסופו של דבר על ידי בית המשפט.

אחרי שהותרה זכות השביתה, החליט השר כ"ץ בזריזות לחתום על הסכם הכולל הגנה מפני פיטורים לעובדים הקיימים (ולא לחדשים), והתנה אותה בהסכמות על התייעלות. לטענת העובדים, מצב זה גרם להנהלה להציג דרישות מופרזות במשא ומתן, באופן שמעלה את המתח ביחסי העבודה בנמל. לטענת ההנהלה, העובדים הם אלו שפועלים באופן חסר אחריות ופוגעים בנמל ובלקוחותיו.

כאשר ייפתח הנמל החדש, לכאורה תתקיים אפשרות ליבואנים וליצואנים "להקפיץ" את האניות לנמל השני בזמן של שיבושי עבודה, אך גם העובדים של הנמלים הפרטיים יוכלו להתאגד ולהפעיל את כוחם הארגוני.

בראייה פוליטית, עצם ההצלחה לבנות רציפים מתחרים לפריקת מכולות, שעובדיהם לא שייכים לאותה יחידת מיקוח, עושה שירות טוב למי שמעוניין בהחלשת כוחם של הוועדים, מאבק אסטרטגי ארוך שנים.

בראייה של צרכי המשק, אם התחרות לא נעשית בתנאי פתיחה שווים, הרי שבמקום תהליך של תחרות צפוי תהליך של התמחות. לנמל אשדוד יש מקורות הכנסה משמעותיים חוץ ממכולות,  כמו יבוא רכבים. דווקא בנמל חיפה, המתחרה כבר כיום עם הנמל הפרטי של מספנות ישראל, תיתכן פגיעה משמעותית יותר כשייפתח נמל המפרץ, וייצר מצב של תחרות בין שלושה נמלים במקביל.

מהנהלת נמל אשדוד נמסר כי "הנהלת הנמל פועלת כדי להשיב את העבודה לסדרה ובתפוקה מלאה. אנו רואים בשיבוש פעילות הנמל ושירות הלקוחות כאירוע בלתי נסבל, ולכן ננקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להשיב את העבודה לסדרה ובתפוקה מלאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!