בעולם

אבטחת מידע / בית המשפט ברוסיה: טלגרם תעביר לידי המדינה את פרטי המשתמשים

לטענת השירות החשאי המידע דרוש לה על מנת להיאבק בארגונים קיצוניים | בית המשפט העליון של רוסיה דחה את ערעור החברה, וכעת נותרו לה 15 ימים להעביר את הנתונים או שהשימוש בה ייחסם | מייסד טלגרם: "האיומים לא יישאו פרי"

משתמש באפליקצית טלגרם (צילום: XanderSt / Shutterstock.com)
משתמש באפליקצית טלגרם (צילום: XanderSt / Shutterstock.com)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

משתמשי אפליקציית המסרים המידיים טלגרם ברוסיה עלולים למצוא בקרוב כי פרטיהם האישיים וההודעות המוצפנות ששלחו, כבר לא חסויים יותר.

בית המשפט העליון ברוסיה דחה את הערעור שהגישו מנהלי טלגרם, אחרי ששירות הביטחון הפדרלי (FSB), דרש מהם להעביר לידיו נתונים על המשתמשים וההודעות המוצפנות ששלחו. לטענת ראשי ה-FSB, הפכה האפליקציה הפכה לפופולרית במיוחד בקרב חברי ארגונים קיצוניים שונים, בהם דעא"ש, שמשתמשים בה על מנת להעביר הוראות לביצוע פיגועי תופת ולצורכי תעמולה, תוך שהם מנצלים את האנונימיות שמבטיחה האפליקציייה למשתמשיה.

בין היתר, טענו אנשי השרות החשאי ברוסיה כי המחבל שביצע את פיגוע ההתאבדות בשנה שעברה בסנט פטרסבורג, בו נרצחו 15 בני אדם, השתמש בטלגרם במהלך תכנון הפיגוע. גם בצרפת טענו ראשי השרות החשאי כי המחבלים שרצחו את הכומר בעיר נורמנדי ביולי 2016, תיקשרו בעזרת האפליקציה. משטרת ספרד פירסמה השבוע כי חשוד בתכנון מתקפת טרור מטעם ארגון דעא"ש בקולומביה, ניצל גם הוא את האנונימיות של טלגרם על מנת לתכנן את הפיגוע.

מנהלי טלגרם טענו בערעור כי הדרישה להסגיר את פרטיהם האישיים של המשתמשים וההודעות המוצפנות ששלחו, מהווה הפרה בוטה של זכויות הצרכן והסודיוּת. פסיקת בית המשפט מעניקה לחברה טווח של 15 ימים בלבד "לעמוד בתקנות התקשורת ברוסיה, או שיעמדו בפני חסימה במדינה". בין היתר נדרשים אנשי טלגרם למסור לידי אנשי השרות החשאי ברוסיה את מפתחות ההצפנה.

בשנת 2016 אימצה רוסיה סדרת חוקים למלחמה בטרור, הקובעים בין היתר כי על חברות תקשורת לאחסן את פרטי הנתונים והמשתמשים במשך מספר חודשים על גבי שרתים ברוסיה, כאשר נאסר עליהם לאחסן את הנתונים על גבי שרתים בחו"ל. שר התקשורת הרוסי, ניקולאי ניקיפורוב, אמר לאחר הפסיקה של בית המשפט העליון כי "אין סיבה שטלגרם תהיה פטורה מהכללים החלים אל אפליקציות תקשורת אחרות".

רמיל אחמטגלייב, עורך הדין שייצג את החברה במהלך הערעור, אמר לאחר הפסיקה כי "טלגרם רואה צורך חיוני לשמור על סודיות ההתקשרויות המתבצעת בה". אפליקציית "טלגרם", שפותחה בשנת 2013 על ידי היזם הרוסי פאבל דורוב, מציעה למשתמשים לשלוח הודעות פרטיות ומוצפנות לאדם או קבוצה אחרים, כאשר למשתמשים מובטחת סודיות מוחלטת כשרק שני המשתמשים המחליפים הודעות יוכלו לראות את תוכנן. בנוסף, ניתן לתכנן את מחיקת ההודעה לאחר זמן מוגדר מראש, על מנת להבטיח את הסודיות המוחלטת.

נכון לשנת 2018 משתמשים באפליקציה מעל מאה מיליון בני אדם ברחבי העולם. הנהלת החברה סיפרה בבית המשפט כי בשנת 2015 אכן חסמו 78 ערוצי תקשורת ששימשו תומכים של ארגון דעא"ש, שניצלו את האפליקציה על מנת לתכנן ולקחת אחריות על פיגועים שונים.

דורוב, שגם ייסד בעבר את הרשת החברתית הפופולרית ביותר ברוסיה VKontakte, הדגיש פעמים רבות כי הפרטיות של משתמשיו היא הערך העליון והחשוב ביותר עבורו, ולאחר פסיקת בית המשפט אמר כי "האיומים לחסום את טלגרם אלא אם נמסור נתונים פרטיים לא תישא פרי. טלגרם תמשיך לעמוד על החופש והפרטיות של משתמשיה".

בעבר כבר עמדה האפליקציה בפני חסימה במדינות שונות, מה שהוביל את דורוב וחבריו לפתח גרסא מעודכנת שמאפשרת למשתמשים לעקוף את החסימה על ידי שימוש ברשת וירטואלית פרטית.

ב-2013 כבר נקלע דורוב לעימות עם שרותי הביטחון החשאי ברוסיה, לאחר שאלו דרשו ממנו להעביר לידיהם פרטים של מפגינים אוקראינים נגד הממשל הרוסי וכיבוש חצי האי קרים. לאחר העימות החליט דורוב לעזוב את רוסיה ולפרוש מתפקידו בניהול הרשת החברתית VKontakte והתמקד בפיתוח טלגרם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!