דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

לא זזים / רוב נוסעי התחבורה הציבורית עושים זאת בלית ברירה, זה לא עומד להשתנות

דו"ח בנק ישראל מעלה כי 69% מהמועסקים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, כנראה בגלל שהתחבורה הציבורית בישראל כושלת | תת השקעה ותכנון לקוי מבטיחים שהמצב יישאר על כנו | בינתיים, התחילה כבר מחאה ציבורית בנושא

בפקקים (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
בפקקים (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח בנק ישראל שפורסם היום (ראשון), חושף את מצבה העגום של מערכת התחבורה הציבורית בישראל. על פי נתוני הדו"ח, רוב מכריע של המועסקים במשק (69%) מגיע לעבודה במכונית פרטית, ורק 21% משתמשים לשם כך בתחבורה ציבורית (אוטובוס או רכבת). כצפוי, בערים הגדולות השיעור גבוה מ-21% משום שהתחבורה הציבורית בהן נרחבת יותר. עוד עולה מהנתונים כי ככל שהשכר עולה, כך יורד שיעור המשתמשים באוטובוסים. כפי כתבו מחברי הדו"ח, "נתון זה תומך בסברה שהפרטים בישראל משתמשים בתחבורה ציבורית בלית ברירה, כלומר מפני שאין ברשותם רכב פרטי".

אופן ההגעה לעבודה במחוז תל אביב באחוזים לפי השכר לנפש (נתונים: למ"ס גרפיקה: אידאה)
אופן ההגעה לעבודה במחוז תל אביב באחוזים לפי השכר לנפש (נתונים: למ"ס גרפיקה: אידאה)

כישלונה של התחבורה הציבורית בארץ הוא לא נושא חדש. לפי דו"ח ה-OECD על כלכלת ישראל, שפורסם בשבוע שעבר, המצב צפוי רק להחמיר. בלי שינוי דרמטי בהיקף ההשקעה הממשלתית, בייחוד בתחבורה ציבורית, לנוע בישראל תהפוך להיות פעולה מעיקה יותר ויותר, והמחאה הציבורית בנושא התעוררה.

פקקים הם לא גזירה משמיים של החיים המודרניים, אלא תוצאה של איכות התחבורה. במוסקבה מהירות הנסיעה הממוצעת, 44 קמ"ש, כמעט כפולה לעומת ברלין, בה המהירות הממוצעת היא 24 קמ"ש. מהירות הנסיעה בלונדון במכונית אינה שונה מהמהירות המקובלת לנסיעה בסוס וכרכרה במאה ה-18. עם זאת, גם בברלין וגם בלונדון יש את מה שאין בישראל – מערכת תחבורה ציבורית איכותית. זאת אולי הסיבה שלרבים מתושביהן אין רכב פרטי בבעלותם, ושהמהירות הממוצעת בתוך העיר לא ממש משפיעה עליהם.

 גם בערים הגדולות

חוקרי בנק ישראל פיתחו מודל מיוחד להשוואת נפח השימוש בתחבורה ציבורית. הרעיון מאחורי המודל הוא לקחת את מידת השימוש בתחבורה ציבורית באירופה, ולעבד את הממצאים לישראל תוך התחשבות בהבדלים שונים – בין היתר, מחירי הרכבים הפרטיים, מזג האוויר, גודל הערים והרציפות העירונית בתוך המטרופולין. בכל הבדיקות נמצא שבערי ישראל השימוש בתחבורה ציבורית נמוך מערים דומות באירופה.

תת השקעה חריפה ותכנון לקוי

אזרחי ישראל נמצאים במלכוד. היעדר תחבורה ציבורית איכותית והיעדרך כמעט מוחלט של שירותי תחבורה ציבורית בשבת דוחף יותר ויותר אוכלוסיות לרכוש רכב פרטי ואף יותר מרכב אחד למשפחה. מצד שני, בחירה זו גורמת לעומס עצום על הכבישים, ומחריפה את הבעיה. לפי בנק ישראל, רק כשליש מתקציבי ההשקעה של משרד התחבורה מושקעים באופן בלבדי בתחבורה ציבורית.

השקעה בתשתיות לתחבורה יבשתית (מתוך דו"ח בנק ישראל)
השקעה בתשתיות לתחבורה יבשתית (מתוך דו"ח בנק ישראל)

אמנם, בין 2005 ל-2017, נרשמה עלייה בנתח של התחבורה הציבורית השקעת המשרד בתשתיות, בעיקר בגלל פרויקטים כמו הרכבת הקלה. עם זאת, לא בהכרח מדובר בהשקעה שתיתן תמורה מקסימלית לכסף. קווי אוטובוסים בנתיב ייעודי, כמו המטרונית בחיפה, עולים משמעותית פחות כסף מהרכבת הקלה, הקמתם קצרה יותר והאפקטיביות שלהם קרובה מאוד לאפקטיביות המקסימלית של הרכבת הקלה.

לפי דו"ח ה-OECD, הצפיפות בכבישים בישראל היא הגבוהה ביותר במדינות המפותחות ובפער גדול.

