דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת לבנון הראשונה

דעות / "מר דרום לבנון" הלך לעולמו אך השאלות מהתקופה ההיא נשארו

"לוברני אמר שמבחינתו נשארו שלושה נושאים פתוחים: רון ארד, הטיפול במשפחות צד"ל וההכרה שמלחמת לבנון לא הסתיימה באוקטובר 1982" | אורן פטוקה מפורום "רצועת הביטחון - מלחמה ללא שם" כותב לזכרו של לוברני

גן ראש הממשלה יצחק שמיר מלווה ע"י אורי לוברני (משמאל) ומפקד מעגן צה"ל בצור, בעת ביקורו בבסיס. מאחור, יוסי אחימאיר. אוגוסט 1986 (צילום: הרמן חנניה/ לע"מ)
גן ראש הממשלה יצחק שמיר מלווה ע"י אורי לוברני (משמאל) ומפקד מעגן צה"ל בצור, בעת ביקורו בבסיס. מאחור, יוסי אחימאיר. אוגוסט 1986 (צילום: הרמן חנניה/ לע"מ)
אורן פטוקה
אורן פטוקה
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

1993. מתכוננים לכניסה קרקעית מעבר לקו האדום של רצועת הביטחון, היה זה היום החמישי למבצע 'דין וחשבון'. מסייעת 51 של גולני היו בלבנון כבר ממאי 1993 לאחר שהחליפו את גדוד 101 של הצנחנים, אותו גדוד שהחליף אותם באפריל באותה שנה אולם ספג שתי מכות קשות כאשר באפריל נהרגו שלושה חיילים ליד הכפר קנטרה ובמאי נהרגו ארבעה לוחמים בחילופי אש בין שני כוחות של הגדוד. לאחר מכן הורה שר הביטחון שהגדוד יוחלף במידית.

לחברה של גולני ברור שמדובר במלחמה, חמישה ימים ללא שינה, הפצצות ריכוך כבדות, תדרוכים לקראת כניסה לעומק הכפרים בשליטת חיזבאללה, אפילו ידענו לאן אמורים לפנות את הפצועים.

יומיים לאחר מכן נחתם הסכם הפסקת האש. אדריכל ההסכם היה "מר דרום לבנון" שלרוב לא התראיין לאמצעי התקשורת אבל השפעתו הייתה בלתי נתפסת. זאת הייתה הפעם הראשונה ששמעתי את השם אורי לוברני.

20 שנים לאחר מכן, באוגוסט 2013, הגעתי לפגישה אישית עם "מר דרום לבנון", הפעם בביתו שבתל אביב. מבחינתי הייתה זו סגירת מעגל, הסמל הראשון ממסייעת 51 מראיין את "האנציקלופדיה המהלכת" של דרום לבנון.

ראש הממשלה שמעון פרס ואורי לוברני (במרכז) נפגשים בירושלים עם מפקד צד"ל אנטואן לחד. ינואר 1996 (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
ראש הממשלה שמעון פרס ואורי לוברני (במרכז) נפגשים בירושלים עם מפקד צד"ל אנטואן לחד. ינואר 1996 (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)

בראיון, אורי לוברני ענה על כל שאלותיי וציין שמבחינתו נשארו שלושה נושאים פתוחים. הראשון הוא סוגיית רון ארד, השני הוא הטיפול במשפחות צד"ל והשלישי – הכרה שמלחמת לבנון לא הסתיימה באוקטובר 1982 (כאן המקום לציין שאות לבנון הראשונה ניתן ללוחמים שלחמו בלבנון מיולי 1982 ועד ה-29 בספטמבר 1982) המלחמה הסתיימה במאי 2000 והלוחמים ראויים לקבל הכרה על כך.

במרץ 2018 אורי לוברני הלך לעולמו, בשני הנושאים הראשונים ממשלות ישראל טיפלו או לפחות ניסו לטפל, מאמץ רב הושקע בחיפוש אחר רון ארד, לצערנו ללא הועיל  ומשפחות צד"ל גם אם לא שולבו בהצלחה בישראל או בחו"ל לפחות ניתן לציין שהיה ניסיון רציני של משרד הביטחון לסייע ללוחמים שלחמו עימנו כנגד חיזבאללה, רק הנושא השלישי נשאר מוזנח. מדוע? זאת לא אדע.

אולי השנה יבוצע התיקון ההיסטורי והלוחמים שלחמו בלבנון וברצועת הביטחון עד הנסיגה יקבלו אות לחימה במקום כתף קרה.


אורן פטוקה הוא נציג הפורום "רצועת הביטחון – מלחמה ללא שם"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!