דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

מפרץ חיפה / בית המשפט קבע: הרחבת בז"ן תצא לדרך

בית המשפט לעניינים מנהליים קבע הבוקר (א') כי התוכנית מאזנת בין האינטרסים הציבוריים השונים | צוות המחקר הסביבתי בחיפה: "האם השחיתות השלטונית, לכאורה, מחלחלת ותוקעת גם את גלגלי הצדק?"

מפעל בזן במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)
מפעל בזן במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

העתירות נגד התכנית להרחבת מפעל בתי הזיקוק לנפט (בז"ן) במפרץ חיפה נדחו הבוקר (ראשון),  פה אחד, על ידי שופטי בית המשפט לעניינים מנהליים. השופטים קבעו כי ההגבלות ששולבו בתכנית מאזנות בין האינטרסים הציבוריים השונים. בית המשפט אף נזף בעותרות – רשויות מקומיות ממפרץ חיפה, ובייחוד בעיריית חיפה – על כך שלא הגישו ערר בזמן בהליך התכנוני הרגיל. ארגון מגמה ירוקה: "שומרי הסף החליטו היום לתת את ברכתם לגוף עברייני".

"מענה סביר להבטים השונים"

"לאחר שבחנו את טענות הצדדים, התרשמנו כי הוראות התכנית בנוסחה הסופי שאושר, מספקות מענה סביר להיבטים השונים הנובעים מהתכנית ובמיוחד לנושא ההגנה על הסביבה", כך סיכמו השופטים את החלטתם לדחות את העתירות.

פסק הדין שכתבו אב בת הדין רון שפירא, ביחד עם השופטים בטינה טאובר ושמאול ברלינר, סקר את מכלול הליכי התכנית להרחבת בז"ן, ומצא שהם פעלו במתחם הסבירות. בית הדין הסכים לדון בטענות של עיריית חיפה, אך נזף בה בשל העובדה כי לא ערר על אישור התכנית בזמן. בנוסף, קבע כי הערר מטעם העירייה כולל עמוד אחד בלבד, וטענותיו מופיעות גם בקרב יחידים וגופים שכן הגישו ערר.

בית המשפט קיבל את טענות המדינה ובז"ן לגבי שאר הרשויות באיזור המפרץ , שהן חסרות זכות עמידה מפני שלא הגישו ערר על התכנית בהליך התכנוני הרגיל. לתכנית עצמה הוגשו מעל 1,600 התנגדויות. העובדה שהרשויות המקומיות לא ניצלו את מלוא זכויותיהן להתנגד לתכנית, ואילו אזרחים וארגונים סביבתיים דווקא עשו זאת, עלולה להטריד את תושבי האזור.

עם זאת, בית המפשט הכיר בסבירות הגישה המכירה בצורך של "שגשוג תעשייתי" תוך קביעת הגבלות שונות להגנה על אינטרסים של בריאות הציבור ונזק סביבתי: "חופש הבחירה המנהלי בין הגישות שהוצגו בעתירות פועל במתחם הסבירות. בתחום זה לא יתערב בית המשפט ולא יחליף את שיקול הדעת המנהלי בשיקול דעתו הוא", לשון פסק הדין.

התכנית מגבילה את הפגיעה בסביבה

השופטים קבעו כי התכנית מפורטת דיה בכדי להוציא היתרי בנייה מכוחה, והדגישו כי היא כוללת הגבלות רבות וייחודיות לצורך הגנה על הסביבה.

נוסחה הסופי של התכנית מגביל את הרחבת זכויות הבניה ל-5%, תוך הכרה שמסמך "המצב הקיים" הוגש רק בשלב הערר, ולא עם הפקדת התכנית. השופטים קבעו כי הגשת המסמך, שממפה את המצב הקיים, על ידי בז"ן פותר את הבעיה שנוצרה כתוצאה מאי הגשתו מראש, ואין בעיכוב די בכדי להטיל פגם יסודי באישור התכנית.

"חזקה כי הגורמים הרלוונטיים בשלב הרישוי – בעת הגשת בקשות להיתרי בניה מכוח התכנית – יקפידו הקפדה יתרה על כך שהתכנית תבוצע בתנאים בהם אושרה, וכן ישגיחו לבל ייגרמו נזקים סביבתיים חריגים באיזור מפרץ חיפה וסביבתו", כתבו השופטים.

