דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / בדרך לאישור: הגבלת השימוש במזומן בעסקאות

כחלק ממאבק בתופעת ההון השחור והעלמות המס, תאושר בחוק הגבלת התשלום במזומן לעד 10,000 שקלים בין עסקים ו-50,000 שקלים בין אנשים פרטיים | העסקאות יחויבו להיעשות דרך בנקים או חברות האשראי

קופת מזומן בבית עסק (צילום אילוסטרציה: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)
קופת מזומן בבית עסק (צילום אילוסטרציה: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)
יונתן קירשנבאום

הסוף למזוודות עם שטרות: חוק חדש שצפוי לעבור יחד עם תקציב 2019 יגביל לראשונה את השימוש במזומן בעסקאות בישראל. לפי הצעת החוק, שאושרה אתמול (חמישי) לקריאה שנייה ושלישית בוועדה משותפת לוועדת החוקה ולוועדת הכספים, השימוש בכסף מזומן ייאסר בעסקאות בין עסקים מעל ל-11,000 ₪, ובהעברות כספים בין אזרחים פרטיים בסכום שמעל ל-50,000 ₪. במידה ויאושר החוק, עסקאות אלו יצטרכו להיעשות דרך הבנקים או חברות האשראי, ולא יתאפשר אפילו תשלום של חלק מהסכום במזומן.

החוק, שנועד להגביר את הפיקוח על העברות הכספים במדינת ישראל ולוודא את תשלום המיסים עליהם, קובע מגבלות לשימוש במזומן בעסקאות. שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, אמר על כך כי "החוק שעבר היום יצמצם את ההון השחור ויביא לגבייה נוספת להכנסות המדינה וכן יטיל מס שוויוני יותר על האזרחים".

מטרת החוק היא הגברת הפיקוח של רשויות החוק על ההעברות הכספיות של אזרחי מדינות ישראל, כדי להבטיח תשלום מיסים מלא, ולמנוע את קיומו של שוק שחור. ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), יו"ר הוועדה המשותפת שדנה בחוק אמר כי: "יש חשיבות גבוהה להיאבק בהון השחור שנאמד ב-350 מיליארד שקל מתחת לרדאר והוא הדוחף את ארגוני הפשיעה והטרור".

משה אשר, מנהל רשות המיסים, אמר כי "המשימה הייתה לא פשוטה אבל זה חוק משנה מציאות שיביא להתנהלות בריאה יותר ולנשיאה שוויונית בנטל תשלומי המס במדינה. רשות המיסים עשתה מאמצים בחמש השנים האחרונות לצמצם את ההון השחור והצלחנו במידה מסוימת. עסקאות במזומן בעייתיות כי אין מאחוריהן עקבות והן מהוות בעיה לגביית מס אמת. אני מאמין שהחוק יוטמע כנורמה ואנשים ידרשו שלא לשלם במזומן. בשנים האחרונות שר האוצר הוריד מיסים כשנעשתה גבייה גדולה יותר והחזיר כסף לאזרחים. זו חקיקה התומכת בכיוון הזה".

הועדה דנה גם בגמ"חים, אשר עיקר הלוואותיהם מתקיימות במזומן. ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור אמרה: "יש חשש לניצול משמעותי של גמ"חים לנושאי הלבנת הון וטרור. כבר היום רואים אינדיקציות להלבנת הון באמצעות גמ"חים". היא שללה את הטענות לדחיית חוק הגמ"חים וביטול ישיבות לשם כך".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים, עו"ד מאיר לוין אמר כי "הקושי הוא איך להקשות על השימוש במזומן ביד אחת וביד השנייה להקל על הגמ"חים. הם לא כפופים לפיקוח בהיבט של הגנת הצרכן, הם חשופים לקשיים במקרה קריסה ובחובות גילוי. אנחנו לא מתעלמים מחשיבות פעילות החסד שהם עושים, ולכן לא הופעלה אכיפה פלילית כנגדם למרות הטענות שהם פועלים כבנק נותנים ומקבלים אשראי. לפני למעלה משנה וחצי הגשנו הצעת חוק ממשלתית להסדרת פעילות הגמ"חים, שתאפשר להתייחס אליהם כמו אל גופים אחרים. אנחנו מתחייבים שהממשלה תתגייס לקידום הנושא מול ועדת הכספים להשלים את החקיקה בזמן קצר, אבל עד שפעילותם לא תוסדר אין מקום להשוותם לגופים פיננסיים אחרים בחוק ולאפשר להם לתת הלוואות במזומן לעוד שלוש שנים, שהן תמריץ שלילי להשלמת חקיקת הסדרתם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!