כלומר, מאמצי הממשלה בתחום – כמו תכנית "מהיר לעיר" (פרוייקט של משרד התחבורה להעדפה לתחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב), הרכבת המהירה בין ת"א לירושלים והרכבת הקלה בגוש דן – הם מענה שלא מתקרב להתמודד עם הצרכים המתרבים.

פקקים כתוצאה מחולשת מערכות התחבורה הציבורית הם לא בעיה רק במטרופולינים. במרבית היישובים הערביים בישראל שירותי התחבורה הציבורית ירודים בהשוואה ליישובים היהודיים, וגם צירי תנועה בין יישובים קטנים הופכים לסתומים במשך שעות רבות ביום.

תכנון השכונות החדשות בישראל, שמואץ ביוזמת מטה הדיור במשרד האוצר, לא כולל בתוכו חשיבה מקדימה על פתרונות תחבורה ציבורית, ועלול לברוא דירות חדשות שהן בעצם גטאות ללא אפשרות סבירה ליציאה.

לפי הערכות גורמי התחבורה בישראל, ביניהם גם משרד התחבורה, תת ההשקעה המצטבר בתחום היא בין 200 ל-300 מיליארד שקלים. וזה רק כדי  לענות על הצרכים של היום.

הגישה הכלכלית השלטת בישראל היא גישה של חנק ההוצאה הציבורית, ולא יהיה ניתן לשנות את להקל על מצב הפקקים מבלי לזנוח אותה ולהגדיל באופן משמעותי את תקציבי פיתוח התחבורה, וגם את תקציב המדינה עצמו כדי לעמוד במשימה זו.

 המחאה הציבורית מתעוררת

בשנים האחרונות קבוצות של אזרחים מתעוררות למחאה כנגד המחדלים הממשלתיים בתחום התחבורה. קבוצת תושבי השרון חסמה הבוקר את כביש 4 סמוך לצומת הדסים למשך דקות ארוכות במחאה על הפקקים וזמני הנסיעה הארוכים במקום.

הנוסעים דורשים הוספת נתיבי תחבורה ציבורית בכביש 4, קווים מהירים לתחנת הרכבת ולאזורי התעסוקה. שיירת הרכבים שמנתה כעשר מכוניות התקבצה באזור צומת הדסים, האטה את תנועת הרכבים עד לעצירה מוחלטת למשך דקות ארוכות.

מנכ"ל 15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית, גיל יעקב אמר הבוקר כי "משבר התחבורה בישראל מגיע למימדים  מפלצתיים ובמשרד התחבורה מעכבים פתרונות שמוכיחים את עצמם שוב ושוב בישראל ובעולם: נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית. אפילו נהגי הרכבים הפרטיים כבר מבינים זאת".

ממשרד התחבורה נמסר כי "המשרד מדביק פערים של 60 שנה בהשקעות בתשתיות בתחבורה ובעיקר בתחבורה הציבורית. במסגרת זאת מושקעים עשרות מיליארדי שקלים בהקמת מסילות ברזל מצפון הארץ ועד דרומה, מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) בעשרות ערים בארץ שיצרו רשת של נתיבים שתכלול את כל מטרופולין תל אביב ותאפשר נסיעה ישירה ומהירה של אוטובוסים ורכב ציבורי תוך עקיפה של כל הפקקים. בתשע השנים האחרונות בלבד הושקעו במערך התחבורה הציבורית תקציבים בהיקפים חסרי תקדים שלא היו כמותם מאז קום המדינה.

"לפני כשנה לדרך תכנית מהפכנית להקמת רשת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), עירונית ובינעירונית, במטרופולין תל אביב, בעלות כוללת של כ-5 וחצי מיליארד שקלים. המיזם המיוחד, המכונה 'מהיר לעיר', יצור רצף של נת"צים עירוניים ובינעירוניים ויעניק לראשונה יתרון משמעותי לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. התכנית כוללת בין השאר הקמת רשת של נתיבי תחבורה ציבורית באורך של כ-120 קילומטרים, ב-17 ערים מרכזיות בגוש דן שחתמו על הסכמים עם משרד התחבורה להקמת הנת"צים בתחומם וכן שדרוג של 50 קילומטרים של נת"צים קיימים.

"בנוסף לכך, מקדם המשרד למעלה מ-70 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית, במסגרת תכנית להקמת נתיבים מהירים בכניסות לתל אביב, בעלות של 3 וחצי מיליארד שקלים נוספים. כלי רכב ציבוריים יוכלו לנסוע בנתיבים המהירים ללא תשלום.

"משרדנו ממשיך לקדם את רשת הרכבות הארצית בכל רחבי הארץ, שנועדה לחבר בין הפריפריה למרכז הארץ. בשנים האחרונות הוקמו קווי רכבת רבים, בהם רכבת הנגב, רכבת העמק, הרכבת לכרמיאל. בקרוב יחנכו מספר קווי רכבת נוספים בהם קו הרכבת המהיר מתל אביב לירושלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!