דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

הגיע הזמן / לראשונה: אתר בנייה בבני ברק נסגר לחודש בגלל ליקויי בטיחות

לאחר מספר אזהרות ושימוע, נסגר האתר, של חברת אבי לוי יזמות ובנייה, ל-30 יום, והוא יוחזר לפעילות רק לאחר עמידה בתנאים הנדרשים | זוהי הפעם הראשונה בה משתמשות הרשויות בסמכותן לסגור אתר לתקופה ממושכת בשל ליקויי בטיחות, ולא לאחר תאונה

אתר בניה סגור (Shutterstock)
אתר בניה סגור (Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משטרת מרחב דן הודיעה אתמול (ראשון) על סגירתו של אתר בנייה, של חברת אבי לוי יזמות ובנייה, בבני ברק בצו מנהלי ל-30 יום, על רקע ליקויי בטיחות חמורים שנתגלו בו המסכנים חיי אדם. זו הפעם הראשונה בה נסגר אתר בנייה לתקופה ממושכת בגלל ליקויי בטיחות ולא בעקבות תאונה. סגירת האתר ברחוב אוסישקין בוצעה בליווי פרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי) ומשרד העבודה והרווחה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ: "אני מברך על הצטרפותה של המשטרה למאמצינו לבלום את הקטל באתרי הבנייה. לצערי, אנו נתקלים בהפרות כמעט בכל אתר. אני קורא לכל קבלן ויזם להצטרף למאמצינו להקפיד על תקנות הבטיחות קלה כחמורה ולשמור על חיי אדם".

במשטרה הבהירו כי צו הסגירה ניתן לאחר שימוע שנערך לאחראי על אתר הבנייה ובהם נציגי קבוצת הרכישה של בניין המגורים. בסיומו של השימוע הוחלט על ידי פיקוד התחנה לסגור את האתר ל-30 ימים ועד לעמידה מלאה בתנאים. השימוע נערך לאחר שניתנו מספר אזהרות לבעלי המקום להסיר ולהסדיר את המטרדים. "מטרתו של המבצע היא מניעה מצבית, הכוללת אכיפה משולבת על מנת להסיר מפגעים בטיחותיים מהמרחב הציבורי ולמנוע אסון כבד העלול להתרחש" מסרה המשטרה. "משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות למען ביטחונם של כלל התושבים ותעשה כן בשיתוף גורמי האכיפה והרשויות על מנת לוודא שהם נהנים מסביבת חיים לה הם ראויים".

מפרקליטות מחוז ת"א נמסר: "אנו רואים חשיבות רבה בביצוע אכיפה בתחום תאונות העבודה, בדגש על אתרי בניה. הפרקליטות האזרחית תמשיך לבצע אכיפה משולבת, תוך תכלול עבודתם של כל גופי האכיפה, על מנת להיאבק בתופעה וכדי למנוע מראש הישנותם של אסונות בתחום זה".

בקבוצה למאבק בתאונות בניה מתריעים מזה תקופה ארוכה כי בבני ברק שוררת הפקרות בתחום הבטיחות בבניה, כשרבים מהאתרים בה כלל אינם מדווחים למינהל הבטיחות כנדרש בחוק. באוגוסט 2017 נהרג מוחמד כאיד חסין אשר נפל מהקומה השלישית באתר בניה בעיר. ביוני ובמרץ נפצעו שני עובדים נוספים פציעות קשות בתאונות עבודה. בדצמבר 2016 ארעו בעיר שתי תאונות קטלניות:  קריסת תקרה שהביאה למותו של עבד חלאיקה בן ה-22 והתחשמלות שהביאה למותו של סוהייל נימר בן ה-23, שניהם פלסטינים תושבי השטחים.

בין השנים 2010 ל-2016 הוציא מינהל הבטיחות והבריאות לא פחות מ-13 צווי בטיחות כנגד קבלנים באתרי בניה בעיר  מתוכן שמונה בגין אי מינוי מנהל עבודה כדין או עבודה בלא מנהל עבודה, ארבעה בגין עבודה בקירוב מסכן חיים לקווי מתח גבוה, ואחד בגין אי ביצוע בדיקה תקופתית של עגורן צריח.

"הקבוצה למאבק בתאונות בניין מברכת על המהלך התקדימי של המשטרה ופרקליטות מחוז המרכז, בשיתוף משרד העבודה, בו נעשה לראשונה שימוש בסמכותה של המשטרה מכוח סעיף 78 לפקודת המשטרה, להוציא צו "לסגירת חצרים" של מקום ציבורי, בשל החשש שהפעילות בו מסכנת את שלום הציבור" מסרה לדבר ראשון הדס תגרי, מקימת הקבוצה למאבק בתאונות בניה. "סגירת אתר בנייה למשך 30 יום הינו מהלך חשוב ונחוץ, שיש בכוחו לייצר הרתעה כה נחוצה מפני הזלזול של חברות קבלניות רבות בבטיחות עובדיהם ובטיחות הציבור, כאשר לעתים קרובות הם מפרים בריש גלי את צווי הבטיחות שמוציאים מפקחי מנהל הבטיחות התעסוקתית. יתר על כן, מהלך זה מעיד על עליית מדרגה מבורכת בהתגייסותה של משטרת ישראל למאבק בהפקרות הבטיחותית ובאתרי הבנייה".

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה וממובילי המאבק הציבורי תאונות עבודה מסר בתגובה "מדובר בצעד דרמטי וניכר כי המאבק הציבורי למען בטיחות פועלי  הבניין מתחיל לשאת פרותיו. זאת לאחר עשרות של שנים הזנחה פושעת והפקרת פועלי הבניין הן מצד הקבלנים והן בעצימת עיניים מצד גורמי האכיפה במדינת ישראל ובכלל זה משטרת ישראל.  תאונות העבודה, בעיקר בבניין, הן לא גזרת גורל ובסמכות המשטרה להתערב ולנקוט פעולות אקטיביות ליצירת הרתעה ונקיטת אפס סובלנות כלפי מפרי חוק שבגללם מתים פועלי בניין".

בן שמעון מוסיף "אנו בפורום למניעת תאונות תאונות קוראים לשר ארדן ולמפכ"ל אלשייך להקים את היחידה לחקירת תאונות עבודה עוד השנה בהתאם להנחיית פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. בינתיים על המשטרה להתערב יותר על מנת להרתיע מפרי חוק".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!