דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הגדרות פרטיות / מכונת התעמולה: חברת הייעוץ שאספה מידע על משתמשי פייסבוק בשירות טראמפ

עובד לשעבר בחברת קיימברידג' אנליטיקה חשף כיצד השתמשה החברה במידע של 50 מיליון אזרחים אמריקאים כדי לקדם את המועמד הרפובליקני לבית הלבן | בעל החברה, רוברט מרסר, פועל בשנים האחרונות מאחורי הקלעים של הימין האמריקאי

פייסבוק (sitthiphong / Shutterstock.com)
פייסבוק (sitthiphong / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

דמוקרטיה תחת מתקפה: אתמול (שבת) נחשף כי חברה בבעלות המיליארדר האמריקאי רוברט מרסר השתמשה בטכנולוגיית עיבוד נתונים כדי למקד תעמולה לקראת הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. על פי החשד, החברה, "קיימברידג' אנליטיקה", השתמשה במידע אותו "כרתה" מפרופילי הפייסבוק של אזרחי ארה"ב כדי ליצור "פרופיל אישיות", אליו התאימה את התוכן והמסגור של תעמולת הבחירות שלה, בשירות דונלד טראמפ.

המיליארדר האמריקאי רוברט מרסר (צילום: The Washington Post / Getty Images IL)
המיליארדר האמריקאי רוברט מרסר (צילום: The Washington Post / Getty Images IL)

כריסטופר וויילי, עובד לשעבר בחברה פנה ל"אובזרבר" הבריטי ול"ניו יורק טיימס" האמריקאי וחשף כי בחרה עשתה שימוש במידע של כ-50 מיליון משתמשי פייסבוק אמריקאיים כדי לקדם את מועמדותו של טראמפ לבית הלבן. "זה לא נכון לקרוא לקיימברידג' אנליטיקה חברת מידע. זו מכונת תעמולה", אמר היום לגרדיאן.

חברות מיקוד תעמולת בחירות אינן תופעה חדשה, אך "קיימברידג' אנליטיקה" מהווה מודל חדש של עיצוב דעת קהל לקראת בחירות. ראשית, היא לא שייכת למועמד או מפלגה פוליטית, אלא לבעל הון. שנית, אופן הפעולה של החברה כלל שימוש במידע פרטי שלא בידיעת בעליו, ויצירת תוכן שלא ניתן לזהות כתעמולה.

ווילי הסביר מודל הפעולה של החברה מהווה סוג חדש של התערבות בעלי הון בפוליטיקה האמריקאית, לטובת מועמדים שיקדמו את האינטרסים האישיים שלהם. "העסק שלנו היה שילוב של מיקוד בוחרים לאלמנטים מהפסיכולוגיה" הסביר, "ככה, לא היינו מתמקדים בך רק כבוחר, אלא גם כאישיות. כדי לעשות את זה אספנו הרבה מאד מידע על אנשים כדי לבנות פרופיל אישיות לבוחרים באזור שלם – במקרה הזה בכל ארה"ב".

"קיימברידג' אנליטיקה" פיתחה מודל בו היא מנתחת מידע אותו "שאבה" מהפרופילים בפייסבוק, ומייצרת תוכן תעמולתי שיהיה בעל ההשפעה האפקטיבית ביותר. לאחר מכן, היא ממקדת את אותה התעמולה ב"סוגי האופי" שעליו תהיה לה השפעה מירבית. "ניצלנו את פייסבוק כדי למשוך מידע על מיליוני משתמשים" סיפר ווילי, "אחרי זה בנינו מודלים כדי לנצל את מה שהבנו עליהם ולמקד את התעמולה שלנו ככה שתיגע בשדים הפנימיים שלהם" אמר ווילי.

"היינו יודעים איזה סוג של מדיה הייתה הכי אפקטיבית עליך- המסגור, הנושאים, התוכן , הטון, האם זה צריך להיות באווירה מפחידה או לא" הסביר ווילי. "אז היינו מבינים מה היה עובד עליך, ואיפה הכי אפקטיבי לתקוף אותך עם זה, וכמה פעמים היינו צריכים לגעת בך עם זה כדי לשנות את האופן שבו אתה חושב על משהו". לדבריו, "אם אתה במלחמה, ואתה רוצה לנצח, אתה צריך נשקים. אז אנחנו סיפקנו את הנשק".

רוברט מרסר, הידוע בניסיונות האקטיביים שלו להתערב במערכת הפוליטית האמריקאית בשנים האחרונות, הוא תורם ידוע לארגוני ימין קיצוני בארה"ב, ונותן החסות הראשי לאתר ברייטברט, שנוהל עד לאחרונה על ידי סטיב באנון, מי שהיה היועץ של טראמפ. לכן, אין זה מפתיע כי באנון, שעבד גם בניהול קמפיין הבחירות של טראמפ, היה חבר בדירקטוריון של אותה "קיימברידג' אנליטיקה".

