דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרס ישראל התשע"ח

פרס ישראל / נתן שרנסקי הוא חתן פרס ישראל למפעל חיים בתחום עליה וקיבוץ גלויות

ועדת הפרס: "מפעל חייו הוא יישום הלכה למעשה של חלום העשייה למען עלייה וקליטה" | שרנסקי, היום יו"ר הסוכנות היהודית, הוביל את מאבק מסורבי העלייה בבריה"מ, פעילות שבגינה נכלא ל-9 שנים, והקים את מפלגת ישראל בעלייה וכיהן כשר

נתן שרנסקי. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נתן שרנסקי. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע היום (ראשון)  על זכייתו של מר נתן שרנסקי בפרס ישראל למפעל חיים בתחום עליה וקיבוץ גלויות, וברך אותו על זכייתו. שרנסקי, היום יו"ר הסוכנות היהודית, היה בעבר אסיר ציון במשך 9 שנים לאחר שהיה פעיל ציוני ולמען זכויות האדם בבריה"מ בשנות השבעים, ובשנת 1986 עלה לישראל. הוא הקים את מפלגת ישראל בעלייה, שפעלה לקליטת המוני העולים בישראל בשנות ה-90.

בנימוקיה ציינה הועדה כי: "מפעל חיו של מר שרנסקי הינו למעשה יישום הלכה למעשה של חלום העשייה למען עלייה וקליטה. ראשית כפעיל בחו"ל, דרך היותו אסיר ציון ועד להגעתו לישראל ופעילותו ללא לאות למען העולים לארץ, כיהן בכנסת ישראל והיה שר בממשלת ישראל. פעילותו של מר שרנסקי היא פעילות למען העם היהודי ומדינת ישראל ומהווה התגייסות מוחלטת אשר אף הובילה לפגיעה בחירותו. סיפור חייו מהווה אות וסמל למאבק על זכותם של היהודים לעלות לארץ ישראל, להתיישב בה ולהיקלט בה בכבודה".

ועדת הפרס התכנסה בראשותה של השופטת בדימוס שרה פריש – יו"ר הוועדה, כשלצדה החברים – הגב' איריס ראור-ברץ, מר דוד בארי, מר אבי בלשניקוב והאלוף במילואים רון טל.

נתן שרנסקי נולד בשנת 1948 בעיר דונצק שבאוקראינה. הוא סיים את לימודיו במכון הטכנולוגי הפיזיקלי במוסקבה עם תואר במדעי המחשב. עם סיום לימודיו, הוא הגיש בקשה לקבלת ויזת יציאה לישראל, שנדחתה בשל "סיבות בטחוניות". זמן קצר לאחר מכן הוא נעשה מעורב במאבק של יהדות בריה"מ על חירותה ועל זכותה לעלות לישראל. בה בעת, הוא הצטרף לתנועת זכויות האדם בברית המועצות, שאותה הוביל אנדריי סחרוב. הוא הפך לאחד האבות המייסדים של "קבוצת מוסקבה הלסינקי", שכללה סוגים שונים של סרבני המשטר הסובייטי. לא חלף זמן רב ונתן שרנסקי הפך לדובר הלא רשמי של שתי התנועות.

בשנת 1977, טען עיתון סובייטי כי מר שרנסקי משתף פעולה עם רשות הביון האמריקנית, ה-CIA. על אף הכחשות מצד כל דרג אפשרי בממשלת ארה"ב, מר שרנסקי נמצא אשם ונדון לשלוש עשרה שנים בכלא, לרבות ישיבה בצינוק ועבודת פרך. באולם בית המשפט, לפני הקראת גזר דינו, מר שרנסקי אמר בהודעה פומבית: "אין לי שום דבר לומר לבית המשפט – לאשתי ולעם היהודי אני אומר 'בשנה הבאה בירושלים'". לאחר תשע שנים בכלא, הודות ללחץ בינלאומי ניכר וקמפיין שאותו הובילה אשתו, אביטל שרנסקי, מר שרנסקי שוחרר ב-11 בפברואר, 1986, עלה לישראל והגיע לירושלים כבר באותו יום.

עם הגיעו לישראל הוא המשיך במאבק לפתוח את שערי ברית המועצות. הפרק האחרון בתולדות המאבק לשחרורם של יהודי ברית המועצות היה עצרת עצומה שבה השתתפו יותר מ-250 אלף איש, אשר נערכה ב-7 בדצמבר, 1987, ביוזמתו של נתן שרנסקי, שהיה הכוח המוביל מאחוריה. העצרת התרחשה בעת ביקורו הראשון של נשיא ברית המועצות מיכאיל גורבצ'ב בוושינגטון, וסייעה להפעיל לחץ על ברית המועצות להפחית את המגבלות על הגירה.

עשר שנים לאחר שהגיע לישראל, שרנסקי ייסד את מפלגת "ישראל בעלייה".

בשנת 1988, תוך ציפייה לפתיחת שערי ברית המועצות, הקים נתן שרנסקי – עם מסורבי עלייה לשעבר ותומכי עלייה – את "הפורום הציוני ליהדות ברית המועצות", ארגון גג של קבוצות פעילים מברית המועצות לשעבר שהוקדש לסיוע לעולים חדשים וביצוע פעולות הסברה על סוגיות קליטה לציבור הישראלי.  משנת 1990 עד 1996 שימש מר שרנסקי כעורך משנה של המגזין The Jerusalem Report ובשנת 1994 נמנה על מייסדי Peace Watch – קבוצה אל מפלגתית המחויבת למעקב אחר הציות להסכמים שנחתמו בין ישראל לפת"ח.

המפלגה הוקמה על מנת לזרז את קליטתם בחברה הישראלית של מספרים עצומים של עולים מרוסיה ולמקסם את תרומתם לחברה. בין השנים 1996 ל-2005, נתן שרנסקי שימש כשר, כמו גם כסגן ראש הממשלה, בארבע קדנציות רצופות. בנובמבר 2006 פרש נתן שרנסקי מכנסת ישראל ונטל את תפקיד יושב הראש של מכון אדלסון ללימודים אסטרטגיים שנוסד אז במרכז שלם בירושלים. הוא גם משמש כיו"ר "ירושלים אחת" ומוזיאון בית התפוצות בתל אביב.

ביוני 2009 נבחר נתן שרנסקי לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית לישראל. מר שרנסקי קיבל את מדליית הזהב של הקונגרס האמריקני בשנת 1986 ואת מדליית החירות הנשיאותית של ארה"ב בשנת 2006. הוא המשיך להוביל יוזמות למען זכויות אדם הן באמצעות כתביו והן באמצעות פעילותו הציבורית. ספר זכרונותיו, "לא אירא רע", ראה אור בארצות הברית בשנת 1988 ותורגם לתשע שפות. רב המכר שלו, "בזכות הדמוקרטיה: כוחה של החירות לגבור על עריצות וטרור",  שכיכב ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס, משך תשומת לב ניכרת. לאחר שהנשיא ג'ורג' בוש קרא את הספר, הוא אמר: "אם אתם רוצים להבין את ה-DNA הפוליטי שלי, תקראו את הספר הזה". ספרו האחרון, "בזכות הזהות: תפקידה החיוני בהגנה על הדמוקרטיה", שפורסם על ידי מכון שלם, ראה אור ביוני 2008. נתן שרנסקי נשוי לאביטל. הם מתגוררים בירושלים ולהם שתי בנות, רחל וחנה, ושני נכדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!