דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / צרפת: סרקוזי עצור בחשד שקיבל עשרות מיליוני אירו שלא כחוק מקדאפי

הנשיא לשעבר נעצר אתמול (ג') והוא מוחזק בתחנת משטרה במערב פריז | על פי החשד, הועברו 50 מיליון אירו משליט לוב למסע הבחירות של סרקוזי לנשיאות ב-2007 | איש עסקים צרפתי טוען כי העביר מיליוני אירו במזומן ישירות לסרקוזי

סרקוזי וקדאפי בטקס חתימה בארמון האליזה, 2007 (Patrick Hertzog, Pool via AP, file)
סרקוזי וקדאפי בטקס חתימה בארמון האליזה, 2007 (Patrick Hertzog, Pool via AP, file)

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי נעצר אתמול (שלישי) ונחקר באזהרה בחשד שקיבל, שלא כחוק, עשרות מיליוני אירו משליט לוב לשעבר מועמר קדאפי. מקור במערכת המשפט הצרפתית, המקורב לחקירה, אמר לסוכנות הידיעות איי.פי כי סרקוזי מוחזק בתחנת המשטרה בנאנטר שמערב פריז. סרקוזי וראש הסגל שלו לשעבר הכחישו כי פעלו שלא כחוק בפרשה, הנוגעת למימון קמפיין הבחירות לנשיאות בשנת 2007.על אף שהחקירה בנושא החלה כבר ב-2013, החל התיק לתפוס תאוצה כשלוש שנים מאוחר יותר כשאיש העסקים הצרפתי-לבנוני זיאד טקיידין אמר לאתר התחקירים הצרפתי Mediapart כי העביר מזוודות בהן חמישה מיליון אירו במזומן מלוב לידי סרקוזי וראש הסגל שלו קלוד גונה. עורך דינו של סרקוזי לא השיב לבקשת תגובה של סוכנות הידיעות איי.פי.

חוקרי משטרת צפרת בודקים את החשד שמשטרו של קדאפי העביר 50 מיליון אירו בסתר למימון המירוץ של סרקוזי לנשיאות ב-2007. מדובר בלמעלה מפי שתיים מהתרומה המקסימלית המותרת לפי חוק בצרפת, שעומדת על 21 מיליון אירו. התרומות המדוברות עומדות גם בניגוד לחוק האוסר על מימון זר למסעות בחירות ולחוקי השקיפות של כספי תרומות למפלגות.

בראיון לאתר Mediapart שהתפרסם ב-2016, אמר טקיידין כי בעת ששהה בטריפולי, העניק לו ראש המודיעין של קדאפי חמישה מיליון אירו וכי העביר סכום זה לסרקוזי וגונה בשלושה מפגשים שונים. לדבריו, העברת הכספים התבצעה במשרד הפנים הצרפתי, בזמן שסרקוזי כיהן כשר הפנים. טקיידין, יש לציין, שקוע כבר שנים בחקירות משל עצמו, בעיקר סביב החשד שסיפק כספים באופן לא חוקי למסע הבחירות לנשיאות של הפוליטיקאי השמרני אדוארד בלדור ב-1995, באמצעות עמולות מעסקת מכירה של צוללות צרפתיות לפקיסטן.

על פי פרסום הבוקר בעיתון הצרפתי לה מונד, צוות החקירה הגיש לאחרונה לבית המשפט דוח בו מפורטות הדרכים בהן זרמו הכספים בתוך מטה הבחירות של סרקוזי.

בחודש ינואר האחרון, נעצר בלונדון אלכסנדר דג'ורי, איש עסקים החשוד ששיחק תפקיד בתכנית המימון הסודית של סרקוזי. דג'ורי נעצר בהתאם לצו שהוציאה משטרת צרפתף לפיו הוא מואשם ב"עבירות הונאה והלבנת כספים". לפי דיווח בלה מונד, החוקרים הצרפתיים מחזיקים גם במספר מסמכים שנתפסו בביתו של דג'ורי בשווייץ.

בין סרקוזי לקדאפי היית המערכת יחסים מורכבת. זמן קצר אחרי שהפך לנשיא, הזמין סרקוזי את מנהיג לוב לביקור רשמי בצרפת, שם התקבל בטקס רב רושם. עם זאת, הנשיא לשעבר היה גם זה שהציב את צרפת בחזית ההתקפה האווירית של נאט"ו כנגד צבאו של קדאפי, שסייעה לכוחות המורדים להפיל את השלטון ב-2011.

זו לא הפעם הראשונה בה מסתבך סרקוזי בפלילים. בפברואר 2016, הוגשו נגדו אישומים מקדמיים בחשד להוצאה של סכומים גבוהים מהמותרים על פי חוק במסע הבחירות הכושל שלו לנשיאות ב-2012.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!