דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / סקר: הישראלים קונים באינטרנט, לא משווים מחיר ולא מכירים את החוק

עוד בסקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינלאומי: 70% מהאנשים הצהירו שיפסיקו לקנות במקום שפוגע בזכויות העובדים שלו

קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

סקר שפרסמה רשות ההסתדרות לצרכנות לכבוד יום הצרכן הבינלאומי שחל היום (חמישי), מגלה כי כל ישראלי שני נוהג לרכוש היום מוצרים דרך אתרי הסחר בחו"ל, הישראלים לא משווים מספיק מחירים, מאשימים את המדינה במחירי הצרכנות הגבוהים, לא מודעים מספיק לחוקים הקיימים כמו הצבת משקל וצורכים קצת פחות שקיות ניילון.

עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות הסביר כי "המודעות הצרכנית אמנם מחלחלת לאט לתוך עגלת הקניות של הישראלי אבל זה קורה כל הזמן ומתרחש הודות לתנאים המשתנים בשוק וההתפתחויות החדשות בתחומי החברה, הכלכלה והטכנולוגיה". לוינסון הוסיף כי: "עסקים שמקפידים להיות הוגנים, זוכים להערכה רבה יותר בעיני הציבור, לא רק כשמדובר במחיר. גם השנה בדקנו בסקר וראינו כי קרוב ל-70% מהישראלים היו מפסיקים לקנות בבית עסק שבו הם רוכשים קבוע, אם היו מגלים כי בית העסק פוגע בזכויות העובדים שלו".

מחירים ללא השוואה

על פי הסקר, שנערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, רק 11.5% מכלל המשיבים נוהגים להשוות תמיד או לעתים קרובות את המחירים של סל הקניות לבית באמצעות מידע שזמין היום ברשת. בעצם כל שלושה מכל ארבעה ישראלים לא משתמשים באפליקציות או באתרים ייעודיים המאפשרים להם להשוות מחירים של סל הקניות לבית.

מאשימים את המדינה

מנתוני הסקר המיוחד שבדק ידע, עמדות ותפיסות בקרב ציבור הצרכנים עולה כי- 52.6% מהישראלים חושבים שהכנסת לא מחוקקת מספיק חוקים להגנת הצרכן. כ-70% מהמשיבים חושבים שממשלה צריכה להרחיב את הפיקוח על מוצרי היסוד וכ-20% מכלל המשיבים קוראים להחיל את המחירים המפוקחים גם על בשר, עופות, דגים, פירות וירקות.

ישפיע או לא?

הסקר בדק גם איך הישראלים תופסים את השפעת הצו החדש של משרד הכלכלה המחייב את רשתות השיווק והפארם להציג לצד מוצרי טואלטיקה שונים את מחירם בעולם. נזכיר כי רשימת המוצרים שעל פי הצו קיימת חובה להציג את מחירם גם בחו"ל, כוללת בין היתר, משחות שיניים ודאודורנטים. 43.6% מהמשיבים חושבים כי היוזמה תוביל להורדת המחירים ו-42.3% חושבים שהצו לא ישפיע כלל על מחירי המוצרים בארץ.

לא מכירים את החוק השקילה

נתון מעניין נוסף מתוצאות הסקר עוסק בחוק שנכנס לאחרונה לתוקף, באשר לחובת רשתות השיווק וחנויות מזון גדולות, להציב מכשיר שקילה אלקטרוני אחד לפחות, במקום גלוי נגיש לצרכן בסמוך לסחורה הנמכרת לפי משקל, כמו למשל פירות וירקות.

מתוצאות הסקר עולה כי 80.5% מהישראלים כלל לא מכירים את החוק ו4.7% מכירים את החוק אך מעולם לא נתקלו במכשיר שקילה שזמין לשימושם במהלך הקנייה. מנכ"ל רשות ההסתדרות, עו"ד לוינסון, ציין כי: "מלבד הצורך להעלות את המודעות בקרב הצרכנים ולהגביר את האכיפה, קיימת חשיבות רבה לשיתוף פעולה גם מצד הקמעונאים. לאחרונה אנו עדים ללחצים מצד גורמים מסחריים על הרגולטורים במטרה לבטל חוקים ותקנות שנועדו להגן על הצרכנים, כמו למשל תקנות ביטול עסקה וחובת הצגת המחיר על המוצר. אסור לפגוע בזכויות אלו וציון יום הצרכן מהווה הזדמנות נוספת להביא את חשיבות ההגנה על הצרכנים למודעות ציבורית".