העצמה נמצאת אצל המשרד להגנת הסביבה

השופטים ציינו כי התכנית מוסיפה כלים לארגז הכלים הקיים של המשרד להגנת הסביבה, כאשר גם היתר בניה מכוח התכנית מאפשר בקרה נוספת של המשרד להגנת הסביבה, כולל הפעלת "עיקרון הבועה" שתכליתו למנוע גדילה בסך הפליטות מהמתחם כולו, ולא רק ביחס לכל מתקן או מיכל בפני עצמו.

דר רויטל גולדשמיד, מצוות המחקר הסביבתי חיפה, אמרה כי "לבית המשפט הונח על המאזניים חיי אדם מול רווחים של מפעל פרטי. בית המשפט בחר בכסף. לחיפאים נאמר בזאת בין השורות: אתם אנשים שקופים. לא נותר לנו אלא לתהות האם השחיתות השלטונית, לכאורה, מחלחלת ותוקעת גם את גלגלי הצדק, ומה האינטרס שעומד מאחורי הרחבת מפעל שכבר כיום עובר על החוק וחורג מהיתרי הפליטה שלו עשרות פעמים בשנה, ופוגע בכך באיכות חייו ובריאותו של הציבור. בקרוב בבז"ן חיפה הולך לקום קו זיקוק חדש לקונדנסאטים (חומרים אורגנים מסרטנים) שיוסיפו סיכון בריאותי לתושבי המטרופולין בקרוב ברמב"ם (עכשיו בבנייה) מחלקה אונקולוגית חדשה, זה עולה בקנה אחד".

ישר בן מרדכי, מנכ"ל בז"ן, אמר הבוקר כי "החלטת בית המשפט מהווה בשורה חשובה, הן לבז"ן והן לסביבתה. התכנית תאפשר לבז"ן לשפר את הפעילות שלה תוך הבטחת צרכי המשק והמשך פעילותה ועתידה של קבוצת בז"ן. בין היתר, יישום התכנית תאפשר לבזן לבנות גם מנועי צמיחה עתידיים, ביניהם הקמת חממה טכנולוגית לאנרגיות מתחדשות. בזן הייתה קשובה במהלך אישור התכנית לחששות הציבור וביצעה הליך הידברות ממושך, תוך הסכמה לוויתורים משמעותיים, שתוצאותיו אומצו על-ידי בית המשפט".

רוית שטוסל, חברת ועד "הקואליציה לבריאות הציבור", מסרה כי "המאבק בהפחתת הזיהום התעשייתי וקידום מפרץ חיפה נקי הוא ארוך וסיזיפי. לצד הצלחות דוגמת הורדת חוק עוקף הרשויות מסדר יומה של הכנסת בשבוע שעבר, לא חסרים מהמורות ואתגרים נוספים להמשך. קיבלנו את ההחלטה ואנחנו עדיין לומדים אותה אך נטייתנו כרגע היא להמשיך ולערער לבית המשפט העליון".

מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה" אמר, בתגובה להחלטת בית המשפט, כי "מצער ומקומם שלאחר חמש שנות מאבק אזרחי כנגד התכנית להרחבת בתי הזיקוק במפרץ חיפה, בית המשפט המחוזי החליט לדחות את עתירת הארגונים הסביבתיים וראשי הרשויות במטרופולין חיפה. בית המשפט המחוזי חתם למעשה על הצ'ק הפתוח שקיבלה קבוצת בז"ן מהמדינה, להקים עוד מתקנים מסוכנים ומזהמים באזור הכי מוכה זיהום אויר במדינה, עם שיעורי התחלואה העודפת הגבוהים ביותר"

ליהי שחר ברמן, מובילת המאבק במפרץ חיפה מטעם "מגמה ירוקה", הוסיפה כי "היום נתנו שומרי הסף לבז"ן את ברכת הדרך להוסיף מתקנים מזהמים ומסוכנים על חשבון הציבור. היום ראינו, פעם נוספת, שהאיזון בין שיקולים כספיים לשיקולי בריאות הציבור במפרץ חיפה מופר. ראינו כי עודף תחלואת הסרטן באזור חיפה ודוח משרד הבריאות המצביע על קשר בין קבוצת בז"ן לעודף תחלואה משמעותי בחיפה, לא משכנע את הרגולטורים. למרות תקלות חזרות ונשנות וחשד לעבירות פליליות חוזרות בזמן הדיונים, התקבלה ההחלטה לאישור הרחבת המפעל המזהם בישראל. בזכות הלחץ של ארגוני הסביבה, תכניות ההרחבה צומצמו משמעותית. אבל, זה לא מספיק. היום, ברור לנו יותר מתמיד, שהדרך היחידה להבטיח תנאי מחיה טובים באזור היא המודעות והמעורבות הציבורית. רק התושבים ישמרו על האינטרס הציבורי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!