דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

צפון קוריאה / לאחר האיומים ההדדיים: טראמפ וקים ייפגשו לשיחות על פירוז גרעיני

נשיא ארה"ב ומנהיג קוריאה הצפונית ייפגשו לדון בקידום שלום בחצי האי הקוריאני | המפגש - בתיווך נשיא קוריאה הדרומית | טראמפ כתב כי הושגה "התקדמות היסטורית", אך הסנקציות על קוריאה הצפונית יישארו בתוקף

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).

שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ ייפגשו במאי לשיחות פירוז גרעיני – התפתחות דרמטית ביחס להתנהלות שני המנהיגים בחודשים האחרונים, במהלכם עקצו ואיימו אחד על השני בתקיפות גרעיניות. הבית הלבן אישר כי הנשיא טראמפ נענה להזמנתו של ג'ונג און, והפגישה תתקיים במקום ובמועד שייקבעו בהמשך. עוד נמסר מהבית הלבן כי הסנקציות שהטילה ארה"ב על קוריאה הצפונית יימשכו כל עוד לא יגיעו המדינות להסכם.

הצעה זו נחשבה לבלתי אפשרית רק לפני מספר חודשים, כאשר המתח בין שני המנהיגים היה בשיא – קים קרא לטראמפ "אידיוט סנילי", ובתגובה כינה טראמפ את קים "איש הטילים הקטן", תוך כדי שקוריאה הצפונית קיימה מספר ניסויי ראווה בטילים גרעיניים, במטרה להראות את התקדמותם לעבר פיתוח נשק גרעיני שיוכל לפגוע בארה"ב.

קים ג'ונג און צופה בפצצת מימן שקוריאה הצפונית טוענת שיש בידה יכולת להרכיב על טיל בליסטי (צילום: Korean Central News Agency/Korea News Service via AP)
קים ג'ונג און צופה בפצצת מימן שקוריאה הצפונית טוענת שיש בידה יכולת להרכיב על טיל בליסטי (צילום: Korean Central News Agency/Korea News Service via AP)

רבים חושבים כי נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'אי-אין, הוא האחראי לתיווך בין שני המנהיגים. ג'אי-אין הביע תקווה כי המפגש יהווה "אבן דרך היסטורית" שתוביל לפירוז גרעיני בחצי האי הקוריאני. עם זאת, ישנה סקפטיות רבה ביחס למהלך. בעבר נקטה קוריאה הצפונית באסטרטגיה דומה, בה היא מאיימת בהסלמה ולאחר מכן נסוגה לעמדת דיאלוג, בניסיון להשיג פשרה מתוך נקודת חוזק.

"הושגה התקדמות מעולה" צייץ טראמפ לאחר פגישה עם ראש מערך הביטחון הדרום קוריאני, צ'ונג אוי-יונג בבית הלבן, בה הוכרז כי הצדדים ינסו לתאם את המפגש. עם זאת, על פי דויון קים, חוקר במכון המחקר "הפורום לפיתוח עתידו של חצי האי הקוריאני", קוריאה הצפונית "מנסה לשרת את האינטרסים של עצמה", ולגרום לקים ג'ונג און להיראות כמו "מנהיג אמיץ של מדינה שוחרת שלום".

נראה שקוריאה הצפונית אישרה את הפגישה, ונציג המדינה באו"ם אישר לוושינגטון פוסט שההזמנה של ארה"ב היא תוצאה של "החלטה נחושה ורחבת אופקים" של קים ג'ונג און לקדם שלום וביטחון בחצי האי הקוריאני.

ההצהרה מגיעה לאחר מספר שבועות של התחממות היחסים בין קוריאה הצפונית לדרומית, בהובלתו של הנשיא הדרומי מון ג'אי-אין. התחממות זו הגיעה לשיא כאשר קים יו גונג, אחותו של קים ג'ונג און, ביקרה בקוריאה הדרומית לצפייה במשחקי אולימפיאדת החורף בפיונגצ'אנג, לצד ביקור רשמי של נציגי הדרום בפיונגיאנג.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!