סיפורה של "קיימברידג' אנליטקה" חושף את עומק המעורבות של בעלי ההון בעיצוב תוצאות הבחירות בארה"ב.

נשק תודעתי מכוון היטב

על פי הדיווחים, בשנת 2013 חיפש מרסר דרכים בהן יוכל לקדם את המועמדים הפוליטיים הרצויים לו. הוא פנה לחברת מיפוי הבוחרים "SCL", שהתמקדה ביצירת אסטרטגיות למיקוד תעמולת בחירות על פי קהל יעד. אותה החברה הצהירה כי תוכל ליצור אלגוריתם מורכב שיאפשר למקד באופו יעיל סוגים שונים של תעמולת בחירות לקהל היעד עליהם יהיה לה ההשפעה האפקטיבית ביותר. החברה הצליחה להשיג ממרסר השקעה של 15 מיליון דולר, בתמורה לפיתוח אותה הטכנולוגיה, בה יוכל מרסר לעשות שימוש במערכות בחירות שהתקיימה באותה השנה בארה"ב.

בחברה הצליחו לבנות את האלגוריתם, אבל לא היו לה את מקורות המידע על אזרחי ארה"ב, שבאמצעותם אפשר יהיה לבצע את הניתוח. בשלב זה, פרופסור ממוצא רוסי בשם אלכסנדר קוגן מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה הציע לחברה פתרון – ניצול המידע הקיים על מרבית אזרחי ארה"ב בפייסבוק כבסיס לאותו ניתוח.

קוגן מכר לחברה פלטפורמה שבאמצעותה ניתן "לשאוב" את המידע על תחומי העניין, הנטיות הפוליטיות, הנטיות האישיותיות ועוד מאפיינים מתוך היסטוריית הפעילות בפייסבוק.

"זה לא נכון לקרוא לקיימברידג' אנליטיקה חברת מידע. זו מכונת תעמולה"

במייל מקוגן לווילי, שפורסם היום בכלי התקשורת, נכתב כי הפלטפורמה תנתח את האישיות של משתמשי הפייסבוק דרך קטגוריות כמו גיל, מגדר, "פתיחות דעת", "עמדה פוליטית", "אמונות תפלות", "מידת נוירוטיות" ועוד. החברה עשתה מספר ניסויים בטכנולוגיה החדשה במדינות אפריקאיות וקריביות, בהן חוקי אבטחת המידע אינם נוקשים.

לאחר הצלחת הפיילוט של המערכת בבחירות האמריקאיות לקונגרס ב-2014, החליט מרסר להשתמש בטכנולוגיה שפותחה באופן רחב יותר. מרסר הקים חברה בבעלותו תחת השם "קיימברידג' אנליטיקה", והטיל על סטיב באנון להיות אחד מחברי הדירקטוריון שלה.

"אם אתה במלחמה, ואתה רוצה לנצח, אתה צריך נשקים. אז אנחנו סיפקנו את הנשק"

ווילי הסביר כי שאיפותיהם של מרסר ובאנון לקראת הבחירות בשנת 2016 היו מרחיקות לכת. הוא אמר כי מרסר תכנן להשתמש בחברה כדי לקדם את השינוי אותו הוא רצה לייצר בחברה האמריקאית. "הם רצו לייצר מלחמת תרבות באמריקה. קיימברידג' אנליטיקה הייתה אמורה להיות הנשק במלחמה הזו", טען.

לקראת הבחירות, עשתה  החברה עשתה שימוש במידע מתוך פרופיל הפייסבוק של 50 מיליון אזרחים אמריקאים. עם זאת, האלגוריתם איפשר לחברה "למשוך" מידע לא רק מאותו הפרופיל, אלא מכל חבריו של אותו משתמש. כך, על פי ההערכות, ניתן היה לנתח את נטיותיהם של מרבית אזרחי ארה"ב. לאחר מכן, יצרה החברה תוכן בדמות בלוגים, כתבות מאתרי חדשות או פוסטים בפייסבוק, ו"דחפה" אותם למשתמשים על בסיס ניתוח האישיות שלהם, בתוכן שכוון לעודד את ציבור הבוחרים להצביע בעד טראמפ.

