דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

המשבר בטבע / עובדי טבע כפ"ס לביה"ד: הבונוסים שמגיעים לנו בוטלו בניגוד להסכמים

1,600 העובדים גילו כי לא שולם להם הבונוס בעבור שנת 2017, למרות תכנית ההתייעלות במפעל ולמרות שבפרסומי החברה מתוארים ביצועיהם כ"מעולים" | יו"ר הוועד אלירן קוזליק: "למרות הרצון להידברות, נתקלנו באטימות מוחלטת"

הפגנת עובדי טבע בירושלים (צילום: דוד טברסקי).
הפגנת עובדי טבע בירושלים (צילום: דוד טברסקי).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-1,600 עובדי מפעל טבע כפר סבא לא קיבלו את הבונוס השנתי בגין שנת 2017. לאחר ששורת פניות בנושא להנהלה לא נענו, הגיש אתמול (רביעי) ועד העובדים עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בטענה כי הנהלת החברה מפירה באופן חד צדדי את ההסכם הקיבוצי במקום. הבונוסים השנתיים לעובדי המפעל נעים בין שווי חצי משכורת ללמעלה משתיים וחצי משכורות.

"למרות הרצון להידברות על מנת להגיע להבנות מחוץ לכותלי בית המשפט, נתקלנו באטימות מוחלטת ולא נותר לנו ברירה אלא לפנות לערכאות" מסר לדבר ראשון יו"ר ועד העובדים במפעל אלירן קוזליק, "יש לנו אמון מוחלט בבית המשפט שיעשה צדק בנושא. כשנלחמים על הצדק, הצדק מנצח". לדבריו, "נמשיך לעשות הכל ולעמוד על המשמר מול הנהלת טבע על מנת לשמור ולהגן על זכויותינו כפי שעשינו עד כה".

אלירן קוזליק יו"ר ועד טבע כפר סבא (צילום באדיבות המצולם).
אלירן קוזליק יו"ר ועד טבע כפר סבא (צילום באדיבות המצולם).

בפתח העתירה, שהוגשה על ידי עו"ד יעל שילוני המייצגת את הוועד ועו"ד יערה צישינסקי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, נכתב כי "לפני חודשים ספורים התיישב על כיסא המנכ"ל מר קאר שולץ. הסכם העסקתו ותנאי העסקתו פורסמו בבורסות העולמיות, ביניהם העובדה שבמענק חתימה הוא קיבל 20 מיליון דולר במזומן. גם זכויות השכר להמשך הינן זכויות נאות – כשחלקן תלויות ביצועים, קרי בחיסכון שיניב לחברה… והנה. החלטתו בדבר מחיקת הבונוס בגין השנה שקדמה – 2017, לכלל העובדים".

עורכות הדין הדגישו כי ביצועי העובדים במפעל ב-2017 היו "מעולים", כפי שעלה מפרסומי החברה, וכי בוצעה במפעל התייעלות שהניבה חיסכון של כעשרה מיליון שקלים לחברה. "ודוק: הנהלה בכירה קיבלה את מלוא זכויותיה. גם הוא קיבל את מלוא זכויותיו לרבות אותו בונוס חתימה נאה. קודמו, ממלא המקום מר יצחק פטרבורג קיבל 9.2 מיליון דולר בשמונה חודשים. מר ארז ויגודמן שקדם לו, ואשר הוביל למכלול ההחלטות שהביאו את הקונצרן למצבו הנוכחי, קיבל עד יומו האחרון גם כן את זכויותיו החוזיות המלאות אשר כללו מעל חצי שנה של שכר מלא בהודעה מוקדמת (ללא עבודה) בעלות יומית בסך 110 אלף שקלים, וסה"כ כחמישה מיליון שקלים באותה תקופה לבדה, ועוד 2 מיליון דולר לאחר סיום העסקתו!!!"

מנכל טבע לשעבר ארז ויגודמן ועובדי טבע (צילום: מרים אלטשר, נתי שוחט/ פלאש 90).
מנכל טבע לשעבר ארז ויגודמן ועובדי טבע (צילום: מרים אלטשר, נתי שוחט/ פלאש 90).

העתירה כוללת גם טענות כנגד שינוי חד צדדי בשיטת התגמול על עמידה ביעדים ביחידת מנהלת האתר בבונוס 2016, וכן כנגד שינוי חד צדדי נוסף באופן חישוב הזכאות לבונוס לשנה הקרובה (2018).

ביולי 2017, עוד טרם קריסת מניית טבע, הודיעה החברה על מהלך התייעלות במסגרתו ביקשו לפטר כ-350 עובדים במפעלי החברה בכפר סבא וברמת חובב. בסוף מאבק הוסכם עם הוועדים על פיטוריהם של 110 עובדים במפעל טבע טק ברמת חובב ו-120 עובדים במפעל הכפר סבאי. במסגרת כך נחתם הסכם על פיו לא תבצע החברה פיטורי התייעלות נוספים במפעל כפר סבא עד סוף שנת 2020, ולפיכך צלחו מפעלים אלו את גל הפיטורים הגדול בחברה בלי מכות נוספות.

תגובת חברת טבע: "מצבה הפיננסי של טבע חייב אותה לנקוט צעדים דרסטיים, לרבות סגירת מפעלים ופיטורי אלפי עובדים ברחבי העולם. בשים לב למצבה של החברה ולאי עמידתה ביעדים שנקבעו לשנת 2017 נמצא כי אין מקום לתשלום בונוס בגין שנה זאת. החלטה זו נוגעת לכלל עובדי ומנהלי החברה ברחבי העולם. על רקע זה, מצערת העובדה שוועד העובדים במפעל החברה בכפר סבא בחר שלא להכיר במציאות והגיש הליך לבית הדין לעבודה."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!