דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מדד האושר / מהפך בצמרת: פינלנד תפסה את מקום נורווגיה כמדינה המאושרת בעולם

כך קבע דו"ח מדד האושר של האו"ם, המדרג 156 מדינות על בסיס מספר נתונים ומדדים | ישראל שמרה על המקום ה-11, בו דורגה גם בשנה שעברה | ראש המכון לחקר האושר בדנמרק (מקום 3): "הפינים טובים בהמרת עושר לחיי רווחה"

אוהדי נבחרת פינלנד חוגגים. ארכיון (AP Photo/Petr David Josek)
אוהדי נבחרת פינלנד חוגגים. ארכיון (AP Photo/Petr David Josek)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

למרות מזג אוויר קר וחודשי חורף ארוכים במיוחד, תושבי פינלנד הם המאושרים ביותר עלי אדמות. דו"ח "מדד האושר" של האו"ם שהתפרסם בימים האחרונים קבע כי פינלנד הדיחה את נורווגיה, והתייצבה בפסגת רשימת המדינות עם התושבים המאושרים ביותר בעולם. איפה ישראל? ממש על סף העשירייה הראשונה.

"דו"ח מדד האושר", המתפרסם מדי שנה, מדרג 156 מדינות ברחבי העולם, על בסיס נתונים ובהם תוחלת החיים, תמיכה סוציאלית ורמת השחיתות. בשנה שעברה דורגה פינלנד במקום החמישי בלבד, אך השנה קפצה כל הדרך אל המקום הראשון עם ציון משוקלל של 7.62. נורווגיה, שבשנה שעברה דורגה במקום הראשון, ירדה למקום השני עם ציון משוקלל של 7.59. את החמישייה הראשונה במדד האושר משלימות דנמרק, איסלנד ושוויץ. המדינה שתופסת את המקום האחרון בדירוג היא בורונדי, עם ציון של 2.90 בלבד. ישראל, נותרה במקום ה-11 המכובד, כמו בשנה שעברה, עם ציון משוקלל של 7.19.

מדינות סקנדנביה שולטות, למעשה, בצמרת טבלת האושר מאז התפרסם לראשונה בשנת 2012. מחברי הדו"ח ציינו כי כל המדינות הנורדיות רשמו ציונים גבוהים בתחומים שונים ובהם הכנסה ממוצעת לנפש, תוחלת חיים בריאה, חופש, תנאים סוציאליים, אמון ונדיבות.

בתחתית הרשימה ניתן למצוא מלבד את בורונדי גם את מערב אפריקה, דרום סודן, טנזניה ותימן, חלק מהמדינות הנמצאות בסכסוכים צבאיים או נחשבות כמושחתות במיוחד.

גל ההגירה הענק לאירופה בשנים האחרונות הביא את מחברי "מדד האושר" לבדוק השנה בפעם הראשונה גם את רמת האושר של המהגרים בעולם. גם כאן תפסה פינלנד את המקום הראשון ברשימה, לאחר שקיבלה לשטחה כמה אלפי מהגרים בשנים האחרונות. בסך הכל מתגוררים בפינלד 300 אלף אזרחים זרים מתוך אוכלוסייה של 5.5 מיליון בני אדם, כאשר מרביתם ממדינות אירופאיות אחרות אולם בהם גם פליטים אפגניסטן, סומליה, עיראק ועוד.

מייק ויקינג, ראש המכון לחקר האושר בדנמרק: "במדינות הנורדיות משלמים מיסים מהגבוהים בעולם, אבל יש לכך תמיכה ציבורית רחבה מאחר והתושבים רואים בכך השקעה באיכות חיים עבור כולם"

ג'ון האוליוול, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קולומביה הבריטית בקנדה, אחד ממחברי הדו"ח החדש, ציין כי עשרת המדינות הנמצאות בצמרת הרשימה רשמו את נתוני האושר הגבוהים ביותר הן בקרב אזרחיהן והן בקרב המהגרים המתגוררים בהן. "הממצא הבולט ביותר בדו"ח השנה הוא העקביות המדהימה בין רמת האושר של המהגרים לרמת האושר של ילידי אותה מדינה. אלו שמהגרים למדינות מאושרות יותר מרוויחים, בעוד אלו שעוברים למדינות פחות מאושרות מפסידים מכך" אמר האליוול.

כמה מתושבי פינלנד אישרו בראיון ל"אינדפנדנט" הבריטי כי אכן הם מאושרים  במיוחד במדינתם. "אני חושבת שהיסודות שלנו כאן בפינלנד הם די טובים. יש לנו את הנסיבות המושלמות לחיות חיים מאושרים בפינלנד" אמרה סופיה הולם, תושבת הלסינקי בת 24. גם אינארי לפיסטו, בן 28 מהלסינקי, טען כי הדירוג מוצדק. "זה דבר נהדר להתגורר במדינה המאושרת ביותר בעולם, למרות שמושלג כאן ואנו הולכים בתוך השלג הרטוב. כן, יש לנו כאן הרבה מאוד דברים שעושים אותי מאושר", טען.

מייק ויקינג, ראש המכון לחקר האושר בדנמרק, שתפסה את המקום השלישי ברשימה (ודורגה ראשונה לפני שנתיים), אמר כי הצבתה של פינלנד בראש הרשימה מפתיעה אותו, אולם לא הכחיש כי המדינות הנורדיות אכן מציעות לתושביהן יתרונות רבים על פני מדינות אחרות בעולם. "זה מדהים שפינלנד מדורגת בראש הרשימה, כי התוצר המקומי הגולמי לנפש בפינלנד נמוך יותר מאשר במדינות השכנות שלה, והוא נמוך בהרבה מאשר בארה"ב" הסביר, "הפינים טובים בהמרת עושר לחיי רווחה. במדינות הנורדיות באופן כללי, אנו משלמים מיסים מהגבוהים בעולם, אבל יש לכך תמיכה ציבורית רחבה מאחר והתושבים רואים בכך השקעה באיכות חיים עבור כולם. גם לשרותי בריאות חופשיים ולימודים חינם יש השפעה על האושר".

סך הכל מרוצים, למרות הכל. ישראלים מבלים בפארק הירקון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90
סך הכל מרוצים, למרות הכל. ישראלים מבלים בפארק הירקון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90

חלק נכבד בדו"ח "מדד האושר" מוקדש לארה"ב, שתופסת את המקום ה-18 בלבד, עם ציון משוקלל של 6.88 (ירידה של ארבעה מקומות מהשנה שעברה). מיד אחריה במקום ה-19 ניתן למצוא את בריטניה עם ציון משוקלל של 6.81 בלבד.

"הרווחה בכללית בארה"ב נפגעת באופן שיטתי על ידי שלוש מגיפות הקשורות זו בזו. אחת מהן השמנת יתר, השנייה שימוש בסמים, והשלישית היא דיכאון. המערכת הסוציו-פוליטית בארה"ב מייצרת יותר אי-שוויון בהכנסה, מה שגורם לירידה משמעותית ברמת האושר", אמר ג'פרי סאקס, מנהל המרכז לפיתוח בר קיימא באוניברסיטת קולומביה הבריטית בקנדה, שלקח חלק במחקר.

מי שרשמה את הירידה הגדולה ביותר ברשמת האושר של אזרחיה לעומת השנה שעברה היא ונצואלה, שירדה 20 מקומות מהשנה שעברה, ודורגה במקום ה-102. המחזיקה הקודמת בתואר המפוקפק הייתה סוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!