דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונאלד טראמפ

אפקט טראמפ / מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות, המאבק לזכויות נשים בארה"ב מתעצם

מול מדיניות שמחזירה את הישגי הפמיניזם לאחור, ארגוני הנשים מגדילים פעילות בנסיון להתחזק בשטח | "צריך להבטיח שלמרות שטראמפ יושב בבית הלבן, אנחנו נוכל להחליט מה קורה במדינות ובערים שלנו", מסבירה הפעילה סטייסי בלומברג

הפגנות נשים מול הבית הלבן במחאה על מדיניות הנשיא טראמפ (צילום: bakdc / Shutterstock.com)
הפגנות נשים מול הבית הלבן במחאה על מדיניות הנשיא טראמפ (צילום: bakdc / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

ביום שאחרי השבעתו של טראמפ לנשיאות התקיימו ההפגנות הגדולות ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. הפגות אלו כונו "צעדות הנשים", וכללו מיליוני נשים ברחבי ארה"ב, שיצאו למחות על היבחרותו לנשיאות של אדם המואשם ב-17 מקרים של הטרדה מינית, זכה לפרסום בעקבות שורה ארוכה של הערות מיזוגניות, והציע בעבר לאסור על הפלות בארה"ב. נשים רבות חשו שכאשר זהו המנהיג החזק בעולם, איזה סיכוי יש למאבק נגד הסוגים השונים של אלימות המופעלת נגד נשים בארה"ב, ובעולם?

לבחירתו של טראמפ הייתה משמעות סימבולית נוספת בעבור המאבק הפמיניסטי. טראמפ, מיזוגן ידוע, רץ לנשיאות מול הילרי קלינטון – האישה הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב שהגיעה למירוץ נשיאותי. נשים רבות בארה"ב ציפו לניצחונה פורץ הדרך של אישה בבחירות לנשיאות, אך התאכזבו כאשר היה זה טראמפ שזכה בסופו של דבר, על אף עמדותיו, ומעשיו.

על השאלה כיצד יתכן שדונלד טראמפ, מיזוגן מוצהר, גבר על קלינטון במירוץ לנשיאות ארה"ב תצטרך החברה האמריקאית לענות. גם העובדה כי 53% מהנשים הלבנות הצביעו בעבורו מעלה שאלות רבות בעבור התנועה הפמיניסטית בארה"ב. עם זאת, בשנה שחלפה מאז נכנס טראמפ לתפקיד קמו מספר התארגנויות נשים בארה"ב, שעשויות להיות במה למאבק בכלל סוגי האלימות המופעלת כיום נגד נשים. כך, גם בעידן טראמפ, ארגוני עובדות, פעילות שטח של ארגוני נשים ועלייה במעורבות הפוליטית ובאחוזי ההצבעה של נשים בארה"ב עשויים לסמן כיוון חיובי.

פעילות פרלמנטרית מוגברת

בחירתו של טראמפ לנשיאות מהווה סכנה ממשית לנשים ברחבי ארה"ב. טראמפ, והסביבה הפוליטית אותה הביא לבית הלבן, מחזיקים בעמדות קיצוניות בכל הנוגע לזכויות החוקיות של נשים. המפלגה הרפובליקנית, וטראמפ באופן מיוחד, נתמכים על ידי הלובי האמריקאי נגד הפלות – דבר שמקבל ביטוי ממשי במדיניות אותה הוא מקדם בשנה האחרונה. במהלך המירוץ הוא אף הצהיר כי הוא תומך ב"סוג כלשהו של ענישה" לנשים המבצעות הפלה.

אחד הצעדים הראשונים שביצע כנשיא היה לחתום על צו נשיאותי האוסר על ארגוני צדקה בינלאומיים שנתמכים על ידי ממשלת ארה"ב, להשקיע כסף בהקמת קליניקות להפלה. החוק קובע כי במידה וארגוני הצדקה יתמכו בסוג זה של קליניקה רפואית, ארה"ב תפסיק לממן אותם. יש לציין כי ארגונים אלו אחראיים על הנגשת ההפלות לחלקים בעולם בהן לנשים אין את האפשרות לבצע הפלה באופן בטוח. טראמפ היה גם הנשיא הראשון בהיסטוריה של ארה"ב שלא רק נכח, אלא אף נאם באירוע נגד הפלות.

פגיעה נוספת בנשים בעידן טראמפ נוגעת למינוי שופטים: כלל המינויים של טראמפ לבתי המשפט העליונים בארה"ב הם גברים, לבנים, ובעלי עמדות קיצוניות בנוגע להפלות. אחד מהם אף פקפק בחוקתיות של קיומן של קליניקות להפלה בארה"ב.

הפגנות נשים מול הבית הלבן במחאה על מדיניות הנשיא טראמפ (צילום: Rena Schild / Shutterstock.com)
הפגנות נשים מול הבית הלבן במחאה על מדיניות הנשיא טראמפ (צילום: Rena Schild / Shutterstock.com)

אך בעוד טראמפ מוביל מדיניות הפוגעת בנשים, מאז בחירתו קמים ועולים ארגוני נשים רבים, שמטרתם היא להגדיל את שיעור ההצבעה בבחירות בקרב נשים. ארגונים אלו חותרים להכניס לממשל המקומי של המדינות המרכיבות את ארה"ב מועמדות שיתנגדו ליישום החלטות מיזוגניות בוושינגטון. דרכי הפעולה המרכזיות כוללות הנגשה של הרישום להצבעה עבור אוכלוסיות מוחלשות של נשים, שבדרך כלל לא מצליחות לממש את זכות ההצבעה. בנוסף, באזורים רבים של ארה"ב יוזמים הארגונים חוגי בית פתוחים, בהן מועמדות יכולות לנהל שיח עם ציבור הבוחרות ולחשוף את מטרותיהן.

