דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יישובי הנגב

בעיות בקליטה / בעיות הקליטה בעוטף עזה לא זרות לתושבי היישובים הבדואים בנגב

כבר שנים שביישוב חורה וביישובים בדואים נוספים סובלים התושבים מבעיות קליטה קבועות וללא מענה מספק מהמדינה | לפני כחודשיים הבטיח שר התקשורת שינחה את חברות הסלולר לפתור את הבעיה, אך בדיקת 'דבר ראשון' העלתה כי המצב לא השתנה

יישוב בדואי בנגב (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יישוב בדואי בנגב (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעיית הקליטה הסלולרית אינה שייכת רק למצבי חירום כמו ביישובי עוטף עזה. בחורה שבנגב, ובעוד יישובים בדואים, בעיות הקליטה הן שגרתיות, קבועות וללא מענה. שר התקשורת איוב קרא סייר ביישובים לפני כחודשיים והבטיח שינחה את חברות הסלולר לפעול באופן מיידי על מנת לפתור את בעיית הקליטה הסלולרית. בדיקת 'דבר ראשון' מעלה כי דבר לא השתנה, וכי משרד התקשורת דווקא מקל על החברות שלא לשפר את פריסת האנטנות.

למרות המאמצים שננקטו במשרד החוץ ובמשרד הביטחון, יישובי עוטף עזה סובלים מזה שבועות מספר מבעיות קליטה משמעותיות. לצד זאת, כבר מספר שנים שהיישובים הבדואים בנגב סובלים מבעיות קליטה בשגרה. לפני כחודשיים ערך שר התקשורת איוב קרא ('הליכוד') סיור בייושבים הבדואים והתייחס למכלול גדול של בעיות – פריסה דלילה של סניפי דואר, חיבורים לוקים בחסר לבזק והיעדר מוחלט של הוט מחלק מהיישובים. לגבי הסלולר, הצהיר השר אז כי ינחה את חברות הסלולר לטפל באופן מיידי בבעיה.

שר התקשורת, איוב קרא, ושר החקלאות אורי אריאל, בביקור בישובים הבדואים בנגב (צילום: יח"צ)
שר התקשורת, איוב קרא, ושר החקלאות אורי אריאל, בביקור בישובים הבדואים בנגב (צילום: יח"צ)

קאיד אבו אלקעיאן הוא ממלא מקום יושב ראש מועצת חורה ודובר המועצה. ביום בו סייר השר בנגב הוא סיפר ל'דבר ראשון' סיפור מלא יאוש מרשויות המדינה, וספציפית ממשרד התקשורת: "אנחנו אוכלוסיה חלשה שצריך לטפל בה באמת". לטענתו, המצב הקבוע של רשתות הסלולר של כל החברות ביישוב הוא גרוע. "אין לנו קליטה, יש מקומות שבהם אין קליטה של סלולר מחברת סלקום. אני עם פלאפון ויש מקומות ללא קליטה בכלל ואני סגן ממלא מקום ראש המועצה". אלקעיאן יודע להסביר מתי הבעיות החלו: "זה לא תמיד היה ככה. זה התחיל מאז הוזלת התעריפים של החברות הסלולריות. התחלנו להרגיש שהקליטה הלכה וירדה. אנחנו לא יודעים למה". לדבריו, "בבית ספר רבין ביישוב יש 100 מורים ותלמידים ואין שם קליטה בכלל. בחצי מהשכונה שלי אין קליטה בכלל. גם באינטרנט יש בזק בלבד. אין הוט, אבל לא כל הבתים מחוברים גם לבזק. שר התקשורת בא לפה עם עוד שרים וכולם רוצים לבוא לתקשורת ולהגיד 'היום נתתי הנחיות והוראה' – זה שקר גדול. הם נמאסו עלינו. בעוד שנה גם נדבר ולא יקרה כלום. אני מיואש. בכל חברות הסלולר יש בעיות קליטה".

גם במהלך הראיון הטלפוני היו בעיות קליטה עם אלקעיאן ובסופה של השיחה הוא דווקא נשמע אופטימי –  "אני מאוד מקווה שהשר ישפיע ונראה שינוי חיובי". במשרד התקשורת סיפרו על הנחיות שנתנו להוסיף סניפי דואר, אך לא ידעו לומר האם הצהרת השר גובתה במעשים המחייבים את חברות הסלולר לשפר את הפריסה באיזורים אלו בנגב. לסיורים של שרים בשטח ולמפגשים אם אוכלוסיות חלשות יכול להיות ערך אמיתי, בזכות הדילוג על בעלי העניין בתחום התקשורת, ואף על הפקידות הממונה, כדי ליצור מפגש קרוב יותר בין השר לבין האזרחים שאותם הוא אמור לשרת. עם זאת, היום אומר אלקעיאן כי לא התרחש עדיין שינוי במציאות ובעיות הקליטה ממשיכות.

משרד התקשורת מקל על החברות הסלולריות ולא על האזרחים

בפברואר 2017 קיבל משרד התקשורת החלטה שלא פורסמה לציבור באופן ברור אך הופיעה בדיווחי בזק לבורסה, לפיה חברת הבת פלאפון, כמו גם שאר החברות הסלולריות, ייהנו מהקלה בחובת פריסת הרשת שלהן, וכי המצב הקיים הוא גם המצב הרצוי, ואין לחייב את החברות לבצע פריסה מלאה, כפי שחייב אותן רשיונן עד אותו הזמן. העיתונאי אבי וייס הציג השבוע מגוון של שיטות טכנלוגויות קיימות אותן יכול המשרד לבחון כדי לחייב את חברות הסלולר לנקוט בצעדים שישפרו את עמידות הרשתות במצבי עומס של אירועים המוניים, או מצבי חירום כמו לוחמה אלקטרונית כפי שיש כיום. אלו כוללות רשתות WiFi של חברות הסלולר, ורשתות מיקרו-תאים מקומיות, המשמשות לגיבוי או לחיזוק האות. ישנן גם חברות פרטיות המסוגלות לבצע פרויקטים כאלו כקבלניות משנה של החברות או של היישובים עצמם, תוך השכרת יכולת הרשת שלהן למפעילים הסלולריים.

כאמור, ככל הנראה, ביישוב חורה וביישובים אחרים בנגב מדובר רק בהוספת אנטנות רגילות לחלוטין ואין צורך באמצעים מיוחדים.

תגובת שר התקשורת ותגובת משרד התקשורת לדברים לא התקבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!