דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בענף הבנייה

ההפקרות נמשכת / מדד הבטיחות בבניה - הערים הכי מסוכנות: ת"א, ירושלים ובאר שבע

מדד הבטיחות שפרסם לראשונה משרד העבודה והרווחה, מבוסס על מספר צווי הבטיחות שניתנו ברשויות המקומיות ומאפשר לציבור לבחון עד כמה דואגת עירם לבטיחותם | שר העבודה כץ: "קורא לרשויות המקומיות להצטרף למאבק בתאונות הבנייה"

מנופים באתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: דבר ראשון).
מנופים באתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לראשונה, פרסם אמש (ב') משרד העבודה והרווחה את מדד הבטיחות בבניה של הרשויות המקומיות, המבוסס על מספר צווי הבטיחות שניתנו בהן בגין עבירות בטיחות בבניה בין השנים 2012 ל-2017, ומאפשר לציבור לבחון עד כמה הרשויות המקומיות דואגות לשמירה על בטיחות תושביהן. במקום הלא מחמיא בראש הרשימה: הערים תל אביב, ירושלים ובאר שבע.

"אני קורא לרשויות המקומיות להצטרף למאבק בתאונות הבנייה, להפעיל את הכלים העומדים לרשותן כנגד קבלנים מפרי חוק ולשמור על חיי פועלי הבניין והתושבים בתחומן", מסר שר העבודה והרווחה חיים כץ. "הגברת השקיפות הינה חובתנו הציבורית ושיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות הינו הכרחי כדי להגביר את הבטיחות באתרי הבנייה".

מספר צווי הבטיחות שהוצאו לאתרי בנייה ברשויות המקומית בין השנים 2012-2017 (גרפיקה: אידאה).
מספר צווי הבטיחות שהוצאו לאתרי בנייה ברשויות המקומית בין השנים 2012-2017 (גרפיקה: אידאה).

בעיריית תל אביב הוטלו בין השנים 2012 ל-2017 355 צווי בטיחות בהם לפחות 47 בגין עבירות המסכנות עוברי אורח ומתוכם 16 צווים הנוגעים להפעלת מנופים באופן שאינו תקני או בלא הבדיקות הנדרשות. בירושלים הוטלו 299 צווים בהם 115 בגין עבירות המסכנות עוברי אורח ומתוכם 86 עבירות הנוגעות להפעלת מנופים, רובן המוחלט בשל הפעלה של מנופים לא תקינים שבודקים מוסמכים הורו להשבית. בבאר שבע הוטלו 220 צווים, בהם 25 בגין עבירות המסכנות עוברי אורח ומתוכם עשרה בגין עבירות הנוגעות להפעלת מנופים.

במשרד העבודה והרווחה ציינו כי בסך הכל הוטלו בשנים אלו 3,650 צווים אולם לטענתו משרד המשפטים אפשר את פרסום פרטיהם המלאים של 700 מתוכם בלבד, בהם ליקויי הבטיחות היוו סיכנה לא רק לפועלי הבניין עצמם אלא גם לעוברי אורח בסביבת אתר הבניה.

דרישות הבטיחות שדורש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שיעוגנו בהיתרי הבנייה של הרשויות המקומיות (גרפיקה: אידאה).
דרישות הבטיחות שדורש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שיעוגנו בהיתרי הבנייה של הרשויות המקומיות (גרפיקה: אידאה).

הצווים כוללים בין היתר הפרות בטיחות שיש להן נגיעה ישירה לבטיחות הציבור ברשות המקומית, כגון: עבודה בקרבת קווי חשמל, אי מינוי מנהל עבודה, שימוש במכונת הרמה ללא תסקיר בדיקה, ליקויי בטיחות בלוח חשמל, ליקויים רבים, אי הודעה על פעולת בניה וליקויים בהבטחת אי התמוטטות צדי חפירה שעומקה עולה על 1.20 מטר. ב-2017 הוצאו 906 צווים, ב-2016 הוצאו 866, ב-2015 הוצאו 464, ב-2014 הוצאו 474, ב-2013 הוצאו 550 וב-2012 הוצאו 389 צווים.

במרץ בשנה שעברה פנה מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ליחידות ההנדסה והפיקוח על הבנייה ברשויות המקומיות בדרישה לממש את אחריותן מתוקף פקודת העיריות לבטיחות אתרי הבניה בתחומן. ביחידות אלו מועסקים כ-2,000 עובדים בעלי הכשרה הנדסאית שעיקר תפקידם הוא מניעת חריגות בניה ועבירות רעש ולכלוך, זאת בעוד שבמינהל עצמו מועסקים 22 מפקחי בטיחות בלבד על ענף הבניין המונה למעלה מ-13 אלף אתרי בניה הפרושים בכל רחבי המדינה. בין היתר ביקש המינהל מהרשויות להתנות מתן אישורי בניה בבדיקת קיומן של תכניות בטיחות ותסקירי בטיחות למנופים, אולם, פנייתו נדחתה על ידי מרכז השלטון המקומי.

מאז תחילת השנה הנוכחית הרחיב מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית את פעולתו עם כניסתן לתוקף של התקנות המאפשרות לו להטיל על קבלנים המפרים את חוקי הבטיחות קנסות מנהליים בגובה של עשרות אלפי שקלים בגין כל עבירה. מהמשרד נמסר כי מפקחי המינהל ביקרו מאז תחילת השנה בלמעלה מ-1,080 אתרי בניה, והטילו 1,200 עיצומים בסכום כולל של כ-36 מיליון שקלים.

תגובת עיריית ירושלים: "מדובר בסמכויות משרד העבודה ועיריית ירושלים מברכת על אכיפת נושא חשוב זה".

תגובת עיריית תל-אביב: "נושא הבטיחות באתרי הבנייה הינו בתחום טיפולו של משרד העבודה, כולל סמכות האכיפה. העירייה מקבלת העתק צווי בטיחות באתרי בנייה לצורך ידיעה בלבד. לא ידוע לעירייה על כל שינוי בנוהל העבודה הנ"ל".

תגובת עיריית באר-שבע טרם התקבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!