"אנחנו חייבות להבטיח את היכולת שלנו לשלוט לגורל שלנו, דווקא בזמנים האלה. אחת הדרכים לעשות את זה היא להבטיח את זה שלמרות שטראמפ הוא מי שיושב בבית הלבן, אנחנו נוכל להחליט מה קורה במדינות ובערים שלנו" אומרת סטייסי בלומברג, פעילה בארגון עידוד הצבעת נשים בניו יורק. "הרבה מההחלטות הגורליות מתקבלות דווקא ברמה הזו, ולא בוושינגטון. ככל שיותר נשים יצביעו ליותר מועמדות, מצבנו יהיה בטוח יותר".

בשנים האחרונות חלה עליה במספר הנשים הממשות את זכות ההצבעה שלהן, יחד עם עליה במספר מחזיקות המשרה הציבורית. לארה בראון, מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, טוענת כי במידה ומגמה זו תמשיך, ארה"ב עשויה להגיע לייצוג שווה לנשים תוך עשור. "מה שאנחנו רואים הוא שמספר גדול של נשים מתחילות סוף סוף להיכנס לפוליטיקה ברמה המקומית, מה שעשוי להבטיח את זה שתוך מספר שנים יהיו מספיק נשים בעלות כוח וניסיון שיוכלו לרוץ לתפקידים ברמה הלאומית" אמרה בראון בכתבה ששודרה ברשת 'אלג'זירה'.

"זה כמובן לא משקף את הכל", אומרת בלומברג, "זה לא מבטיח שום דבר, אבל זה צעד בדרך. אם נוכל לחסום את המדיניות הפוגענית של ממשל טראמפ כלפי נשים, ולקדם מדיניות שוויונית, אז הפעילות הזו שווה את זה. בכל זאת, ההחלטות האלו יכולות להיות גורליות למספר גדול מאד של נשים בקהילות שלנו".

פעילות שטח – לשנות מהבסיס

בשנה האחרונה חלה גם עלייה במספר המאבקים המובלים על ידי נשים בתחום העבודה בארה"ב. מאבקים אלו לא נוגעים לסנאט או לקונגרס, אלא לחוויית היום יום של נשים במקומות העבודה בארה"ב.

כך, למשל, בשיקגו החל לאחרונה ארגון העובדים "Unite Here Local 1" בקמפיין הנקרא "Hands off, pants on". את מאבק זה הובילו עובדות המלונות בעיר, נגד ההטרדות המיניות הרבות של אורחי בתי המלון נגדן. חברות האיגוד דרשו מההנהלה לספק להן "כפתור מצוקה" אותו יוכלו להפעיל במקרה של הטרדה מצד אורח, ולהשקיע בקמפיין ציבורי המזהיר את אורחי המלון שלא לפגוע בעובדות. על פי סקר שבוצע על ידי הארגון, כ-65% מעובדות המלונאות בעיר סבלו מהטרדות מיניות מצד האורחים.

"קשה לתאר כמה משפילה החוויה הזו" סיפרה אסתלה, אחת מעובדות המלון ומובילת המאבק, לאתר Democracy now. "בכל יום, כשאני דופקת על הדלת של אחד האורחים, הרגליים שלי רועדות. אני חושבת לעצמי- מה אני הולכת למצוא? האם אני בטוחה בחדר הזה? החלטתי לקום ולעשות מעשה כי אני יודעת שזה קורה גם לשאר הנשים שאני עובדת איתן. אני רוצה עולם בטוח יותר לנכדות שלי, ואני יודעת ששום דבר לא ישתנה אם אני אשתוק".

מספר ארגוני עובדים ארציים פתחו גם הם במאבקים נגד הטרדות מיניות במקום העבודה. ארגון עובדי המלצרות החל לאחרונה במאבק להעלאת שכר המינימום לנשים בענף, כחלק מהמאבק בהטרדות. לטענת הארגון, השכר הנמוך של עובדות המלצרות מאלץ אותן "לקבל" התנהגות מבזה מצד הלקוחות. זאת, מכיוון שחלק גדול מהמשכורת שלהן מבוססת על טיפים – מה שמעודד אותן שלא להתלונן על פגיעות.

גם תנועת "נאבקים למען ה-15" (Fight for 15$), שנאבקת ברחבי ארה"ב על העלאת שכר המינימום, התייחסה לאורך השנה לנושא ההטרדות המיניות במקום העבודה. הארגון, שמייצג חלקים גדולים מעובדי תעשיית המזון המהיר, מורכב בעיקר מנשים, שחורות ומהגרות. על פי סקר שערך הארגון, 40% מעובדות רשתות המזון המהיר במדינה הצהירו כי הן "מוטרדות מינית באופן קבוע במקום העבודה", וכי 42% מתוך הנשים שהוטרדו הרגישו "צורך שלא להתלונן, מתוך פחד לאבד את מקום עבודתן".

כך, באחד מההצהרות של התנועה נכתב כי "המאבק על העלאת השכר בתעשיית המזון המהיר הוא קריטי לגורלן של מיליוני נשים בארה"ב. מעבר ליכולת להתקיים, מדובר בכלי משמעותי במאבק נגד הטרדות מיניות. ככל שלנשים יהיה יותר ביטחון במקום העבודה, כך נוכל לדאוג ליכולתן להתלונן ולהיאבק נגד תופעת ההטרדות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!