דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

דו"ח ייצוא הנשק העולמי / ארה"ב היא ייצואנית הנשק הגדולה בעולם | הודו מובילה בייבוא

דו"ח של "המכון הבינלאומי לחקר השלום" חושף את נתוני הסחר בנשק והתמונה מדאיגה | עלייה של 10% בסחר בנשק בעולם | באיזה מקום ישראל?

מטוס הקרב F-35. ארכיון (צילום: John Nimmo / ויקימדיה).
מטוס הקרב F-35. ארכיון (צילום: John Nimmo / ויקימדיה).
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

ארה"ב ממשיכה להיות יצואנית הנשק הגדולה בעולם, כאשר כמעט מחצית מהנשק אותו היא מייצאת מגיע למדינות המזרח התיכון. על פי דו"ח חדש שפרסם "המכון הבינלאומי לחקר השלום", הממוקם בשטוקהולם, הגדילה ארה"ב את כמות הנשק אותו ייצאה בשנים 2013-2017 בשיעור של 25 אחוזים, ובכך למעשה המשיכה את המגמה משני העשורים האחרונים, בהם רשמה עלייה מתמדת במכירות נשק ברחבי העולם. בסך הכל נרשמה עלייה גלובלית של 10 אחוזים במכירת הנשק ברחבי העולם, כשהודו וערב הסעודית הן שתי המדינות המייבאות את כמות הנשק הגדולה בעולם.

על פי הדו"ח, ארה"ב סיפקה בשנים האחרונות מערכות נשק מתקדמות ל-98 מדינות ברחבי העולם ולמעשה שולטת ביותר משליש משוק ייצוא הנשק העולמי. יצואנית הנשק השנייה בעולם היא רוסיה, שדווקא רשמה בשנים האחרונות ירידה של 7.1 אחוזים בהיקף הייצוא שלה. על פי נתוני הדו"ח, כמות הנשק אותו מייצאת ארה"ב גבוה בכמעט 58 אחוזים מכמות הנשק אותו ייצאה רוסיה. את רשימת חמש המדינות המובילות בייצוא הנשק בעולם סוגרות צרפת, סין וגרמניה, כאשר אחריהן ברשימה ניתן למצוא גם את בריטניה, ספרד ובמקום השמיני את ישראל.

טנק טורקי במבצע צבאי בעפרין, סוריה (צילום: AP Photo).
טנק טורקי במבצע צבאי בעפרין, סוריה (צילום: AP Photo).

"בהתבסס על עסקאות נשק שנחתמו במהלך ממשל אובמה, משלוחי הנשק של ארה"ב בין השנים 2013-2017 הגיעו לרמה הגבוהה ביותר שלהם מאז סוף שנות התשעים. העסקאות האלו, יחד עם עסקאות נוספות שנחתמו במהלך שנת 2017, יבטיחו כי ארה"ב תישאר יצואנית הנשק הגדולה ביותר בעולם גם בשנים הבאות", אמר ד"ר אוד פלורנט, מנהל תוכנית ייצוא הנשק ב"מכון הבינלאומי לחקר השלום" בשטוקהולם.

מרבית הנשק העולמי, בסך 32 אחוזים מכלל הייצוא הגלובלי, הגיע כאמור למדינות המזרח התיכון שמרביתן היו מעורבות בסכסוך צבאי כלשהו בשנים האחרונות. הדו"ח חושף כי בין השנים 2013-2017 הוכפלה כמות הנשק שנמכרה למדינות המזרח התיכון, כשהיצואניות העיקריות היו ארה"ב, בריטניה וצרפת, בעוד המדינות שרכשו את כמות הנשק הגדולה ביותר היו ערב הסעודית, מצרים ואיחוד האמירויות. בעיקר בולטת ההתחממות ביחסים בין בריטניה לערב הסעודית, שבאו לידי ביטוי בביקור של נסיך הכתר הסעודי בלונדון בשבוע שעבר, שם נחתמו גם עסקאות מסחר בתחומים שונים בשווי של מאות מיליוני דולרים.

כמעט מחצית מהמערכות וכלי הנשק שייצאה בריטניה בחמש השנים האחרונות נרכשו על ידי ערב הסעודית, שהגדילה את הוצאות הרכש שלה על מערכות נשק מתקדמות בשיעור של 225 אחוזים. בין היתר רכשה ערב הסעודית 78 מטוסי קרב, 72 מסוקים ועוד 328 טנקים מתקדמים. מחברי הדו"ח של "המכון הבינלאומי לחקר השלום" מציינים כי ערב הסעודית משתמשת במרבית הנשק שרכשה בפעילות הצבאית שלה בתימן.

צוללת תוצרת גרמניה בנמל חיפה (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
צוללת תוצרת גרמניה בנמל חיפה (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).

בשנת 2015 החלה ערב הסעודית בפעילות שנועדה למנוע את התקדמות המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי המשטר האיראני, מה שהוביל גם לסדרת איומים מצד טהרן לפעול צבאית נגד ערב הסעודית. עם זאת, אירן עצמה דווקא לא נמצאת אפילו ברשימת 40 המדינות המייבאות את כמות הנשק הגדולה ביותר בעולם, כאשר ייבאה אחוז אחד בלבד של נשק חדש. "סכסוכים צבאיים נרחבים במזרח התיכון וחששות בנוגע למצב זכויות האדם, הביאו לדיון פוליטי במערב אירופה וצפון אמריקה בנוגע להגבלת מכירת הנשק. למרות זאת, ארה"ב ומדינות אירופה השונות נותרו יצואניות הנשק הגדולות בעולם במיוחד אל האזור הזה של המזרח התיכון, וסיפקו 98 אחוזים מהנשק אותו רוכשת לדוגמא ערב הסעודית" ציין פיטר וזמן, חוקר בכיר בתוכנית לחקר ייוא הנשק ב"מכון הבינלאומי לחקר השלום".

בנוגע לישראל, מציינים מחברי הדו"ח כי הגדילה את ייבוא הנשק שלה בשיעור של 125 אחוזים בשנים האחרונות ומרבית מערכות הנשק המתקדמות נרכשו מארה"ב, גרמניה ואיטליה.

את רשימת יבואניות הנשק הגדולות בעולם מובילה כאמור הודו, המייבאת את מרבית כלי הנשק שלה מרוסיה. אחריה ברשימת יבואניות הנשק הגדולות בעולם ניתן למצוא את ערב הסעודית, מצרים, איחוד האמירויות וסין. את רשימת עשרת יבואניות הנשק הגדולות בעולם סוגרות אוסטרליה, אלג'יריה, עירק, פקיסטן ואינדונזיה. "המתיחות בין הודו מצד אחד, לפקיסטן וסין מצד שני, מגבירות את הביקוש בהודו למערכות נשק מתקדמות שאותן היא אינה מצליחה לייצר בעצמה.

טיל S-200 (צילום: George Chernilevsky / ויקימדיה קומונס).
טיל S-200 (צילום: George Chernilevsky / ויקימדיה קומונס).

סין, לעומת זאת, הופכת יותר ויותר מסוגלת לייצר נשק משלה, וממשיכה לחזק את קשריה עם פקיסטן, בנגלדש ומיאנמר, דרך אספקת מערכות נשק מתקדמות", אמר פיטר וזמן. כזכור, לפני כשבוע הודיעו ראשי "מוזיאון השואה" בארה"ב כי החליטו לשלול את פרס זכויות האדם היוקרתי שהעניק בשנת 2012 למנהיגת מיאנמר, אונג סן סו צ'י, עקב חוסר פעילותה למנוע את הטבח בבני שבט הרוהינגה במיאנמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!