כרגע, מעמדה החוקי של החברה איננו ברור, היות ומדובר במקרה תקדימי שלגביו אין פסיקות קודמות. כעת יצטרכו רשויות החוק בארה"ב לקבל החלטה על מידת החוקיות של התערבות מסוג זה של בעלי הון בפוליטיקה. עם זאת, נראה כי לפחות לכרגע, כלי זה נשאר לגיטימי במערכת הפוליטית האמריקאית, ולא ברור אם החברה תועסק גם בבחירות הבאות לנשיאות, או לבחירות המתקרבות לבתי הנבחרים.

משכיר ב-IBM, לממליך מלכים בפוליטיקה

רוברט מרסר מוכר בעיקר כמי שנאבק בשנים האחרונות לשנות, באופן רשמי ובפועל, את יכולתם של בעלי הון להשפיע על הפוליטיקה בארה"ב.

מרסר נולד ב-1946 בניו מקסיקו, ארה"ב. הוא הוכשר כמהנדס תוכנה, ועבד שנים ארוכות כשכיר ב-IBM. בשנות התשעים הצטרף לקרן הגידור "רנסנס טכנולוג'יס". ב-2009 הפך למנכ"ל קרן הגידור, אך פרש מתפקידו ב-2014, אחרי שהפעילות הפוליטית שלו פגעה בביצועיה.

רנסנס היא קרן גידור יוצאת דופן במגזר הפיננסי האמריקאי. בספרו "עשירים יותר מאלוהים", טוען סבסטיאן מלבי כי היא "עשויה להיות קרן הגידור המצליחה בהיסטוריה". הרווח המוערך שלה עד כה הוא כ-55 מיליארד דולר.

רנסנס עשתה מהפכה לא קטנה בוול סטריט מאז הקמתה. זאת על ידי שימוש בתוכנות מחשב לניתוח תנודות קטנות בשווקים הפיננסיים, והצלבתם עם מספר אדיר של משתנים. כך, ניסו הסוחרים למצוא משתנים שבאמצעות ניתוחם אפשר להסיק את אפיקי ההשקעה קצרי הטווח האפקטיביים ביותר.

רנסנס הלכה וגדלה ככל שהשווקים הפיננסיים נהיו פתוחים יותר, וממוחשבים יותר. כך, הלכה וגדלה במקביל גישתה של רנסנס למידע על השווקים, ויכולת הדיוק של ניתוחם עלה.

למרות העובדה שרוב אזרחי אמריקה לא מכירים את שמו, בשנת 2010 פרץ מרסר לזירה הפוליטית. בשנה זו תבע ארגון ימני ללא מטרות רווח בשם "Citizens United", את ועדת הבחירות הפדרלית. מרסר, שהיה התורם הראשי לארגון, סיפק את ההון לתביעה.

לאותה תביעה, הונהגה בארה"ב הגבלה על יכולתם של תאגידים לממן תעמולה פוליטית 60 יום לפני הבחירות. טענתו של הארגון היה כי הגבלת יכולתם של אזרחים אמריקאים לתרום למועמדים פוליטיים מהווה פגיעה בחופש הביטוי. תביעתם התקבלה על ידי בית המשפט העליון של ארה"ב, ובכך הוסרה למעשה ההגבלה החוקית על תרומה למועמדים פוליטיים.

"היינו מבינים מה היה עובד עליך, ואיפה הכי אפקטיבי לתקוף אותך עם זה, וכמה פעמים היינו צריכים לגעת בך עם זה כדי לשנות את האופן שבו אתה חושב על משהו"

מאז, באמצעות שימוש בארגונים ללא מטרות רווח הנקראים Super-PAC (קיצור ל-Super Political Action Committee, שניתן לתרגם לוועדת-על לפעילות פוליטית), תאגידים ובעלי הון יחידים באמריקה רשאים לתרום כמות בלתי מוגבלת של כסף למועמדים פוליטיים.

פסיקה זו שינתה לחלוטין את אופייה של הפוליטיקה האמריקאית. עד אז, למרות שמעורבות בעלי הון בפוליטיקה המפלגתית מקובלת בארה"ב הרבה יותר ממה שנהוג היה בארץ, ונעשית באופן גלוי, היא עדיין הייתה מוגבלת – בשל הוצאתם של התאגידים אל מחוץ למשחק.

פסיקת בית המשפט העליון הביאה לשינוי יסודי באופן היבחרותם של מועמדים פוליטיים. היום, בעל הון יחיד יכול "לקנות" לעצמו מועמד באמצעות תרומות, על אף התנגדות המפלגה. הנשיא אובמה אמר על פסיקה זו כי "(היא) פותחת את הדלת לבעלי אינטרס להשפיע בלי גבול על הבחירות".

מאז, החל מרסר להתערב באופן ישיר במערכות הבחירות בארה"ב. הוא היה מבין התורמים הגדולים ביותר לקמפיין טראמפ, וסייע לו במידה רבה להיבחר בשנת 2016.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!