דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בזק

תקשורת / בצל הפרשיות: דירקטוריון "בזק" החליט להפחית את הדיווידנד שיחולק

הכסף שייחסך לחברה יוכל לשמש לפיתוח התשתיות שלה ושיפור השירות, שיפור תנאי העובדים והחזר חובות | יו"ר הוועד, שלטענתו העובדים בעקביות דרשו את העדפת האיתנות הפיננסית של החברה על רווחי בעלי המניות: "מברכים על הצעד"

בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דירקטוריון בזק החליט להפחית את חלוקת הכסף מקופת החברה מ-100% ל-70%. הצעד יוסיף איתנות פיננסית לחברה ויפחית את סכום הכסף שיתקבל ממנה בשוק ההון. עסקת "יורוקום" על סף ביטול בגין ההחלטה, אך שינוי המדיניות עשוי להיטיב גם עם ציבור הלקוחות.

"אנחנו מברכים על הצעד", אמר ל'דבר ראשון' שלמה כפיר, יו"ר ועד עובדי החברה, תוך שהוא מציין כי העובדים ונציגם בדירקטוריון מעלים באופן עקבי את נושא האיתנות הפיננסית של החברה. תחת שליטת שאול אלוביץ', חובותיה של בזק הוגדלו בכ-6 מיליארד שקלים לסכום של למעלה מ-11 מיליארד. שליטתה בשוק היא כה גדולה, עד כי למרות העברת ההון העצומה מהחברה, כ-20 מיליארד שקלים בעשור האחרון, עדיין הצליחה החברה להשקיע בשדרוג טכנולוגי ולפרוס סיבים אופטיים במרבית שטחי המדינה, הרבה יותר מכל חברת תקשורת אחרת. בזק לא מציעה את הרשת הזו לציבור, מפני שמשרד התקשורת מונע זאת ממנה, אלא אם תסכים להשכיר אותה למתחרות שלה בהסדרה של שוק סיטונאי, מדיניות המשמשת בלם כנגד השקעות בתשתיות ובשיפור השירות.

הנתב חדש של בזק (צילום: באדיבות בזק).
הנתב חדש של בזק (צילום: באדיבות בזק).

בבזק חושבים קדימה, ובאופן ייחודי לחברות תקשורת בעולם, בחרו לפתח נתב שיחזיק ביכולת יוצאת דופן לפעול גם בתקנים הטכנולוגיים המיושנים והפעילים כיום – VDSL, וגם בטכנולוגיות חדשות ומהירות שיאפשרו תקשורת במהירות של ג'יגההרץ לשניה.

עסקת יורוקום על סף ביטול

כתוצאה מלחצים של בעלי המניות בבזק, הוחלשה האחיזה של גרעין השליטה בחברה. הדירקטוריון המונה כיום 9 חברים צפוי לגדול ל-11 חברים באסיפת בעלי המניות הקרובה, כשלגרעין השליטה של יורוקום יהיו רק 4 נציגים. ההחלטה הנוספת בדירקטוריון, להפחית את שיעור הרווח המחולק מהחברה כדיווידנד, גרם לנסיגת האחים סיידוף מארה"ב מכוונתם לרכוש את יורוקום, החברה דרכה מחזיק שאול אלוביץ' בשליטה בבזק.

איך שולט אלוביץ׳ בבזק? (גרפיקה: אידאה)
איך שולט אלוביץ׳ בבזק? (גרפיקה: אידאה)

גם החברות האמצעיות בפירמידה, 'ביקום' ו'אינטרנט זהב', הן חברות בעלות חוב ולכן ממילא החלק שמגיע ליורוקום מרווחי בזק נמוך מ-9%, ו"נספג" בחברות האחרות בפירמידה. הנסיגה מהרכישה חושפת עוד יותר את התכנית של האחים סיידוף לשלם על יורוקום באמצעות הרווחים מבזק. ההקטנה שלהם והפחתת ההשפעה בדירקטוריון הפכו את התכנית הזו למסוכנת הרבה יותר, ומכאן הרצון לבטל אותה. לקריסה של יורוקום ואפשרות של פשיטת רגל של אלוביץ' יש השלכות על הנעשה בשוק ההון, אך ההשפעות שלה על בזק ועל הציבור זניחות באופן יחסי.

המבנה של חברה פרטית

באופן כללי, כספי חברה עסקית יכולים להתחלק ל-4 כיוונים: תשלומי שכר לעובדים, השקעות בפעילות העסקית, השבת חובות וחלוקת רווחים לבעלים. ההחלטה להפחית את חלוקת הרווח, מאפשרת להפנות יותר כסף להקטנת מצבת החובות של החברה, אך יכולה לשמש גם להגברת ההשקעות או תשלומי השכר. לציבור הלקוחות של בזק יש אינטרס מסויים בהחלשת כוחה של יורוקום בתוך בזק בשל האינטרס הברור של הבעלים לחלץ כמה שיותר כסף מהחברה כדיבידנד, גם במחיר של אי השקעה בתשתיות התקשורת, והעמסת חובות על החברה. כעת יש להמתין ולראות לאן יבחרו חברי הדירקטוריון לנתב את הכסף.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!