חוק השקיות:

המודעות החברתית של הצרכנים בישראל באה לידי ביטוי גם ביחס המשתנה כלפי נושאים סביבתיים. למעלה משנה מאז כניסתו לתוקף של חוק השקיות, נראה כי יש היענות מרשימה מצד הצרכנים הישראלים לצמצם את השימוש בשקיות הניילון החד-פעמיות. מהסקר הנוכחי עולה כי למעלה ממחצית מהישראלים (54.6%) נמנעים מהשימוש בשקיות הנמכרות בקופות של רשתות השיווק.

הטבת מועדוני לקוחות:

נתונים נוספים שנבדקו בסקר: למעלה ממחצית מהמשיבים (50.7%) דיווחו כי הם משתמשים בהטבות של מועדוני לקוחות שונים לשם קניית מוצרים, קופונים, כרטיסים למופעים וארוחות.

עוברים על החשבונות לבדיקת:

67.2% מהישראלים נוהגים לעבור תמיד או לעתים קרובות על פירוט החשבונות החודשיים שהם מקבלים. מבין כלל החשבונות החודשיים, הפירוט שזוכה לתשומת הלב הגבוהה ביותר מצד הצרכנים הוא פירוט חשבונות האשראי (85.5%), חשבון החשמל (70.1%) וחשבון המים (68.2%) והארנונה (62.5%). לעומת זאת, רק 40% מכלל המשיבים עוברים על החשבונות החודשיים מחברות הכבלים והלוויין.

מחצית מהישראלים קונים באתרי הסחר בחו"ל

על פי הסקר, 49% מכלל המשיבים נוהגים לרכוש היום מוצרים באתרי הקניות בחו"ל. התפלגות התשובות מסמנת כי הקנייה המועדפת על הישראלים שקונים בערוץ זה היא של בגדים ואביזרי אופנה למבוגרים (57.6%). רכישות נפוצות נוספות מאתרי האינטרנט בחו"ל היו: סמארטפונים ומוצרי אלקטרוניקה (42.8%), מכשירי חשמל (25.9%), ביגוד לתינוקות ולילדים (19%), צעצועים ומשחקים לילדים (14.1%), מוצרים לעיצוב הבית (11.5%) ומוצרי טיפוח וקוסמטיקה (11.5%). על אף השימוש הנרחב ברשת לשם קניות מהאתרים בחו"ל, רק 14.2% מהמשתתפים בסקר, נוהגים לבצע קניות באתרי האינטרנט הישירים של רשתות שיווק המזון בישראל.

ביחס לקנייה ברשת, הדגיש מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות עו"ד לוינסון, כי:  "חשוב לדעת כי רכישות באתרי אינטרנט שלא נמצאים בבעלות ישראלית ואין להם נציגות בארץ, לא כפופות לחוק הגנת הצרכן. המסקנה היא לא להפסיק לרכוש באמצעות הרשת, אלא פשוט לדעת להשתכלל בתור צרכן.

"אם מקפידים על כמה כללי זהירות, אין סיבה לא לנצל את הנוחות של הפלטפורמה שגם עוזרת לנו להוזיל את סל הצריכה. במשך שנים החסם המרכזי לרכישה ברשת היה החשש למסור פרטי אשראי ולחשוף את עצמך להונאה. מאז, הצרכנים למדו שצריך לבדוק אם האתר שבו הם רוכשים הוא אתר מוכר ובעל מוניטין ואם הוא מאובטח בפרוטוקולי האבטחה הנדרשים.

"בנוסף לכך, רצוי לבדוק את מדיניות הביטול וההחזרה של המוצרים לפני הרכישה, לעקוב אחרי אישור העסקה המתקבל במייל, ולבדוק שסכום החיוב בכרטיס האשראי תואם את מה שתכננתם לשלם. בחלק מהמקרים, גם אם הרכישה בוצעה מאתר בחו"ל, אך לא התקבלה תמורה הולמת, עדיין יש מה לעשות עם זה כמו למשל לדווח לחברת האשראי ולנסות לבטל תשלומים עתידיים לספק. יש לשים לב גם לנושא עלויות המשלוח והמיסוי שבדרך כלל לא כלולים במחיר המוצר ויש לשלם עליהם בנפרד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!